Már hétfőn tudtak a kivitelezők a H5-ös HÉV alagútjának hibáiról – állítja a fonódó villamos építésén dolgozó, névtelenséget kérő végzős mérnökhallgató. A Margit híd és a Batthyány tér közötti alagutat a BKK csütörtök este zárta le, mivel a szerkezet repedezni kezdett és kisebb betondarabok is hullottak. A BKV-Figyelőnek levelet író BME-s mérnökhallgató szerint nagyobb a baj, mint elsőre látszik.
Végzős mérnökhallgatóként dolgozom a budai fonódó villamos építésén mint gyakornok. A HÉV alagútjának megerősítése eleve nem úgy valósult meg, ahogyan azt eredetileg megtervezték. Az új villamosvonal jelentős terhelésnövekedése miatt az eredeti tervek szerint hónapokra le kellett volna zárni a teljes alagutat, és egy teljesen új alagutat kellett volna építeni egy erősebb és vastagabb födémmel.
Ehhez a meglévő alagutat is ki kellett volna mélyíteni, ami jelentős költséggel és munkával járt volna. Erre azonban nem volt uniós forrás, a BKK és a főváros meg nem volt hajlandó plusz költséget biztosítani. Megjegyzem, az alagútra amúgy is ráfért volna egy alaposabb felújítás, hisz már elmúlt negyven éves. Mindkét földalatti állomáson mállik le a festék és jelentősen korrodálódnak a tartószerkezetek. A Batthyány téren az álmennyezet egy része is hiányzik. A födémet hiába szigetelik le felülről, a Duna áradása esetén alulról szivárog be a víz.
Az alagút tetejének repedéseit már hétfőn észrevettük, de a kivitelező mérnökei utasítottak, hogy ne foglalkozzunk vele. A tegnapi napon (április 16-án) kaptunk híreket, hogy az alagútba kisebb betondarabok potyogtak le. Azonnal le kellett volna állítani a forgalmat! Ez csak az esti órákban történt meg, de teljes hírzárlatot rendeltek el. Az alagúttal kapcsolatos hírek véletlenül szivárogtak ki – eredetileg váltóhiba szerepelt volna hírekben.
Ma reggelre lett világos, hogy a forgalom nem indulhat újra és a hiba kijavítása nem néhány nap lesz. Ma délelőtt már arról is lehetett hallani, hogy lehet, hogy az egész fonódó építését felfüggesztik, de részleteket nem tudok. Mindenesetre az tény, hogy az alagút födémje nem megfelelő és az átépítési munkálatokba olyan hibák kerültek, hogy lehet, az eredeti autós és buszos forgalmat se fogja elbírni, nem hogy az új villamosokat!
Természetesen találnak majd a problémára megoldást és fognak majd hihető magyarázattal szolgálni, de jelenleg úgy néz ki, hogy Észak- és Közép-Buda az elkövetkezendő években közlekedési káosszal nézhet szembe. Levelemet minden bizonnyal cáfolni fogják, az alagút kijavítása megtörténik majd, de nem lesz rá garancia, hogy jelenlegi állapotában biztonsággal használható lesz, főleg, ha a villamosforgalom is megindul a tetején. Az egész tervezés és kivitelezés rossz, de sajnos a pénz beszél!
Délután elküldtük az üggyel kapcsolatos kérdéseinket a BKK-nak, a központ erre reagálva az alábbi tájékoztatást küldte:
A tervezés során a HÉV alagút próbaterhelésére került sor, amely a teherbírást megfelelőnek találta. Megerősítést csak a Bem tér közelében tartott szükségesnek, amely a mostani problémától függetlenül rendben halad. A kiválasztott kivitelezőnek feladata volt a bontást követően a próbaterhelés ismételt elvégzése. Ez a mérés a dilatációk közelében oldalirányú mozgást jelzett, a teherbírást azonban az alagúti szakaszon megfelelőnek találta, de oszlopsor beépítésének szükségességét tárta fel Batthyány tér állomás peronján. Ez utóbbi munka előkészítése is függetlenül zajlik a mostani problémától. Fentiek alapján megállapítható, hogy a teljes alagút újraépítésének szükségessége nem igazolható.
Az érintett helyszínen korábbi több tíz évre visszamenő beázás és földelési probléma miatt néhány gerenda sérült volt, ezek cseréjét a későbbi, a Batthyány téri oszlopsor beépítésekor amúgy is szükséges vágányzár keretében terveztük. Állapotuk akkor az azonnali cserét nem támasztotta alá. A tegnapi eseménynél közrejátszhatott a hirtelen jött felmelegedés, amely a lebontott burkolat alatt lévő, amúgy is rossz állapotú alaplemez és a gerenda hőtágulás miatti sérülését okozta.
A kockázatok mérséklése érdekében a BKV először a HÉV sebességét korlátozta, majd a nap folyamán a forgalom leállításáról saját hatáskörben üzemeltetőként döntött. A BKK-nak nincs tudomása arról, hogy az állapotromlás már a korábbi napokban veszélyes mértéket öltött volna, ilyen értesítést sem a kivitelezőtől, sem a felügyelő mérnöktől, sem az üzemeltetőtől tegnap délutánig nem kapott.
A hiba kijavítása a jelenlegi műszaki információk alapján április 26-án üzemzárásig meg fog történni. Eddig a sérült elemeket eltávolítjuk és ideiglenes fedést építünk be. Ezt követően, az eredetileg tervezett időben kerülnek helyükre az új gerendák. A Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése projekt kivitelezésének leállítását a tegnapi rendkívüli esemény nem indokolja.