Tech

Keresési buborékban élünk?

A személyre szabott internet nagyon a kezünk alá szeretne dolgozni, aminek az is a következménye, hogy csak azt mutatja, amiről tudja, hogy szeretjük.

A keresőmotorok versenyében a Google, a Bing és társai arra törekednek, hogy a felhasználók, ha valamit meg szeretnének találni a digitális világban, elsősorban hozzájuk forduljanak. Ennek érdekében mindent megtesznek, hogy a felhasználói élmény minél jobb legyen és minél kényelmesebb a folyamat – úgy tűnik azonban, hogy mindezt a pontos keresési eredmények kárára.

Amikor beütünk egy keresendő kifejezést, az első oldalon megjelenő eredményeket igen bonyolult, nagyon sok változóval rendelkező algoritmusok határozzák meg. Ezen algoritmusok része például az, hogy hasonló keresések során melyik oldalra kattintottunk, tehát valójában mit is kerestünk, illetve az is, hogy amúgy milyen oldalakat látogatunk.

Ennek megfelelően például egy republikánus szavazó, aki elsősorban republikánus tartalmakat fogyaszt más keresési eredményeket fog kézhez kapni, mint egy demokrata. A személyre szabott internet korában egyre kevesebb olyan keresési kifejezés és terület marad, amelyre nyugodtan azt mondhatjuk, hogy “keress rá x-re, és a harmadik találat”, hiszen előfordulhat, hogy ismerősünk teljesen mást fog a harmadik helyen találni.

A DuckDuckGo.com épp ezen probléma ellen küzdene – már ha valaki problémának érzi -, mégpedig elfogultság nélküli, sőt, akár emberek által kiválasztott keresési eredményekkel, hogy valóban releváns találatokat kapjunk egyes kifejezésekre.

Tény, hogy a perszonalizált internetbe olyan lassan csúsztunk be, hogy fel se tűnt, éppen ezért érdekes a problémakör, amit a DuckDuckGo készítői felvetnek. Annyiban ellentmondanánk nekik, hogy egyrészről nem biztos, hogy valós probléma a kifejtett keresési buborék; másrészről pedig elég bármely Google-keresés végére odabiggyeszteni, hogy “&pws=0” és a személyünkre szabott keresés megszűnik, olyan találatokat kapunk, mintha életünkben először járnánk az oldalon.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik