Közélet
Budapest, 2012. február 9.
A Malév egyik működő leányvállalata, a földi kiszolgálási szolgáltatásokat nyújtó Malév Ground Handling autóbusza várja a leszálló utasokat egy repülőgép előtt a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A légitársaság 66 évnyi, csaknem folyamatos működés után, 2012. február 3-án leállt.
MTI Fotó: Mohai Balázs

Fizetésképtelennek nyilvánították a Malév utódcégét: indulhat a felszámolás

Spirk József
Spirk József

újságíró. 2018. 06. 11. 15:00

A Fővárosi Ítélőtábla elrendelte az állami Malév Ground Handling Zrt. felszámolását, miután jogerős végzésben megállapította a repülőgépek földi kiszolgálását végző Malév-utódcég fizetésképtelenségét.

Az elmúlt években az egykori magyar légitársasághoz hasonló pénznyelővé vált Malév GH ellen az egyik reptéri konkurense kezdeményezte a felszámolási eljárást.

A Budport Handling Kft. számára 45 millió forintot kellett volna kifizetni, miután a kft. átvette az egykori Demján-érdekeltségtől, az Airport Security Zrt.-től a malévos tartozásokat. Az ítélőtáblára azért került az ügy, mert tavaly ősszel, a cégbíróság első körben nem rendelte el a felszámolást. Az ítélőtábla május 17.-i végzése azonban a Budportnak adott igazat és jogerősen elrendelte a felszámolást.

A bíróságok  néha rejtélyes működési mechanizmusának következtében a felszámolási eljárásban hozott jogerős végzés után két héttel egy elsőfokú megszüntető döntés is született. A Fővárosi Törvényszék június 4-én kiadott végzése szerint a bíróság megszüntette az eljárást, ahelyett, hogy a cégközlönyben közzé tette volna a felszámolást elrendelő végzést. Ez a döntés az ítélőtábla döntésével szemben nem jogerős, fellebbezni lehet ellene.

A ferihegyi csomagszállítást végző Airport Security a kifizetetlen számlák miatt már tavaly nyáron szerződést bontott a Malév GH-val, néhány hónappal később, 2017 őszén a követelései alapján pedig a bírósági eljárást is elindították.

A helyzet javulását egyébként a Malév GH legújabb cégbírósági mérlege alapján sem lehet várni. Két hete kiderült, hogy a 2017-es üzleti év is jelentős, 371 millió forint veszteséggel zárult. Ez azt jelenti, hogy az amúgy is katasztrofális pénzügyi helyzet tavaly tovább romlott: 2017 decemberének utolsó napján a cég 2,8 milliárd forinttal tartozott partnereinek.

Budapest, 2012. február 9.
A Malév egyik mûködõ leányvállalata, a földi kiszolgálási szolgáltatásokat nyújtó Malév Ground Handling dolgozója a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtéren. A légitársaság 66 évnyi, csaknem folyamatos mûködés után, 2012. február 3-án leállt.
MTI Fotó: Mohai Balázs
Fotó: Mohai Balázs / MTI

A Wizz Air légitársaság budapesti kiszolgálásában fontos szerepet játszó Malév GH tavaly fejlesztésre és új gépjárműpark vásárlására kért közel 4,6 milliárd forintos állami támogatást a kormánytól, a gazdasági kabinet azonban 2017 szeptemberében a fennálló köztartozásokra és a tiltott állami támogatásokra tekintettel elutasította a reorganizációs tervezetet.

A gazdasági kabinet döntése ellenére a Szivek Norbert vezette Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-mégis milliárdos állami támogatást nyújtott az akkor a teljes összeomlás szélén egyensúlyozó cégnek. Iparági források szerint azonban ez a pénz is a napi túlélésre megy el, és az MNV által csorgatott milliárdok nélkül már a reptéri számlákat sem tudná fizetni az állami cég.

Ez azért érdekes, mert a Malév GH-t egyszer már feljelentették az uniós bíróságnál, mert a fejlesztésre kapott pénzeit a működés finanszírozására fordíthatta, és az ilyesmi a versenyjogba ütközik az egész EU-ban, tiltott állami támogatásnak minősül, ha bebizonyosodik. Ez a folyamatban lévő eljárás pár hónapon belül szintén súlyos csapást okozhat: arra kötelezheti a céget, hogy fizesse vissza az állam támogatásait. Ha ez bekövetkezne, az magában is a biztos csőddel lenne egyenlő.

Kiemelt kép: Mohai Balázs / MTI 

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.