Itt a tanév vége, több mint 2300 pedagógus hiányzik

Nem látszik, hogy bármivel is népszerűbb lenne a tanári pálya, mint egy éve: egyes iskolákban szinte bármilyen szakos tanárra szükség lenne, van, ahol 12 pedagógus hiányzik.
Kapcsolódó cikkek

A kormány számára elsődleges fontosságú, hogy a gyerekek minőségi, naprakész, élményalapú és korszerű tudást kaphassanak, a pedagógusok pedig anyagilag is megbecsülve érezzék magukat – mondta Rétvári Bence márciusban. Ez a mondat ugyan fényes jövőt sejtet, amikor azonban arra voltunk kíváncsiak, az egy évvel ezelőttihez képest javult-e a helyzet például a tanárhiány ügyében, azzal találtuk szembe magunkat, hogy nem. Tavaly július elején arra jutottunk, hiába hangoztatja a kormány évek óta, hogy a pedagógushiány nem országos, hanem helyi léptékű jelenség, az adatok azt támasztják alá, hogy a probléma az egész országot sújtja, ráadásul egyre kétségbeejtőbb mértékű.

A tavalyi tanév végén közel 2400 aktív álláshirdetést találtunk tanítók és tanárok számára, most megnéztük, történt-e bármilyen változás egy év leforgása alatt. A Közigazgatási Állásportálon jelenleg is több mint hatszáz oldalnyi álláshirdetést találni, és ezek között rengeteg olyan szerepel, ahol a pedagógusokat keresnek.

Rétvári Bence. Fotó: Bielik István / 24.hu

Ha a tanító szóra keresünk rá, 593, ha a tanár szóra, akkor 1825 találatot dob ki a rendszer. A hirdetések között akadnak olyanok, amikben egyetemi dolgozókat, családsegítőket, iskolapedagógusokat keresnek, de még ezek levonása után is

több mint 2300 aktív álláshirdetést találtunk a közoktatásban dolgozó pedagógusok számára.

Hogy mennyire nem csak a vidéki kistelepülések iskolái érintettek, jól példázza, hogy a budapesti iskolákban 533 helyet kellene betölteni a szeptemberi évkezdésig.

Egy iskola, mínusz tizenkét pedagógus

Fotó: Balogh Zoltán / MTI

Szaktanár? Luxus

A tanárhiány aggasztó mértékét több iskolából is jelezték lapunknak, egy pécsi iskolában például hárman mennek nyugdíjba most, érdeklődő eddig egy jelentkezett. Az intézmény egyik pedagógusa szerint a szakos ellátottság a következő tanévben a kritikus alá süllyedhet, pedig a rajzot és az éneket például évek óta tanítók tanítják szaktanárok helyett 7-8. osztályban.

Egy budapesti iskolából is hasonlóan kilátástalan helyzetről számoltak be, onnan egy német- és két angoltanár, valamint egy tanító megy nyugdíjba. A négy megüresedett helyre eddig egyetlen jelentkező volt, de ő is bizonytalan. Egy másik budapesti intézményben a tanári kar tíz százaléka vonul nyugdíjba a tanév végén.

A minisztérium ugyan rendszeresen hangoztatja, hogy mennyien végeznek a különböző intézmények tanárszakjain – nagyjából évente hatezren –, arról kevés szó esik, hogy ez a létszám nem marad a pályán huzamosabb ideig. A pedagóguspálya második évében kerül sor egy úgynevezett minősítő vizsgára, amely során a pályakezdők megkaphatják a Pedagógus I. fokozatot. Ha mind a hatezren átesnének ezen a vizsgán, valószínűleg biztosítottabb lenne a tanárság létszámának fenntartása, csakhogy információink szerint ezt a valóságban legutóbb 2100-an tették meg.

Ez azt jelenti, hogy a pályakezdők kétharmada eltűnik a pályáról.

Fotó: Rosta Tibor / MTI

Lassan nemcsak tanár nem lesz, de tanárképző sem

Ha maradunk a számoknál, érdemes megemlíteni, hogy 2016-os adatok szerint a pedagógusok 45 százaléka 50 évnél idősebb, ami azt jelenti, hogy a 150 ezer fős pedagóguslétszámból több mint 67 ezren a következő 15 évben nyugdíjba mennek. Pótlásukhoz évente legalább 4500 pályakezdő pedagógusra lenne szükség, ami több mint a kétszerese az előbb említett 2100-nak.

A másik probléma, hogy a versenyszféra hatalmas elszívóerővel rendelkezik főként az informatika- és idegen nyelvi tanárok körében. Amíg a garantált bérminimumot sem éri el a tanárok kezdőfizetése, nehéz lesz ennél több fiatalt erre a pályára csábítani.

Nehezen értelmezhető az is, hogy ha a kormány szerint nincsen pedagógushiány az országban, miért volt szükség a köznevelési törvény módosítására, hogy a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatását heti 14-ről 16 órára emeljék, ezzel is eltakarva a súlyosbodó létszámhiányt az egyes intézményekben.

Ezen kívül óriási érvágás a pedagógusképzők számára a 2020-tól bevezetett kötelező nyelvvizsga a felvételinél,  ugyanis ezekben az intézményekben a felvettek mindössze 42 százaléka rendelkezik a nyelvtudását igazoló papírral, illetve információink szerint egyes főiskolák esetében ez az érték inkább a 20 százalékhoz közelít. A kötelező nyelvvizsga bevezetésének eredményeképpen ezeknek az intézményeknek a puszta létezése is kérdésessé válik, aminek következtében akár a komplett tanárképzés is összeomolhat záros határidőn belül.

Kiemelt kép: Komka Péter / MTI