Közélet

A mobilozók kicselezhetik a szupertraffipaxot

véda (véda, új traffipax, sebességmérés, )
véda (véda, új traffipax, sebességmérés, )

A vezetés közbeni mobiltelefonálást nem egyszerű bizonyítani, ahhoz ugyanis a látszania kell és valóban mobiltelefonnak kell lennie, illetve azt a sofőrnek használnia is kell.

Még még teszteli a rendőrség az új sebességmérő készüléket, márciustól azonban már élesben használják a gyorshajtók kiszűrésére. Mint ismert, az ORFK összesen 160 darabot szerzett be, darabonként 5,7 millió forintért. De nemcsak a gyorshajtást tudják rögzíteni, hanem a funkciók bővítése után áprilistól más szabályszegéseket is.

Bírságra számíthatnak tehát majd a kamerák által lekapott  tilos jelzésen – piros lámpán és vasúti átjárón – áthajtók, a biztonsági övet be nem csatolók, a nem a kötelező haladási iránynak megfelelően közlekedők, a záróvonalat átlépők, a buszsávot használók, a forgalomban lejárt érvényességű műszakival, vagy biztosítás nélkül részt vevők is. A berendezések alkalmasak lesznek a forgalomszámlálásra, a körözött járművek megtalálására, a veszélyes árut szállító járművek kiszűrésére, sőt a torlódások észlelésére is. A sokféle használati funkció miatt nevezi a rendőrség az új sebességmérőket Komplex Közlekedési Ellenőrzési Pontoknak. A rendőrség a meglévő csaknem 160 sebességmérő készüléke mellé 525 új berendezést – 160 változtatható helyzetű és 365 mobil sebességmérőt – vásárolt 12, 5 milliárd forintért.

A vezetés közben mobiltelefont használókra azonban nem jelentenek majd ilyen veszélyt a modern sebességmérők – tudta a meg a hvg.hu Jámbor István rendőr alezredestől, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Közlekedésrendészeti Osztályának vezetőjétől. „A vezetés közbeni mobiltelefonálást nem egyszerű bizonyítani, ahhoz ugyanis a látszania kell és valóban mobiltelefonnak kell lennie, illetve azt a sofőrnek használnia is kell. Ezek együtt szükségesek ahhoz, hogy járművezető magatartása jogsértő legyen.” Leleményes kifogás pedig bőven akad. Előfordult, hogy a sofőr azzal magyarázta a kezében tartott mobilt, hogy azzal a fülét melegítette – hozta fel az osztályvezető.

Megjegyezte, a kamerák által kiszűrt szabálysértések esetében is adódik bizonyos hibaszázalék, hiszen a járművek utastérbe belátni nem mindig egyszerű. A becsatolt biztonsági övről való meggyőződést nehezíti például, ha az azonos színű a járművezető ruházatával. Beszámolt arról is a lapnak, hogy a berendezések kétfajta üzemmódban működtethetők. Az egyik az automatikus mód, amikor a rendőr leállítja sebességmérőt a kijelölt helyszínen, beállítja a menüpontokat és hagyja a készüléket dolgozni. A másik üzemmód, például a gyorshajtók hatszáz méterről történő kiszűrése, már kezelői beavatkozást igényel, mert a szabályszegő autóst célzó jellel végig kell követni és öt felvételt kell róla készíteni.

Az ORFK Közlekedésrendészeti Osztály vezetője a nagyszámú sebességmérő bevetésétől azt várja, hogy a rendszer hatására jelentősen csökkenni fog a közlekedéshez kapcsolódó személyi sérülések, halálesetek száma, gazdasági károk mértéke.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik