Közélet
Budapest, 2018. január 19.
Modulo M168 D típusú Ikarus buszok a BKV hazai gyártású metrópótló buszainak átadásán a közlekedési vállalat XI. kerületi Hamzsabégi úti telephelyén 2018. január 19-én.
MTI Fotó: Balogh Zoltán

Feljelentést tettek a csődbe menekülő gyártó buszai miatt

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

újságíró. 2018. 07. 10. 15:48

A szakszervezeti vezető sem érti, hogyan kaphattak a csuklós Modulók típusengedélyt.
Korábban a témában:

Közúti veszélyeztetés miatt feljelentést tett egy – saját bevallása szerint nehézgépjármű-üzemeltetéssel és –vezetéssel foglalkozó – magánszemély az Ikarus Egyedi Kft. által gyártott, és a BKV használatában lévő Modulo 168d típusú csuklós buszok miatt. Erről a Zoom.hu ír a rendőrség tájékoztatása nyomán. A hatóság még nem döntött a nyomozás elrendeléséről.

Mint hétfőn megírtuk, az Ikarus Egyedi Kft. csődvédelmet kért, a kormánytól pedig segítséget vár. A cégnek áprilisig 150 csuklós buszt kellett volna szállítania a Volánbusz, és 30-at a BKV számára, de a megrendelést nem sikerült teljesíteni.

A feljelentő arra hivatkozik, hogy a KRESZ kimondja: a közlekedésben olyan olyan járművel szabad részt venni, amelynek műszaki-, biztonsági-, és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek. Márpedig szerinte a csuklós Modulók nem elég biztonságosak, felmerül a gyanú, hogy vagy nem rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, vagy ha igen, akkor azokat nem szabályosan kapták meg.

Tapasztalatait a feljelentő utasként szerezte, ez alapján állítja, hogy egy olyan csuklós busz, ami így viselkedik az úton, nem kaphatta volna meg a közlekedési hatóság jóváhagyását. Szerinte a BKV által forgalomba állított buszok típusbizonyítványát egy másik jármű, a Modulo 168d prototípusáéból származtatták, azonban a leszállított buszok hosszát 70 centivel csökkentette a gyártó, amivel megváltoztak a busz kanyarodási tulajdonságai, súlyarányai és tengelyterhelései. Emellett a prototípushoz képest más becsuklásgátlót használtak.

Különösen nagy veszélyforrásnak nevezte, ha a busz hátulja a megállóból való kiállás során tör ki, ez veszélyeztetheti a megállóban állókat. A feljelentő szerint tesztüzemben már volt ilyen baleset, szerencsére személyi sérülés nélkül.

Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint a típust napi gyakorlatból ismerő sofőrök is beszámoltak a feljelentésben említett problémákról. A tapasztalataik szerint „ideális körülmények közt, sík úton” jók a Modulók, erős a motorjuk, és egészen addig nincs velük gond, amíg nem kell kanyarodni. A szakszervezeti vezető sem érti, hogy ilyen paraméterekkel rendelkező busz hogyan kaphatott típusengedélyt.

A cég a korábbi kritikákra úgy reagált, hogy a járművek a vonatkozó uniós és hazai jogszabályoknak, valamint a megrendelői elvárásoknak is megfelelnek, a típusbizonyítvány alapján biztonságosak. (Fotó: MTI / Balogh Zoltán)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

A video grab from footage broadcast by the UK Parliament's Parliamentary Recording Unit (PRU) shows Britain's Prime Minister Theresa May listen as Britain's opposition Labour Party Leader Jeremy Corbyn speaks in the House of Commons in London on January 15, 2019, before MPs vote on the government's Brexit deal. - Parliament is to finally vote today on whether to support or vote against the agreement struck between Prime Minister Theresa May's government and the European Union. (Photo by HO / PRU / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT " AFP PHOTO / PRU " - NO USE FOR ENTERTAINMENT, SATIRICAL, MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.