Közélet

A Fidesz és Karácsony mozgalma költötte a legtöbbet az előválasztásra

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu
Pedig a kormánypárt nem indult, a főpolgármester meg visszalépett. A kormánypárti politológus Deák Dániel Facebook-hirdetéseire több jutott az előválasztás ideje alatt, mint Dobrev Kláráéra, Márki-Zay Péterről nem is beszélve.

A YouTube kasszájában egy hónap alatt 85,6 millió forintot, míg a Facebooknál 588,5 milliót hagytak magyar nyelvű politikai reklámokra, ez összesen 674 millió forint, vagyis a magyar politika szereplői nagyjából napi 21 millió forintot áldoztak erre a célra – írja a Telex, amely a szeptember 13. és október 12. közötti időszakot vizsgálta (ebben benne van az előválasztás első fordulója előtti hét, a teljes első forduló, a két forduló közötti időszak, illetve a második forduló eleje).

A Youtube-on:

  • a Fidesz költötte a legtöbbet, 29,5 millió forintot
  • míg Karácsony Gergely-féle 99 mozgalom 17 milliót,
  • a kormánypárti megmondóembereket futtató Megafon 12,4 milliót,
  • az Oraculum 2020 (az Ezalényeg nevű baloldali propagandaoldal-hálózat kiadója) 6,8 milliót – ők is a főpolgármestert népszerűsítették,
  • a Jobbik 5,
  • a Partizán 4,2,
  • a Momentum 3,5,
  • az LMP 3,3,
  • a Párbeszéd 1,7 milliót,
  • Márki-Zay Péter pedig mindössze 800 ezer forintot.

Érdekes módon a Demokratikus Koalíció nincs a top 10-ben.

A kormányoldal és az ellenzék nagyjából egyenlően áll YouTube-költésben, nem úgy a Facebookon, ahol jelentős kormánypárti propagandafölényt talált a Telex.

  • A Fidesz maga 89,2 millió forintot költött,
  • Karácsony Gergely 61,2 milliót
  • Deák Dániel kormánypárti politológus futtatására 33,7,
  • egy másik fideszes beszélő fej, Rákay Philip népszerűsítésére 32,4 millió forintot költött a Megafon Központ,
  • majd csak utánuk következik Dobrev Klára, a DK miniszterelnök-jelöltje 31,4 millióval,
  • aztán az Aktuális nevű jobboldali propagandaoldal, amelynek kiadóját ugyancsak egy megafonos influenszer, Filep Dávid („A kopasz oszt”) vezeti (23,4 millió),
  • Déri Stefi, a Hír Tv műsorvezetője, akinek megjelenítésébe ugyancsak a Megafon pumpája a pénzt (21,1 millió)
  • kilencedikként pedig a Karácsony-közeli Ezalényeg.hu 14,9 millióval.

A kép azonban még így sem teljes, hiszen a Fidesz mellett szereplő összeg csak a párt központi Facebook-oldalának hirdetéseit takarja, pedig a politikusok oldaláról is dőlnek a fizetett posztok. Ezeket is összesítve a Telex arra jutott, hogy összesen 369 millió forintot fordított a kormányoldal és 262 milliót az ellenzék az előválasztási kampány alatt a hirdetésekre.

Az ellenzéki szereplők közül

  • az első forduló után visszalépő főpolgármester népszerűsítésére 151,
  • Dobrevére 57,
  • Fekete-Győr Andráséra 24,
  • Jakab Péterére 17,
  • míg Márki-Zay Péterére csak 3,7 millió forintot költöttek,

a hódmezővásárhelyi polgármester tehát nagyon kevés pénzből csinálta végig a kampányt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik