Közélet
Budapest, 2018. január 19.
Modulo M168 D típusú Ikarus buszok a BKV hazai gyártású metrópótló buszainak átadásán a közlekedési vállalat XI. kerületi Hamzsabégi úti telephelyén 2018. január 19-én.
MTI Fotó: Balogh Zoltán

Feljelentést tettek a csődbe menekülő gyártó buszai miatt

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

újságíró. 2018. 07. 10. 15:48

A szakszervezeti vezető sem érti, hogyan kaphattak a csuklós Modulók típusengedélyt.
Korábban a témában:

Közúti veszélyeztetés miatt feljelentést tett egy – saját bevallása szerint nehézgépjármű-üzemeltetéssel és –vezetéssel foglalkozó – magánszemély az Ikarus Egyedi Kft. által gyártott, és a BKV használatában lévő Modulo 168d típusú csuklós buszok miatt. Erről a Zoom.hu ír a rendőrség tájékoztatása nyomán. A hatóság még nem döntött a nyomozás elrendeléséről.

Mint hétfőn megírtuk, az Ikarus Egyedi Kft. csődvédelmet kért, a kormánytól pedig segítséget vár. A cégnek áprilisig 150 csuklós buszt kellett volna szállítania a Volánbusz, és 30-at a BKV számára, de a megrendelést nem sikerült teljesíteni.

A feljelentő arra hivatkozik, hogy a KRESZ kimondja: a közlekedésben olyan olyan járművel szabad részt venni, amelynek műszaki-, biztonsági-, és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek. Márpedig szerinte a csuklós Modulók nem elég biztonságosak, felmerül a gyanú, hogy vagy nem rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, vagy ha igen, akkor azokat nem szabályosan kapták meg.

Tapasztalatait a feljelentő utasként szerezte, ez alapján állítja, hogy egy olyan csuklós busz, ami így viselkedik az úton, nem kaphatta volna meg a közlekedési hatóság jóváhagyását. Szerinte a BKV által forgalomba állított buszok típusbizonyítványát egy másik jármű, a Modulo 168d prototípusáéból származtatták, azonban a leszállított buszok hosszát 70 centivel csökkentette a gyártó, amivel megváltoztak a busz kanyarodási tulajdonságai, súlyarányai és tengelyterhelései. Emellett a prototípushoz képest más becsuklásgátlót használtak.

Különösen nagy veszélyforrásnak nevezte, ha a busz hátulja a megállóból való kiállás során tör ki, ez veszélyeztetheti a megállóban állókat. A feljelentő szerint tesztüzemben már volt ilyen baleset, szerencsére személyi sérülés nélkül.

Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke szerint a típust napi gyakorlatból ismerő sofőrök is beszámoltak a feljelentésben említett problémákról. A tapasztalataik szerint „ideális körülmények közt, sík úton” jók a Modulók, erős a motorjuk, és egészen addig nincs velük gond, amíg nem kell kanyarodni. A szakszervezeti vezető sem érti, hogy ilyen paraméterekkel rendelkező busz hogyan kaphatott típusengedélyt.

A cég a korábbi kritikákra úgy reagált, hogy a járművek a vonatkozó uniós és hazai jogszabályoknak, valamint a megrendelői elvárásoknak is megfelelnek, a típusbizonyítvány alapján biztonságosak. (Fotó: MTI / Balogh Zoltán)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Budapest, 2015. október 2.
Tanulók Novák Katalin, az Emberi Erőforrások Minisztériumának család- és ifjúságügyért felelős államtitkára tanóráján, amelyen főként az egészséges életmódról beszélgettek a budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziumban 2015. október 2-án. Az óra utáni sajtótájékoztatón az államtitkár a világ legnagyobb tanórája elnevezésű, az ENSZ által életre hívott kezdeményezésről beszélt.
MTI Fotó: Marjai János
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.