Közélet

Korrupciógyanús autóbusztender a BKV-nál

Az új csuklós Volvo busz 70 millióba kerül, a BKV mégis 48 millióért akar 6-7 éves buszokat venni. A tenderen egyetlen versenyző verseng a Volvóval közösen, az Alfa Busz kft, ahol a Heti Válasz szerint Antal Attila BKV-vezér fia, Zsolt is dolgozik. A BKV cáfol, mi pedig összegyűjtöttük a tender egyéb furcsaságait.

Korrupciógyanús használtbusz-beszerzésről ír a Heti Válasz legfrissebb számában. A lap szerint Antal Attila BKV-vezérigazgató fia annál az Alfa Busz Kft.-nél dolgozik, amely cég – a Volvóval közösen – egyedüliként adott be ajánlatot összesen 84 használt csuklós busz közbeszerzésére a BKV-nak.

A lap állítását, miszerint Antal Zsolt alkalmazásban áll az Alfa Busznál, a BKV Zrt. közleményben cáfolta. “Jelenleg sincs semmiféle jogviszonyban az Alfa Busz Kft.-vel” – fogalmaz a cég közleménye.

Antal Zsolt törölte adatlapját

A BKV a 3,5-5 milliárd forintra becsült közbeszerzéssel a IV., a XIII. és a XVIII. kerületeket akarja autóbusszal ellátni. A pénzt – többek között – a 2-es metró járműbeszerzési keretéből csoportosította át a fővárosi közgyűlés, jelenleg 1,6 milliárd forint van a tervezett 60-84 darab, 17,5-18,5 méter hosszú autóbusz beszerzésére

 A pályázatot december 11-én tette közzé a BKV, az ajánlatok leadásának határideje január 31-e volt, eredményt február 20-án hirdetnek legkésőbb. Négyen vásárolták meg az ajánlati felhívást, de csak az Alfa Busz-Volvo konzorcium adott be ajánlatot.

“A tyúk volt előbb vagy a tojás?” – teszi fel a kérdést a Heti Válasz, amely szerint Antal Attilának régóta jó kapcsolata lehet az Alfa Busszal, ugyanis még a Nógrád Volán vezetőjeként (2006 végén jött el a cégtől) az állami cég az Alfa Busszal közösen szerződéses járatokat üzemeltetett a BKV alvállalkozójaként.

Az azonban nem köztudott, hogy Antal fia az Alfa Busznál dolgozna. A Heti Válasz állítását arra alapozza, hogy Antal Zsolt az iwiw közösségi oldalon található adatlapján munkahelyként az Alfa Buszt jelölte be. (Az adatlap munkahely mezőjét, majd az egész adatlapot azóta törölték, ezt a Heti Válasz beismerésnek tekinti.)

Az Alfa Busz és a BKV határozottan cáfolja, hogy alkalmazásban, jogviszonyban állna Antal fia a céggel. Az Index ugyanakkor – az Alfa Busznál dolgozó – névtelenséget kérő forrásokból úgy értesült, egészen mostanáig Antal Zsolt volt a kapcsolattartó a BKV és a cég között.

Az Alfa Busz kft. rejtélyes tulajdonosa
“A 2006-os önkormányzati választások után az Alfa Busz Kft. kistulajdonosai között megjelent egy Abriola Management LLC névre keresztelt amerikai offshore társaság” – írja a Heti Válasz. A cégről az Indexnek az Alfa Busz vezetője Mogyorossy annyit árult el “a cég egy anonimitást kérő magánbefektetőé.” Mivel az offshore cégek tulajdonosait felderíteni szinte lehetetlen, a cég tulajdonosa ennyi erővel Antal Attilától II. Erzsébet királynőig bárki lehet.

Az Alfa Busz is cáfol
Mogyorossy Tibor az Indexnek kategorikusan cáfolta, hogy a BKV-elnök fia alkalmazásban állt az Alfa Busznál. A volvós vezető azt is cáfolta, hogy a tulajdonosi körben 10-kal szereplő offshore cégnek köze lenne a beszerzési oldal bármely szereplőjéhez, vagy pártokhoz. A fehérvári cég irányítója a BKV-s tenderrel kapcsolatban elmondta, hogy a Heti Válasz állításával ellentétben a kiírásnak megfelelő csuklós buszok új ára nem 60, hanem 80 millió körül mozog, a genfi buszok várható ára ehhez képest 50 millió.

Tenderelőkészítés néhány nap alatt?

A BKV és az Alfa Busz jó kapcsolatáról a Bamako-rali is tanúskodik: a 8700 kilométeres versenyen BKV-s sofőrökkel induló Volvo buszt az Alfa Busz bocsátotta a közlekedési cég rendelkezésére.

A 2002-ben alapított Alfa Busz kft-t a Volvo Hungária volt értékesítési igazgatója, Mogyorossy Tibor vezeti, és az elmúlt évek alatt több használt buszt is értékesítettek volántársaságoknak. A cég használt autóbuszok felvásárlásával, generálozásával és értékesítésével foglalkozik.

A lap szerint az is erősíti annak gyanúját, hogy a BKV az Alfa Busz-Volvo konzorciumnak írta ki a tendert, hogy Mogyorossy saját bevallása szerint sem foglalkozott a cég dolgaival januárban (a ralin versenyzett), vagyis a december 11-ei ajánlati felhívást után meglehetősen rövid időt – 6-8 munkanapot – szakíthatott az ajánlat elkészítésére. A lap szerint elég valószerűtlen, hogy egy cég éves árbevételének 30-50 százalékát kitevő milliárdos ügylet idején a cég vezetője januárban Afrikában túrázik 3 hetet.

Az sem mellékes a lap szerint, hogy a BKV kiírásában szereplő 84 darabos buszigény összevág azzal, hogy egy genfi közlekedési vállalat éppen 83, 6-7 éve használt Volvo 7000A típusú busztól akar megválni. Velük áll kapcsolatban az Alfa Busz is, a 84. darab pedig náluk, egy székesfehérvári csarnokban van már.

(Hasonlóan érdekes részlete a kírásnak, hogy az ajánlattevő csuklósbuszok értékesítéséből származó “forgalma nem ér el mindösszesen nettó 3-3 milliárd forintot vagy azzal egyenértékűnek tekintett 12 millió eurót”. Egyesek ezzel magyarázzák a közvetítőként beiktatott Alfa Busz részvételét, hiszen egy közlekedési cégnek nem csuklósbusz forgalmazásából származik a bevétele, a feltétel továbbá kizár nagyobb buszforgalmazó cégeket is.)

A Heti Válasz azt is furcsállja, hogy a BKV és a közlekedésért felelős afőpolgármester-helyettes milyen gyorsan túl akar lenni az üzleten. Legalábbis a lap szerint erre utal, hogy a buszok fedezetéül szolgáló költséget a Fővárosi Közgyűlésnek január 31-én át kellett átcsoportosítania, ugyanaznap, amikor a BKV tendert bontott.

Nem drága egy kicsit?

A 6-7 éves buszok – az Alfa Busz közlése szerint – darabonkénti 48 milliós ára sem feltétlenül jó ár, hiszen a BKV 2004 és 2006 között – a később már klímával szerelt – új Volvók darabját 60-65 millió forintért vette (összesen 150 darabot), de ma sem drágábbak 70 millió forintnál.

Vagyis a használt ár az új buszok 69 százaléka. Ez csak azért érdekes, mert a múlt héten – a közgyűlési döntést előkészítő – városüzemeltetési bizottság ülésén Balogh Zsolt, a BKV műszaki vezérigazgató-helyettese még az eredeti ár 30-50 százalékát említette, majd ezt egy nappal később Dancs Gábor (SZDSZ) kérdésére Hagyó Miklós félreértésnek nevezve, és 50-70 százalékot jelölt meg. Az ajánlat ennek a felső határát súrolja.

A buszok műszaki állapotával kapcsolatban is merültek fel kérdések, annál is inkább mert az Alfa Busz-Nógrád Volán Volvói a 47-49-es villamosok pótlásában már részt vesznek Budapesten, már ha tudnak: a 10 járműből 5-öt ugyanis vissza kellett hívni, jelenleg 8 Volvo és két öreg, lecserélésre váró Ikarus pótolja a villamost.

Euro 4-es motor kell bele

Az sem egyértelmű, hogy a buszok károsanyag-kibocsátásának meg kell-e felelnie a legújabb, Euro 4-es követelményeknek, vagy nem. A szabályozás szerint csak új buszok rendszerbe állításánál él az Euro 4-et előíró feltétel, ám a január 31-ei közgyűlés arról is döntött, a most vásárolni kívánt használt buszoknak is meg kell felelni ezeknek az előírásoknak is. A genfi Volvók az euro 2-es szabványnak megfelelő motorral vannak szerelve.

A BKV teljesíteni fogja a közgyűlés döntését, közölte az Indexszel Regőczi Miklós a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese, aki a Heti Válasz cikkét – miután a tendernek még nem volt eredményhirdetése – csak annyiban kommentálta, hogy Antal Attila fia semmilyen jogi kapcsolatban nincs az Alfa Busszal. Arra a kérdésünkre, hogy miért szükséges egy közvetítő cég Genf és Budapest között, azt válaszolta, az Alfa Busz nem csupán közvetítő, hanem a buszok felújításával is foglalkozik.

Forrás: Index (Tbg)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik