Közélet

Miért engedik az utakra az ittas biciklistákat?

bicikli (bicikli, bicikli út, biciklista)
bicikli (bicikli, bicikli út, biciklista)

Alkohol, nyugtató, bicikli – ez a három dolog mostantól nem zárja ki egymást. A lényeg, hogy a biciklista álljon a lábán, és ne a főúton kacsázzon.

Különös, kerékpárosokat érintő változások léptek életbe a KRESZ-ben szeptember elsejével. A módosítások láttán a szakemberek is csak csóválják a fejüket, mondván, ebből semmi jó nem sülhet ki. A különös intézkedés a Magyar Közlöny augusztus 23-i számában jelent meg és lényegében arról szól, hogy a kerékpáros, amennyiben  „jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van”, bizony fogyaszthat „vezetési képességekre hátrányosan ható” szereket.

Magyarán ihat, és akár még nyugtatót is beszedhet, persze csak akkor, ha ezzel együtt is el tudja vezetni kétkerekűjét. Hogy mi az a bizonyos mennyiség, nincs pontosan meghatározva, vagyis ezt a kérdést Pista bácsi – aki legurított néhány felest, rosszabb napokon egy-két gyógyszer mellé – maga döntheti el. Ha szerencséje van, nem az a típus, aki bátorrá és sebezhetetlenné issza magát.

Sok a biciklis baleset, de sebaj

Több mint négy és fél éve már, hogy bevezették a zéró toleranciát az utakon. A szigorítást nem magyarázták túl: mivel 2000 után folyamatosan nőttek az alkoholos befolyásoltsággal összefüggő balesetek, változtatni kellett. Gondolhatnánk, hogy a fent említett engedmény (?) afféle piros pont lehet, ami a bicikliseknek jár „jó magaviseletért”, de a számok sajnos egészen mást mutatnak.


Fotó: Neményi Márton

A rendőrség pár hete sajtótájékoztatót tartott az idei év baleseti statisztikáiól. Az országos rendőrfőkapitány helyettese, Halmosi Zsolt akkor azt mondta, a kétkerekűn utazók, a motorosok, segédmotorosok, illetve a kerékpárosok – bár ők a legvédtelenebbek – még mindig nem vigyáznak kellőképp magukra, gyakran szegik meg a szabályokat, például túl gyorsan mennek, a biciklisekre pedig jellemző, hogy kivilágítatlanul közlekednek. Ismét elhangzott a gyakorta hangoztatott mondat, miszerint a rendőrség kiemelt feladatának tartja az ittas sofőrök kiszűrését. És sajnos szűrni is kell őket, nyolc hónap alatt ugyanis összesen 879 ilyen autóst, motorost, kerékpárost kapcsoltak le az egyenruhások.

Rossz döntés. Rossz üzenet.

Közlekedésbiztonsági szakembert kérdeztünk, mégis, mi indokolhatta a döntést és milyen hatásai lehetnek. Pausz Ferenc szerint a fenti módosítás több okból sem megfelelő, nem növeli a közlekedés biztonságát, stabilitását, ráadásul rossz üzenetet közvetít. Történik mindez egy olyan országban, ahol egyébként is sokan ülnek fel egy-két pohárka után segédmotorkerékpárra vagy biciklire.

A szakember emlékeztetett: a tavaly történt balesetek 11 százalékában kerékpárosok is érintettek voltak, nem ritkán okozóként. A szakember úgy véli, azzal, hogy a kerékpárosra bízzuk, mi az az italmennyiség, amelynek elfogyasztásával még biztonságosan tud kerekezni, lényegében „józan gondolkodást várunk egy ittas embertől”.

Egymásnak feszülhet autós és kerékpáros

Pausz szerint – mindezeken túl – a szabályozás igen diszkriminatív, hiszen látványos különbséget tesz autósok és kerékpárosok között. Utóbbiak bizonyos helyzetekben ihatnak, a többiek viszont nem. Ennek fényében nem meglepő, ha majd a mellékúton közlekedő sofőrnek is az a gondolata támad, hogy felhörpint egy italt.

A szakember szerint további problémát vet fel, hogy vidéken szinte ugyanolyan sokan használják a mellékutakat, mint a főutakat, vagyis a kerékpárosok nem fogják megúszni a találkozást más járművekkel. Emellett tény az is, hogy Magyarországon nincs nagyon olyan lakott terület, ahol a főutak kikerülése nélkül lehetne kerékpározni. A teljes tiltásnak lehet visszatartó ereje, ám ha például mindössze az út töredékét kell főúton megtenni, bizony Pista bácsi két-három sör után magasról tesz majd arra, hogy ott nem közlekedhetne.

Arra a kérdésre, miszerint ezzel a módosítással nőhet-e a balesetek száma, Pausz Ferenc azt mondta, ezt egyelőre nem lehet pontosan látni, és nem is akar vészmadárkodni, de mint fogalmazott, sajnos benne van a pakliban.

Egy ital is sok lehet

Zacher Gábor toxikológus is úgy véli, ezzel a KRESZ-módosítással rossz döntés született. A főorvos elmondta, nem véletlenül vezették be a zéró toleranciát, hiszen egy ital is nyomot hagy a szervezetben. Nő a reakcióidő, beszűkül a látótér. A szakember szerint lehet, hogy a kerékpáros még semmit sem érez az italból, amikor úgy dönt, biciklire ül, ám az alkohol előbb-utóbb kifejti a hatását.

Oktalan. Megalapozatlan. Nem jó.

Felkerestük hazánk legnagyobb kerékpáros szervezetét, hátha legalább ők örülnek. De nem. A Magyar Kerékpárosklub elnöke a Hír24-nek elmondta: oktalannak, megalapozatlannak tartják az életbe lépett módosításokat. László János kíváncsi lenne rá, hogy mi volt az a probléma, amit ezzel a változtatással akartak megoldani, milyen szakmai vizsgálat előzte meg ezt a döntést, és választ várna arra is, vajon sikerült-e orvosolni ily módon a rejtélyes bajt. A Magyar Kerékpárosklub vezetője hangsúlyozta: ez a kiegészítés nem old meg semmit, ráadásul nem mutat pozitív képet a biciklisekről sem.

Több sebből vézik a KRESZ

László János szerint így is rengeteg probléma van a magyar KRESZ-szel, átláthatatlan, hosszú, betarthatatlan, és tele van gumiszabályokkal. A kerékpárosklub vezetője úgy gondolja, teljesen új, modern szabályozásra van szükség, nem újabb és újabb kiegészítésekre, főképp nem olyanokra, mint az említett módosítás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik