Közélet

Téli gumiért sikítanak a kocsik

gumicsere (kerék, gumi, szerelő, )
gumicsere (kerék, gumi, szerelő, )

Köd, eső, hó, csúszós utak – nincs mese, a cidrire fel kell készülni.

 

Készüljünk az utakon is a megváltozott időjárási viszonyokra! – olvasható számos rendőrségi felhívásban. Évről évre, újra és újra elmondják, de így sem fogadja meg mindenki a tanácsokat. Pedig a közlekedés résztvevői – autósok, kerékpárosok és gyalogosok egyaránt – saját és sajnos egymás bőrét is vásárra viszik, ha nem elég körültekintőek.

Téli gumi! Téli gumi! Téli gumi!

Mivel megváltoztak az út- és látási viszonyok, fontos, hogy időben felrakassuk a téli gumikat kocsinkra. A nyári gumiknak ugyanis eddig terjedt a tudása, már plusz 7 fok alatt csúszni kezdenek, fagypont körüli hőmérsékleten pedig megmerevednek, ettől pedig alig tapadnak, vagyis használatuk veszélyes lehet. A fagyok ellen felvértezett téli verzióját azonban úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és a hideg dacára is rugalmasak maradnak, így a fékút sem olyan hosszú.

Több olyan baleset is történt, melyeknek fontos adaléka, oka volt, hogy a kocsi tulajdonosa nem tette fel járművére a téli gumikat. Az egyik legszörnyűbb ilyen eset Pest megyében volt, idén februárban. Az 54 éves autós a 3102-es úton haladt Isaszeg felé, amikor Nagytarcsa határában hirtelen áttért a szemközti sávba, majd árokba csapódott és felborult. A kocsi kigyulladt, a sofőr bennégett. A férfinak eselye sem volt, összeégett holttestét a tűzoltók emelték ki a kocsiból.

Nincs apelláta, résen kell lenni

A rosszabb út- és látási viszonyok között – például esőben és hóban – könnyebben megcsúsznak a kerekek, a jeges-havas úton pedig romlik a menetstabilitás.

Hajnalban és a kora reggeli órákban egyre gyakoribb és egyre intenzívebb vendég a köd, este pedig egyre korábban sötétedik. Célszerű lassabban, nagyobb követési távolságot hajtva vezetni, és rendesen kivilágítani a járművet. Látni és látszani – hangoztatják az egyenruhások gyakorta, ennek ellenére sok biciklis nem hajlandó láthatósági mellénybe bújni. Pedig ebben az időszakban a gyalogosokkal együtt ők fokozott veszélynek vannak kitéve. Különösen résen kell lenni a zebrák, iskolák, buszmegállók környékén.

Ha betartjuk az említett szabályokat, még azokat a baleseteket is meg tudjuk előzni, amelyet a gyalogosok figyelmetlensége okozna.

Van itt még más is

Ha valaki azt hinné, ezzel letudott mindent, téved. Azoknak, akik a teljes körültekintés zászlaja alatt kívánnak átfurikázni az elkövetkezendő időszakon, elengedhetetlen, hogy ellenőrizzék járművük akkumulátorát, világító berendezéseit és fékrendszerét.

Ezeken túl érdemes megvizsgálni az ablaktörlő működését, az ablaktörlő lapátok állapotát, hiszen ősszel és télen bizony nem kíméljük ezeket az eszközöket. És ha már idáig eljutottunk, ne merüljön feledésbe a hűtő és az ablakmosótartály feltöltése sem némi fagyállóval. Ha pedig valaki hosszabb útra szánná el magát, dobjon az autójába takarót, egy-két téli ruhadarabot és – biztos, ami biztos – egy lapátot, élelmiszert és italt is, ha ne adj’ Isten valamiért elakadna útközben és vesztegelnie kéne a hidegben. Mindenekelőtt persze tájékozódjunk az út- és időjárási viszonyokról.

Téli időszámítás reggeli fagyokkal

Nem elég magunkat a hűvös hétvége ellen felvértezni, a szomorú, borús, csapadékos szombat után a hasonló, fagypont körüli hajnali hőmérséklettel operáló vasárnap sem kecsegtet túl sok jóval. Többfelé viharos szél, néhol még havazás is lehet. Hétfőtől aztán jönnek az igazi reggeli fagyok. Hét elején is marad a felhős, csapadékos idő, 1-7 fok körüli nappali maximumokkal. Javulás csak a jövő hét második felében ígérkezik.

Gumiügyben itt tájékozódhat!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik