Közélet

Öt sérült, roncsba szorult utasok Budapesten

Bakos Dalma
Bakos Dalma

2014. 04. 15. 11:40

Három embert a tűzoltók szabadítottak ki, az egyik autó vezetőjét illetve a másik autó két hátul ülő utasát.

Korábban a témában:

Baleset helyszínére riasztották a mentőket, a rendőröket és a tűzoltókat kedd délelőtt Budapesten. Kisdi Márk Máté, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője elmondta, a repülőtérre vezető, ferihegyi gyorsforgalmi úton, a Csévéző utca magasságában ütközött össze két autó. A karambolban öten sérültek meg, közülük hárman a roncsok közé szorultak, ketten az egyik kocsi hátsó ülésén utaztak, a harmadik érintett pedig a másik jármű vezetőülésében foglalt helyet. Úgy tudjuk, ketten könnyebben, ketten pedig súlyosan sérültek, egy gyermeket pedig kórházba kellett szállítani.

Rendőrök a helyszínelés idejére az érintett út X. kerület és Vecsés között húzódó szakaszát lezárták, a forgalmat a párhuzamos Gyömrői útra terelik.

Hova üljünk, hogy túléljük?

Vajon egy-egy közlekedési jármű kapcsán melyek a legbiztonságosabb helyek, amelyeken ülve a legnagyobb eséllyel vészelhetjük át a lehető legkisebb sérüléssel az esetleges balesteket? Persze nem minden baleset megúszható – a kazanyi becsapódás, amelyben a pilóta öngyilkossági szándékai testesültek meg, akárhol ülve is halálos, ahogy azt a borzalmas videofelvételen is láttuk.

De statisztikailag mégis kimutathatóak kevésbé biztonságos, és biztonságosabb helyek. Az amerikai repülőgép-baleseteket 1971-től kezdve áttekintve kisült, hogy a szárny mögötti részen ülők 13%-kal több esélyt kapnak a sorstól a túlélésre (69%), mint akik előtte ülnek (56%). Az orrhoz közelebbi, legelső traktusban ülők pedig még kisebb, 49%-os túlélési eséllyel utaznak – az első osztály így végképp nem éri meg…

A buszokra nézve a következő a helyzet: érdemes a jármű közepe felé, a folyosóhoz közeli ülést választani – ami logikusan hangzik, hisz bármilyen irányú ütközéstől itt vagyunk a legtávolabb. A repülő üvegszilánkoktól is jobban vagyunk védve, és akkor is több esélyünk van a menekülésre, ha az ablak mellett ülő utazótársunk hirtelen előveszi nemes trágyában érlelt tokaszalonnáját, hogy legyen mivel tunkolnia a fokhagymás kéksajtját.

A vonaton is az arany középút a nyerő, így az ütközésnél-kisiklásnál keletkező energiák legyengülnek annyira, hogy kevesebb kárt tehetnek bennünk.

Döbbenetesen hangzik, de a hátsó ülésen középen elhelyezkedő autós utazónak 86%-kal több esélye van túlélni egy frontális balesetet, mint az elöl ülőknek, és 25%-kal több, mint a két hátsó ülésen ülőnek. És figyelem: az első üléseken bekötve utazóknak 5-ször nagyobb a halálozási esélye egy balesetben, ha a mögötte ülő nincs bekötve, mintha be lenne. Az előrecsapódó hátsó test ugyanis szét tudja roncsolni a rögzített, első ülésen utazó fejének hátsó részét… Ezért is fontos a hátsó biztonsági öv – és ezt meg is nézhetjük egy teszten:

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Fotó: Bielik István / 24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.