Közélet

Titkolni próbálják, de a balatoni gigaberuházásnál is feltűnik Orbán apjának cége

Az ország egyik legnagyobb jelenlegi építkezésében, a dél-balatoni vasútfelújítási projektben is megjelenik beszállítóként Orbán Viktor apjának bányászati cége – írja a Direkt36, amely több, az építkezésben résztvevő forrástól értesült erről.

A több mint 72 milliárd forintba kerülő dél-balatoni vasútfelújítás helyszínén több dolgozó is közölte, hogy a projekthez felhasznált építőanyagok egy részét az Orbán Viktor apjának többségi tulajdonában álló gánti bányacégtől szállítják. A Direkt36 az információk birtokában arra kérte a beruházást vezető céget, hogy tájékoztasson az építőanyagok eredetéről, és erre kezdetben nyitott is volt a kivitelező.

Amikor viszont az Orbán családhoz kötődő építőanyagokról tettek fel kérdést, hirtelen megváltozott a cég hozzáállása: üzleti titokra hivatkozva mégis megtagadta a válaszadást, és nem is reagált semmilyen további kérdésre.

A vasútfelújítást végző konzorcium vezetője a Swietelsky Vasúttechnika Kft. osztrák tulajdonú cég, de a projektben részt vesz az R-Kord Kft. is, amely az Orbán Viktorral személyesen jó viszonyt ápoló Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester érdekeltsége.

A gánti bányacég és az Orbán család egyéb vállalkozásai látványosan növekedtek az elmúlt években. A Direkt36 korábbi cikkeiből kiderült, hogy a társaságok kiemelkedő teljesítményéhez számos állami, főként európai uniós finanszírozású munka járult hozzá: az elmúlt években csatornázási projektekhez, vasút-és autóút felújításokhoz és egy állami erőmű beruházásához is szállítottak építőanyagokat.

Orbán Viktor az első miniszterelnöki ciklusa idején még kifejezetten kérte az édesapját, hogy ne vegyen részt állami beruházásban. A Direkt36 idén júniusban szembesítette Orbánt a mostani helyzettel, mire ő ellentmondásos választ adott. Egyrészt közölte, hogy továbbra is fontosnak tartja, hogy családjának cégei ne vegyenek részt állami munkákban. De aztán utalt arra is, hogy azt nem érzi problémának, ha a családjának cégei a fő- vagy alvállalkozók beszállítóiként jelennek meg állami projektekben.

A beszállító cégek ugyanúgy közpénzből részesülnek, mint a beruházások magasabb szintű résztvevői, viszont a tevékenységük rejtve marad a nyilvánosság elől. A közzétett dokumentumokban ugyanis nem szerepel, hogy hogy ki és mennyi pénzért szállít építőanyagokat az egyes állami beruházásokhoz.

Kiemelt képünk illusztráció, fotó: MTI/Máthé Zoltán

Ajánlott videó

Olvasói sztorik