Közélet

Azért csúsztak az utak, mert nem kapott elég pénzt az FKF

Február 2-án nem volt kellemes tömegközlekedni Budapesten.

Három olyan dolog, ami önmagában is felborítja a tömegközlekedési rendet:

  1. Ónos eső.
  2. Védett személy látogatása.
  3. Baj van a 3-as metróval.

Február 2-án három dolog történt egyszerre:

  1. Ónos eső esett.
  2. Putyin Budapesten járt.
  3. Füstölés miatt nem járt a 3-as metró.

Emiatt teljes káosz alakult ki, a kommentelők pedig nem is türtőztették magukat: többen az élménybeszámolójukat posztolták a Budapesti Közlekedési Központ vonatkozó Facebook-bejegyzései alá.

Ti most vicceltek vele? Le kellett szálljak a Népligetnél az 1-es villamosról, mert Királyunk idehívta a Mesterét. Átszálltam a hármas metróra, ami megint kiégett, így a Klinikáknál leszállítottak mindenkit azzal, hogy majd érkezik a pótlóbusz. Ez sosem érkezett meg. Lesétáltam a Corvin-negyedig, ahol felszálltam a 4-es villamosra, amin bemondták, hogy az Oktogon és a Blaha között nem üzemel. Mégis mivel menjek haza Újpestre?!

– írta egyikük, az pedig jól látszik, hogy nem volt egyedi a sztorija, mivel hozzászólása pedig több száz lájkot kapott.

Tényleg vis major vagy lehetett volna készülni?

Többek között erről kérdeztük Király Dávidot, a BKV-Figyelő szerkesztőjét, akitől azt is megtudtuk, jogos-e a kártérítési igény, amit előszeretettel vetnek fel az utasok a BKK posztjai alatt.

Részben lehetett volna készülni, hiszen Putyin látogatásának időpontja hetek óta ismert volt

– kezdi Király, aki hozzáteszi: ilyenkor a BKK-nak nemcsak az a feladata, hogy a lezárásokról tájékoztasson, hanem arról is, hogy milyen alternatívák állnak az utasok rendelkezésére. Szerinte utóbbi egyébként nem volt maradéktalan, ráadásul az ónos esőre is lehet készülni. Azzal kapcsolatban, hogy az FKF miért nem állt a helyzet magaslatán, azt mondta,

a szervezet elismerte, hogy a forráselvonásoknak köszönhetően a meglévő 116-ból csak 70-80 célgépet tudtak kiállítani.

Ez különösen egyébként azért volt kellemetlen, mert a Budapest számos pontján a napokkal korábban leesett havat sem takarították el, amire az ónos eső ráfagyott és sok helyen kifejezetten balesetveszélyes volt közlekedni. A harmadik pont a legegyszerűbb, ugyanis a 3-as metró kiesése és annak pótlása tulajdonképpen rutin, ezt a BKK megoldotta.

A pótlóbusz nem az égből pottyan

Király korábban egy egész cikket szentelt annak, hogy bemutassa, honnan és hogyan érnek a pótlóbuszok egy kimaradó járat helyére.

Elsősorban a tartalékokat állítják be, ha azonban ez nem elég, akkor más járatokról is csoportosíthatnak át járműveket. Ilyenkor nem egy-egy meghatározott vonalról irányítanak át buszokat, hanem olyan vonalakról, ahol abban az időszakban ez a lehető legkisebb fennakadást okozza, például mert kisebb forgalmú.

A kártérítéssel kapcsolatban Király elmondta, mivel ha valakit leszállítanak egy buszról, mert a járművet átirányították, akkor a már érvényesített jegyével tovább utazhat a következő busszal, tehát nincs szó arról, hogy kárba ment a jegye.

Nyilván azért sem jár kártérítés, ha lerobban a metró és pótlóbuszra kell átszállni, ahogyan azért sem, ha a busz a dugóban araszol. A menetrendek tájékoztató jellegűek, tehát némi késés nem jelenti az utasok és a BKK között létrejött szerződés megszegését.

– tette hozzá.

Fejléckép: MTI/Máthé Zoltán

Ajánlott videó

Olvasói sztorik