Közélet

EKSZ: A 15 százaléknál kisebb béremelés a munkavállalók elárulása lenne

Kitart a 15 százalékos béremelési követelés mellett a BKV-nál és több vidéki nagyváros közlekedési cégénél működő Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az EKSZ elnöke szerint ugyanis ennél kisebb mérték nemcsak a munkavállalók elárulása, hanem végzetes hiba is lenne, mert felgyorsítaná az amúgy is kockázatos mértékű elvándorlást. Az EKSZ támogatja azt a négypontos szakszervezeti követelést, amelyet a konföderációk a rabszolgatörvény elleni tiltakozásul a napokban adtak át a kormány illetékeseinek: megfelelő bérek, kevesebb túlóra.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint semmi nem indokolja, hogy a szakszervezetek visszalépjenek a korábbi, 15 százalékos béremelési követelésből, s elfogadják a kormány 8 százalékos minimálbér-emelési ajánlatát. Márpedig Naszályi Gábor elnök szerint a BKV-n belül – és országszerte más ágazatokban, s vállalatoknál is – egyre inkább azt tapasztalni, hogy a még korábban harcos szakszervezetek is készséggel beérnék az eredeti követelésnek alig több mint a felével.

Naszályi állítja, éppen ezért sok munkahelyen, de a BKV-nál egészen biztosan húzza a cégvezetés az időt, szándékosan nem folytat érdemi egyeztetést a munkavállalói oldallal.

Nem ez lenne az első eset, hogy a tulajdonos az utolsó pillanatban előáll egy vállalhatatlanul alacsony béremelési javaslattal és alig 24 órás gondolkodási időt hagy az érdekvédőknek a döntésre – emlékeztet. Az elnök úgy véli, a tulajdonos és a BKV vezetése is a kiéheztetésre játszik, azt gondolhatják, hogy az idő múlásával majd egyre több szakszervezeti vezető elbizonytalanodik, és végül boldogan elfogadja a 8 százalékot csak azért, hogy történjen már valami. Ezzel a kormány és a helyi hatalom is elérné a célját: bomlasztja, sőt egymás ellen fordítja a 15 százalékért korábban egységet képviselt szakszervezeteket. Az EKSZ elnöke szerint ezért – is – végzetes hiba meghátrálni a bértárgyalásokon.

Szerinte az időhúzós, megosztós módszer máris működik: egyre többen pusmogják – ki tudja, milyen forrásból táplálkozva –, hogy nincs pénze a fővárosnak a béremelésre, jó, ha a 8 százalékot ki lehet majd harcolni. Naszályi szerint azonban az a szakszervezeti vezető,

aki ezért inkább behódol az egy számjegyű ajánlatnak, elárulja a tagjait és minden munkavállalót. A szakszervezetnek nem az a dolga, hogy már a tárgyalások előtt megsajnálja szegény tulajdonost, főleg nem a cégvezetéssel megbízott igazgatót, hanem az, hogy a lehető legmagasabb béremelést harcolja ki a munkavállalóknak

– érvel az elnök.

A BKV-nál még nem kezdődtek el az érdemi egyeztetések, holott az EKSZ a szeptemberi kezdeményezése óta többször is hivatalosan kérte, sőt követelte a cégvezetéstől, tegye meg végre az ajánlatát, hogy legyen kellő idő a folyamat lefolytatására.

Reméljük, Bolla Tibor vezérigazgató már nem üres kézzel érkezik a január 16-ára – szerdára – kitűzött egyeztetésre

– jegyezte meg Naszályi. Szerinte a vártnál esetleg alacsonyabb béremelés a cég működését is veszélybe sodorhatja, hiszen például a kereskedelemben dinamikusan emelkedő bérek elszippanthatják a BKV-tól még a legjobb járművezetőket is. Más ágazatokban ugyanis úgy kaphatnak jobb fizetést, hogy közben nincs az óriási felelősség az utasok biztonságáért, sőt életéért. A cégvezetésnek és Tarlós Istvánnak az elvándorlással járó kockázatot is figyelembe kell vennie, amikor megteszi az ajánlatát – szögezi le az elnök.

Frissítünk!

A BKV kedden délután az alábbi közleményben reagált az EKSZ elnökének állításaira:

„Ahogy azt korábban több alkalommal jeleztük, a közlekedési ágazatban is szembe kellett néznünk a nemzetközi szinten is tapasztalható létszámhiánnyal. 2017-ben ezt a negatív trendet időben felismerve Társaságunk átfogó toborzási kampányba kezdett, aminek eredményeképpen az elmúlt időszakban több száz fővel nőtt a járművezetői létszámunk.

Természetesen minden munkavégzés fáradtsággal jár. Csaknem 10 ezer munkatársunk évi 20 millió munkaórában dolgozik azon, hogy a fővárosban közlekedők bármikor eljuthassanak a város egyik pontjából a másikba.

Munkavállalóink lojalitását fejezi ki, hogy egy átlagos BKV-s 16 évet tölt Társaságunk alkalmazásában, hiszen biztos állást és jövedelmet nyújtunk. Munkavállalónk foglalkoztatása a törvényben és a társasági szabályozókban meghatározott keretek között történik.

Mindezek figyelembevételével nem tartjuk szerencsésnek a szakszervezeti elnök hangulatkeltését, hiszen ezúttal alapvető tényekről nem vesz tudomást.”

Kiemelt kép: MTI/MTVA

Ajánlott videó

Olvasói sztorik