Nagyvilág

Magyarok az Adrián – szállodák, hajók, kikötők

Az árak nyomottak a horvát tengerparton, de a szállodákat, kikötőket adósságok terhelik, s a dolgozók foglalkoztatására is kötelezettséget kell vállalnia a vevőnek.

A szlovén Terma Catez év eleji esete sem riasztotta el a magyar
Magyarok az Adrián – szállodák, hajók, kikötők 1

idegenforgalmi befektetőket Horvátországból. Januárban még az is megesett, hogy a horvát kormány miniszterei nyílt színen, újságírók előtt estek egymásnak tíz Hvar-szigeti szálloda magánosítása miatt. A koalíciós válságot végül egy bírósági döntés oldotta meg, lehetetlenné téve a részvények eladását a szlovén tendergyőztesnek.


Százból a hatvanhetedik 

A Magyar Hírlap Top 100-as listáján a 67. helyett foglalja el az eredetileg kohómérnök végzettségű, később külkereskedelemmel foglalkozó üzletember, Vitézy Tamás, a primosteni, a tribunji és a hvari privatizációs pályázatokon nyertes magyar cég tulajdonosa. Vitézy az idegenforgalmi befektetések mellett energiahordozók kereskedelmével és kerítések, kertkapuk gyártásával is foglalkozik. 

Az ár jelképesek, az adósságok valósak


Némi izgalom persze tavaly nyáron is támadt, amikor a százszázalékos magyar tulajdonban lévő Danuvius-Marina Kft. elnyerte a tribunji jachtkikötő koncesszióját és még primosteni szállodákat is vásárolhatott hozzá. A horvát sajtóban a várható leépítésekről cikkeztek, s érzékelhető volt a magánosítás nyomán támadt szociális feszültség az érintett dalmáciai régióban. Annál is inkább, mert az átszámítva 54 millió forintos ár önmagában jelképesnek mondható.


Koalíciós válságra mégsem került sor. Egyrészt az ügyletet nem terhelte a közös jugoszláv múlt örökségén való máig lezáratlan osztozkodás, másfelől az új tulajdonosok azt is vállalták, hogy a kétszáz alkalmazott állását fenntartják az ingatlanok átépítése alatt, és a szállodák 14 millió eurós adósságát is rendezik.


Magyar zászló alatt 

A Zadar melletti Sukosanban üzemel a Bíró Gábor és Szél Ágnes családi vállalkozásában üzemelő Magyar Adria Yacht Club, amely tíz darab 44 lábas Bavaria hajóval áll a magyar vitorlás turisták rendelkezésére. A horvát cégek hajóit közvetítőkkel szemben komoly előnyük, hogy esetükben nincs közvetítő, így közvetítői jutalékot sem kell felszámolni. 

Elfogadták az új tulajdonosokat


Az elmúlt egy év primosteni tapasztalatai kedvezőek voltak a magyar befektetőkkel. Ezt az is alátámasztja, hogy a horvát állami privatizálási alap igazgató bizottsága a napokban úgy döntött, a Hvar-szigeten fekvő Jelsa szállodáinak megvételére kiírt pályázaton azt az Aquamarin kft.-t nyilvánítja győztesnek, melynek ugyanaz a Dalmácia Holiday kft. a tulajdonosa, mint a már említett Danuvius-Marina cégnek.

Az Aquamarin 28 millió kunás (925 millió forint) árajánlattal (a kezdőár 25,83 millió kuna volt) jut az összesen 1258 ágyas, kétcsillagos minősítésű három jelsai szálloda és egy apartman-telep részvényeinek 81,41 százalékához. A vásárlónak át kell vállalnia a közel 30 millió kunára becsült horvát állami jótállást, és négy év alatt 66 millió kunát (2,18 milliárd forintot) kell befektetnie a vásárolt létesítményekbe.

Az adósságok átvállalásán és a munkahelyek megtartásán túl a magyar befektetők időközben még több „apróságot” is vállaltak. Így például a tribunji jachtkikötő felújításakor egy füst alatt a település csatornahálózatának gerincvezetékét is megépítették. Primostenben pedig ösztöndíjat alapítottak a tehetséges diákoknak. Szakértők szerint a horvátországi befektetések még így is megérik az árukat, mert az Adria-parton a hajóbérlet és az ingatlanhasznosítás komoly növekedési potenciált sejtet.


Élen az osztrák tőke

Horvátországban a jegybank adatai szerint tavaly 980,51 millió dollár volt a külföldi közvetlen tőkebefektetés értéke. A befektetések 63,6 százaléka a bankrendszerbe irányult, 9,62 százaléka szállodákba, motelekbe, 3,47 százaléka a nagykereskedelembe és 2,73 százaléka ügyviteli tanácsadásba. A Horvátországban tavaly befektetett külföldi tőke 44,13 százaléka Ausztriából érkezett, 19,92 százaléka Olaszországból, 12,91 százaléka Luxemburgból, 9,56 százaléka az Európai Újjáépítési és Fejlesztési bankból.

A megtérülés kulcsa az út- és vasúthálózat fejlesztése


A dalmáciai turisztikai befektetések azért is tűnnek kedvezőnek, mert a közlekedési infrastruktúra fejlesztése fordulóponthoz érkezett. Az alig évtizede megkezdett beruházások nyomán néhány éven belül órákkal rövidülhet meg a Magyarországról induló nyaralók utazási ideje. A Zágráb-Split autópálya három éven belül elkészülhet, s ugyanekkora tervezik a ma még hét órás Zágráb-Split vonatút időtartamát felére csökkentő pályafelújítás befejezését.


A tengerentúli turisták Dalmáciába jutását segítheti, hogy az idén nyártól ismét közlekedtet menetrendszerinti járatot a Malév Budapest és Split között. Ingatlanpiaci elemzők szerint az Isztriához képest ma még nyomott dalmáciai ingatlanárak robbanásszerű emelkedése várható az autópálya és a vasút fejlesztése nyomán.


 

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik