Közélet

Óriási lufi a kormány taxisellenőrző szupercsapata

Félő, hogy az utasok szempontjából legfontosabb kérdésre - egyetlen taxis se vágja át őket - Fónagy János új szupercsapata sem fog megnyugtató választ adni.

Állítólag már folynak a toborzások és a képzések is abban az új minisztériumi csoportban, amelynek az lenne a feladata, hogy kiszűrje az utasokat több évtizede megkárosító taxisokat. Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára az Uber betiltásával együtt jelentette be, hogy hamarosan felállítanak egy új szervezetet, amely egységes rendszerben, hatékonyabban képes ellenőrizni a személyszállító vállalkozókat.

Fónagy János Fotó: MTI/Földi Imre
Fónagy János
Fotó: MTI/Földi Imre

Azonban jelenleg sem a taxisszövetség, sem a nagyobb taxistársaságok nem ismerik ennek részleteit. Az NFM sajtóosztálya sem adott bővebb felvilágosítást lapunknak. Azt közölték, a képzési módszertan kidolgozás alatt áll, és az ellenőrzési csoport várhatóan őszre fog felállni. Hozzátették: az ellenőrök 0-24 órában, országosan fognak ellenőrizni, de sem a létszámukról, sem a jogköreikről nem áll módjukban további információkat megosztani. Utóbbi már csak azért is furcsa, mert az új ellenőrzési csoportnak 2018-ban részletes beszámolót kell leadniuk a kormánynak, hogy miként, milyen munkát végeztek. Feladataikra 2017-ben 900 millió forintot különítenek el a költségvetésben.

A taxisoknak bejött az Uber betiltása

Az Uber fénykorában 140 ezer teljesített havi utasszámról beszélt, amely a budapesti havi 1 milliós fuvarszám 14 százaléka. A cég kivonulásával elvileg ennyi fuvarnak kellene eloszlania a nagyobb fuvarszervezők között. A megkérdezett cégek szerint azonban még korai számokról beszélni, hiszen alig két hónapja vonult ki az Uber. Másrészt Metál Zoltán szerint az Uber valós fuvarszáma inkább 50-60 ezer között lehetett, amelyek főként a budapesti szórakozónegyedre koncentrálódtak, illetve az Uber olyan utasokat vont be, akik korábban nem taxiztak. Tamás Miklós, a piacvezető Citytaxi elnöke azt mondta lapunknak, hogy a cégük főként a bulinegyed környékén érzékelte a növekményt. Becslése szerint a Citytaxi mintegy 3-5 százalékkal több fuvart bonyolít az Uber kivonulása óta Budapesten.

A személyszállítás ellenőrzésének szigorítását egyébként maguk a taxis szervezetek és a nagyobb taxistársaságok kérték. Mint Metál Zoltán, az Országos Taxi Szövetség elnöke a 24.hu-nak elmondta, nyíltan feltárták Fónagy János előtt, hogy jelenleg legalább ötféle hatóság jogosult ellenőrizni a taxisokat, azonban a rendszer így sem eléggé hatékony.

A hatóságok munkáját átfedések, eltérő jogkörök, súlyos létszámhiány nehezítik. Egy példa: a BKK csak a drosztengedéllyel rendelkező taxisokat ellenőrizheti, a hiénáknak azonban általában nincs ilyen engedélyük, így eleve kiesnek a körből.

Vagy egy másik példa: a taxiórákat csak a NAV, a számlaadást a NAV és a fogyasztóvédelem is ellenőrizheti. A BKK nagyjából 15 ellenőrét már arcról ismerhetik a taxisok, így könnyű kibújniuk a vizsgálat alól.

Metál Zoltán Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
Metál Zoltán
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Huszonöt éve hiénáznak

A taxisok hatékonyabb ellenőrzése hosszú ideje várat magára. Pedig egy hatékony ellenőrzési rendszer sokat javíthatna a taxisok társadalmi megítélésén. Ismert: a taxisszervezetek a szigorúbb ellenőrzést összekapcsolták az Uber elleni harccal. Arra hivatkoztak, hogy az Uber adócsaló és illegálisan működik. Ám sok esetben a taxisoknál sincs mindig minden rendben, sőt, a taxis hiénák nemcsak adót nem fizetnek, még az utasokat is megkárosítják. Adott esetben meg is verik vagy négyszeres fuvardíjat számolnak fel. Kedvelt módszereik közé tartozik a taxióra “kütyüs” pörgetése, amivel csak az utasokat verik át, az adócsalás az úgynevezett “radírral” megy, amivel ki lehet törölni fuvarokat egy mozdulattal. Ezeket a módszereket a hatóságok is ismerik.

Dudás Zoltán, a BKIK Közlekedési Osztályának elnöke azt mondta lapunknak, hogy a taxisok többsége tisztességes, a médiában értelemszerűen az extrém esetek kapnak teret, amelyekből nem szabad általánosítani. Úgy vélte, a nagy taxitársaságok az utasok számára biztonságosak, hiszen sofőrjeik nem kockáztatják a szigorú büntetést azzal, hogy átverik az utasaikat. Szerinte a probléma kizárólag a független hiénákkal van, akiket viszont csak a hatóságok tudnak kiszűrni, erre a társaságoknak nincs jogköre, ezért is kérték az NFM segítségét.

Nem csak a taxisokat fogják ellenőrizni

Annyi biztos, hogy az új ellenőrző csoport a Nemzeti Közlekedési Hatóság NFM-be történő, korábbi betagozódásával jön létre, és feladatuk nem kizárólag a taxisok ellenőrzése lesz. Mint a vonatkozó kormányhatározatból kiolvasható, hozzájuk fog tartozni a „közúti árufuvarozási vállalkozások nemzetközi versenyképességének növelése” is, bármit is jelentsen ez. Ez még a korábban kormánybiztossá avanzsáló, nemrégiben a fuvarozástól visszavonuló nagyvállalkozó, Wáberer György ötlete volt.

Így az új csúcsszerv egyszerre két lovat fog megülni, ám erősen kétséges, mennyire lehet hatékony egy olyan szervezet, amely kevésbé tekinti lényeges feladatának az utasok megkárosítása elleni küzdelmet.

Bár az Uber-ellenes parlamenti módosítás valóban nagyon szigorúan bünteti az engedély nélkül végzett taxizást (az autót első alkalommal hat hónapra, ismételt szabályszegés esetén legfeljebb 3 évre ki lehet vonni a forgalomból), az új szabályozás szemléletében és feladatában is, inkább erre, az engedéllyel nem rendelkező sofőrök kiszűrésére koncentrál.

A kormányhatározat szövegezéséből azt is kihallani: az ellenőrzés elsősorban az illegális független taxisokra, és kevésbé a nagy fuvarszervezőhöz tartozó sofőrökre fog koncentrálni, hiszen utóbbiaknak általában van engedélyük. Így félő, hogy az utasok szempontjából legfontosabb kérdésre – egyetlen taxis se vágja át őket – Fónagy János új szupercsapata sem fog megnyugtató választ adni.

Az is érdekes, hogy a legutóbbi hírek szerint nem biztos, hogy a taxisokra is vonatkozni fog az online pénztárgép bevezetése – pedig a kormány sokáig ezt kommunikálta. Úgy tudjuk: jelenleg az NGM egyeztet a taxisokkal az online ellenőrzés biztosításáról, esetükben 2017. január 1-jéig szeretnék az új rendszert kialakítani. Az egyik elképzelés szerint felesleges lenne az online pénztárgép, a taxitársaságokon keresztül kaphatna információt az adóhivatal.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik