Közélet

Hogyan utazzanak a kerekesszékesek?

A kerekesszékesek utazási lehetőségeivel kapcsolatban írt nyílt levelet egy utas a BKK-nak. Azt panaszolja, hogy gyakran a járművezetők sem tudják pontosan, hány kerekesszékes utast szállíthatnak szabályosan, illetve nem tájékoztatják megfelelően az utasokat sem. 

Tisztelt Budapesti Közlekedési Központ!

Kérem, tájékoztassák az autóbusz- és trolibuszvezető dolgozóikat az aktuálisan érvényben lévő utazási szabályzataikról. Gondolok itt most a kerekesszékkel közlekedő utastársaink szabályszerű szállítására.
Konkrétan az alábbi dolgokról lenne szó:

1. Ha valóban létezik olyan szabály, hogy egy autóbuszra/trolibuszra csak egy kerekesszékes utas szállhat fel, akkor ez ne a buszvezető kedve szerint legyen a gyakorlatba áthelyezve, hanem egységesen, mindenki által elfogadott és használt forma legyen. (Például az egyik buszvezető vállalja a több kerekesszékes utas szállítását, másik buszvezető nem.)

gstroli2

2. Ugyanígy, ha létezik az 1. pontban említett szabály, vagy esetleg csak némely járműre vonatkozik (gondolok itt a nem csuklós járatokra, ahol esetleg a kevesebb hely miatt fordulhatna elő ez a szabály), akkor célszerű lenne a buszon feltüntetni, kimatricázni vagy esetleg valamilyen közleményben – konkrétan – közölni (mint például az első ajtós felszállást), hogy ne az utazás pillanatában, a buszvezetőtől értesüljön róla a delikvens és mindenki számára nyilvánvaló legyen.

3. Ha a mopeddel közlekedő utasok szállítását nem vállalja a BKK, akkor erről is írjanak szabályzatot és tegyenek közleményt, értesítsék a kollégákat és az utasokat.

(Tanúja voltam egy beszélgetésnek, mikor a buszvezető kérdezett egy aktív kerekesszékkel közlekedő utast, hogy ő hogy tudja, az elektromos kerekesszékkel közlekedőket elszállíthatja-e, mert volt egy ilyen konfliktusa a nap folyamán és nem tudta, hogy cselekedhetne szabályszerűen. Bele lehet gondolni, hogy mennyire megalázva érezhette magát az említett, elektromos kerekesszékkel közlekedő utastársunk, hisz a buszvezető kétségbe vonta “egyenlő” jogait a többi utassal szemben.)  

Hozzátenném, hogy az elektromos kerekesszék és a moped nem egyforma közlekedési segédeszköz.

4. ha a kerekesszékkel közlekedő utastársunk segítséget kér a buszvezetőtől, hogy felszállhasson az autóbuszra/trolibuszra, akkor a buszvezető ne saját kezűleg, önerőből tegye fel az utast (ezzel veszélyeztetve esetleg a testi épségét), hanem használja az erre a célra kialakított rámpát.

Nem utolsó sorban szeretném megemlíteni, hogy értem én, hogy a buszvezető fáradt, agyonhajszolt és esetleg rossz napja van, de ne a segítségére szorulók/segítségét kérőkön vezesse le a felgyülemlett feszültségét. (Természetesen tisztelet a kivételnek, mert szerencsére elég sok kollégájuk egyenlően bánik az összes utassal.)

Kérném, ennek kiküszöbölésére hivatalos érzékenyítő előadásokat szervezzenek a dolgozóknak. Kérem, levelemet és intézkedésüket juttassák el a más cég által foglalkoztatott – de szintén budapesti autóbusz/trolibuszvezető – kollégákhoz!

Érdekes egyébként, hogy a BKK honlapján elég részletes tájékoztató olvasható az akadálymentes közlekedésről, külön rovat foglalkozik a mozgáskorlátozottakkal, lehet tájékozódni az akadálymentes buszokról, trolikról is.

A kerekesszékes közlekedésről a BKK utazási feltételei között is olvashatunk, az azonban tény, hogy a fenti kérdések némelyikére nincs egyértelmű válasz vagy legalábbis nem egy helyen. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik