Idén 10 évesek a BKV első alacsonypadlós Volvo buszai, s bizony, némelyikre ráfér már a felújítás. A BKV el is kezdte rendbe tenni a fiatalnak már nem, mondható, ugyanakkor korszerű járműveket. István leveléből kiderül, hogy ez a munka nem indokolatlan.
Vasárnap a 103-as járaton utazva szemtanúja lehettem egy esetnek. Ezt a levelet nem panasznak szánom, és a BKK-nak sem továbbítom, mert a járművezetőt nem érzem hibásnak, és nem szeretném, hogy egy ilyen eset miatt problémája adódjon ebből. Ha ez egy Ikarus buszon történt volna, kevésbé lenne érdekes és meglepő, viszont ez egy Volvo busz volt.
Fotó: Wikipedia/Hunyadym
Hiába járnak már 10 éve, nagyon kevesen tudják, hogy a megállóban álló busz ajtói csak az ajtón lévő gombbal nyithatók – már ha működnek. Elvileg ez a busz nyitott ajtóval el sem tud indulni, valamint ha az ajtó záródás közben akadályba ütközik, az automatikusan visszanyílik – legalábbis elvileg.
Mindezt azért írtam le, mert a csukló előtt lévő hátrafelé “néző” széken ülve arra lettem figyelmes, hogy a negyedik ajtónál (Puskás Ferenc stadion megálló, Kelenföld vasútállomás M felé) egy idősebb úr “elfelejtett” jelezni. A busz megállt a megállóban, a vezető pedig nyilvánvalóan az “engedélyeztető gombot” nyomta meg, mivel nem az összes ajtó nyílt ki – például a 4. sem.
A férfi pedig hiába nyomta meg az ajtón lévő, direkt ajtónyitásra kitalált gombot, az ajtó nem nyílt ki. Megszólalt az indításjelzés – a Volvonál csak annál az ajtónál szól, amelyik épp nyitva van -, az úr pedig áthámozta magát a 3-as ajtóig, ami pont rázáródott (pontosabban belelépett a záródó ajtóba). Az ajtófék valamiért nem fogott, a busz elindult, közben az ajtó visszanyílt, a férfi leugrott a már guruló buszról, az ajtó nyitva maradt, az indításjelző szólt.
A férfi még igencsak kis sebességnél ugrott le, amit a vezető nem feltétlenül vehetett észre, hiszen egyből a beljebb lévő sávba kellett sorolnia, ezért – gondolom – a bal tükröt nézte, mert ekkor még nem volt tudomása a nyitva maradt ajtóról.
Nem találom hibásnak a vezetőt, mert a Volvo elvileg így el sem tud indulni, így erre nem számíthatott, a 3-as ajtó indításjelzőjének hangja pedig aligha ér el odáig. Hogy ezt a műszerfalon valami jelzi-e, azt nem tudom, de az utastérben mindenki csak nézett, szemet hunyt felette, még az ajtó mögötti széken ülő BKV-s egyenruhát viselő férfi is csak nézett. Végül a vezetőnek sikerült bezárnia az ajtót.
Egy 10 éves Volvo már ennyire rossz állapotban van, hogy sem az ajtónyitók nem működnek, se az ajtófék? Ha a többi Volvo is ilyen állapotban van, akkor rájuk férne már a felújítás. Kérem, a buszt vizsgálják át, mert ebből komolyabb baj is történhetett volna! A rendszáma FJX-219, és hangsúlyozom, a vezetőt nem érzem hibásnak, és nem szeretném, ha emiatt problémája adódna!