Közélet választás 2018
Budapest, 2010. december 13.
Vona Gábor, a Jobbik frakcióvezetője részt vesz az Országgyűlés plenáris ülésén.
MTI Fotó: Kovács Tamás

A Fideszről beszélünk a legtöbbet, de a Jobbik a legaktívabb a közösségi médiában

Ténygyár
Ténygyár

2018. 01. 18. 10:25

  • December-januárban a Jobbik posztjai értek el a legtöbb választóhoz a Facebookon, de jól ment a Fidesz és a Kétfarkú Kutya Párt is.
  • A baloldal összefogva legyőzné a jobboldali pártokat – legalábbis a közösségimédia-elérés tekintetében.
  • A pártok nagyjából azonos arányban osztanak meg pozitív és negatív tartalmakat.

A Ténygyár és az Ynsight legújabb kutatásában azt vizsgálta, hogyan teljesítenek a különböző politikai pártok a Facebookon és az online világban. Az egy hónapot felölelő kutatás nem elsősorban arra volt kíváncsi, hányan követnek egy-egy pártot, hanem elemezte a pártok hivatalos Facebook-oldalán, valamint az organikus online felületeken megjelenő tartalmakat. A vizsgálat időszaka 2017. december 15 – 2018. január 14. volt, figyelembe vették az időszakban keletkezett összes posztot a tíz saját oldalon, a posztokra érkezett összes megosztást, kedvelést (like-ot) és kommentet, valamint az összes publikus online beszélgetést.

A legaktívabb facebookozó kétségtelenül a Jobbik: Vona Gábor pártja átlagosan naponta öt bejegyzést tesz ki. A többség inkább a Jobbik aktivitását igyekszik követni, és a vizsgált időszakban 100-120 posztot osztottak meg a Facebookon. A kedvelések (like-ok) között ennél sokkal nagyobb a szórás, amit nemcsak az befolyásol, hogy mennyire érdekes vagy izgalmas tartalmakat osztottak meg a pártok – vagy inkább: a pártok közösségimédia-tanácsadói  –,  hanem a hirdetésre elköltött pénzek is. A listát a Jobbik vezeti több mint 86 ezer lájkkal, a Fidesz ezzel szemben kevesebb mint 65 ezer lájkot kapott december 15. és január 15. között. Második helyre meglepetésként a Magyar Kétfarkú Kutya Párt (MKKP) futott be. Az MKKP persze viccpárt, aminek kevésbé „kínos” szeretni a posztjait – ráadásul nemcsak névlegesen az, hanem az MKKP valódi humorral képes feltölteni a közösségi médiát. Ők ezért még érdemi pénzköltés nélkül is be tudtak futni a második helyre. A baloldali pártok közül a Párbeszéd jutott 30 ezer fölé, az MSZP 22 ezer, a DK 25 ezer lájkot kapott egy hónap alatt. Összességében tehát komoly lájkszámot tudhatnak magukénak, csak külön-külön kevésbé impozáns az eredmény.

Legtöbb követője továbbra is a Jobbiknak van (468 ezer). E tekintetben versenytársa nem is igazán akad a pártnak: a Fidesz 227 ezer, az Együtt 211 ezer, az MSZP pedig 204 ezer követővel rendelkezik – náluk többen követik a Kétfarkú Kutya Pártot (260 ezer), amely azonban valószínűleg a legkevésbé megosztó alakulat a mezőnyben. A százezresek táborába még a Párbeszéd (117 ezer követő) fért be, a többiek 90 és 70 ezer közötti számokat produkáltak.

A megosztások tekintetében a Fidesz vezet, a kormánypárt posztjait 28 ezren osztották meg – kérdés, hogy ez jól fejlett bothadseregnek, vagy lelkes követőbázisnak köszönhető-e. Nem sokban maradt le Orbán Viktor pártjától a Jobbik (20 ezer megosztás), de a Demokratikus Koalíció (18 ezer) sem. A Kétfarkú Kutya Párt posztjait tízezren, az MSZP-ét nyolcezren osztották meg.

A kommentek tekintetében is az abszolút győztes a Jobbik 16 ezerrel. Összehasonlításképpen: a Fidesz posztjaihoz csupán 2800 komment érkezett. Itt második helyre az MSZP futott be 4500 kommenttel. Az LMP relatív lemaradását magyarázhatja, hogy kampányát láthatóan Szél Bernadettre építi, a párt miniszterelnök-jelöltjének pedig önmagában 66 ezernél több követője van.

A pártok között meglepően kicsi az eltérés abban a tekintetben, hogy pozitív, semleges vagy negatív tartalmakat osztanak meg. A negatív tartalmú, tehát az ellenfelet szidalmazó posztok aránya minden egyes párt esetén legalább a bejegyzések egyötöde volt. A legnegatívabb – talán némi meglepetésre – az LMP volt a vizsgált időszakban (34,5%), a legkevesebbet pedig az MSZP gyűlölködte (22%). Az MSZP ugyanakkor pozitív tartalmakat sem nagy arányban osztott meg (16%) – ezt azonban kompenzálja az MSZP miniszterelnök-jelöltjének pártja, a Párbeszéd, akik 21,8 százalékban pozitív üzenetekkel kampányoltak a Facebookon, ezzel „megnyerve” a hangulatversenyt. A Karácsony Gergely és Szabó Tímea által vezetett Párbeszédtől azonban csak hangyányival maradt le a Momentum (21,5%) és a Fidesz (21,2%). A különbségek tehát alig észrevehetők.

A legaktívabb követők a Demokratikus Koalíció táborában találhatók – a lájkolók mintegy fele (52%) mutat aktivitást az oldalon. Szép számmal mutatnak aktivitást a Fidesz (42%), a Párbeszéd (33%), az MKKP (30%), a Momentum (29%) és a Jobbik (26%) követői is. A legkevésbé a Liberálisok (9%) és az Együtt (5%) követői aktívak a párt Facebook-oldalán. Ha azonban azt vizsgáljuk, hogy a posztok mennyire képesek felhasználói reakció kiváltására, akkor a Fidesz verhetetlen lesz: egy Fidesz-poszthoz ugyanis átlagosan több mint 1200 reakció érkezik. E tekintetben még a Jobbik (790) és a Kutyapárt (690) versenyképes. A legnagyobb aktivitást kiváltani képes baloldali párt a Párbeszéd (470).

Talán ennél is érdekesebb azonban az organikus megjelenésének vizsgálata – azaz minden olyan említésé, amit nem a pártok generáltak, hanem „az emberek”. Ez mutathatja, mekkora az érdeklődés egy-egy párt vagy politikája iránt. Azt pedig a tartalomelemzés mutatja meg, hogy mennyire pozitív vagy negatív egy-egy ilyen említés hangulata. Talán nem meglepő, hogy a legtöbb említését a Fidesz kapta: Orbán Viktor pártjának nevét mintegy hatvanezerszer gépelték be a Facebook felhasználói – 14,6 százalékuk pozitív, 42,2 százalékuk semleges, és 43,2 százalékuk negatív kontextusban. Ez egyébként nem számít kiemelkedően rossznak: 10% feletti pozitív említési arányt a Fidesz mellett az MKKP, a Jobbik, a DK és az MSZP tudott produkálni. A negatív említések aránya pedig minden párt esetében 37 és 45 százalék között volt – e tekintetben még a Kétfarkú Kutyák sem lógtak ki a sorból.

A spontán említések számában második a Jobbik, harmadik a DK, negyedik pedig az MSZP lett. Az LMP egyedül e tekintetben számít erősebbnek baloldali riválisainál: a Lehet Más a Politika nevét mintegy nyolcezerszer említették, ami ugyan fele az MSZP iránti érdeklődésnek, de jóval több, mint a Momentum (2300) vagy az Együtt (3100) organikus megjelenése.

A Ténygyár (www.tenygyar.hu) decemberben indult online lap, amely kizárólag kutatás- és adatalapú, tudományosan megalapozott híreket közül. Elsődleges felülete a Pulzus nevű új kutatási eszközzel végzett felméréseknek. A Pulzus egy ingyenes applikáció és Facebook-chatbot, amely naponta küld kérdéseket a felhasználóknak, azt ígéri, élménnyé teszi a véleménynyilvánítást. Az applikációval minden szavazat pontot ér, a pontokat ajándékokra, nyereményekre lehet beváltani. Részletek és letöltés itt: www.pulzus.eu.
Kiemelt kép: MTI/Illyés Tibor
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

This general view taken on August 15, 2018, shows abandoned vehicles on the Morandi motorway bridge after a section collapsed in the north-western Italian city of Genoa. 
At least 30 people were killed on August 14, when the giant motorway bridge collapsed in Genoa in northwestern Italy. The collapse, which saw a vast stretch of the A10 freeway tumble on to railway lines in the northern port city, was the deadliest bridge failure in Italy for years, and the country's deputy transport minister warned the death toll could climb further. / AFP PHOTO / Piero CRUCIATTI / AFP / Piero CRUCIATTI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.