Gazdaság

Tesco-árvadászat: van, ami nagyban drágább

Egyliteres helyett ötliteres, negyedkilós helyett egykilós terméket azért veszünk, hogy spóroljunk. Elvileg a nagyobb kiszerelés az olcsóbb, de nem árt nézni az egységárakat!

Amikor vásárolunk, hajlunk rá, hogy bizonyos termékekből a nagyobb kiszerelésűt tegyük a kosárba, mert megszoktuk, hogy így olcsóbban vásárolhatunk. De ez nem mindig igaz. Ezért nem árt mindig átfutni az egységárakat is, ha spórolni akarunk.

A hétvégi tescós bevásárlásnál azt tapasztaltuk, hogy nem feltétlenül érdemes a nagyobb kiszerelést megvenni. Ahogy ugyanis tüzetesebben megnéztük a kis ártáblácskákat, kiderült, egyes termékeknél olcsóbb volt a kisebb kiszerelésből többet megvenni, mint egy nagyobb pakkot kiválasztani.


Fotók: MTI / Koszticsák Szilárd

Adódott a kérdés: vajon a gyártón vagy a kereskedőn múlik, melyik kiszerelésben olcsóbb egységnyi termék. A megkérdezett gyártók azt hangsúlyozták, a kiskereskedő szabja meg a fogyasztói árat. Az áruházlánc visszamutatott a gyártókra. De mindketten kiemelték: alapvetően az az irány, hogy a nagyobb kiszerelés legyen az olcsóbb.

Teljes áron

Találtunk olyan mosóport, tampont, tisztasági betétet, pelenkát és üdítőitalt is, amelyből jobban megérte kisebb kiszerelésből többet venni, ahelyett hogy nagyobb kiszerelést vettünk volna. Ezeknél a termékeknél nem fedeztünk fel árengedményre utaló jelzést.

Akciósan

Találtunk olyan termékeket is (például lisztet, mosógélt), amelyeknél az akciózás miatt lett olcsóbb a kisebb kiszerelés, mint a nagyobb. Ezeknél csak a kisebb kiszerelésre volt árengedmény, a nagyobbra nem. Volt olyan áru is (kávé), amelynél akciózás nélkül is olcsóbb volt a negyedkilós kiszerelés, mint a nyolcszáz grammos, s az akciózással csak tovább nőtt az árszakadék.


A képre kattintva nagyobb méretben is megtekintheti!

A fogyasztói árat a kiskereskedő szabja

A Procter & Gamble érdeklődésünkre elmondta, alapvetően úgy képzik az árakat, hogy a nagyobb kiszerelés egységáron olcsóbb legyen, mint a kisebb. Előfordulhat azonban, hogy átmenetileg egy-egy terméknél mégis fordított helyzet alakul ki, így a kisebb kiszerelés lehet a kifizetődőbb.

Például olyan esetben, ha korábbi és későbbi gyártású termékek egyszerre kerülnek forgalomba, vagy ha valamilyen a fogyasztónak első ránézésre talán nem is érzékelhető változás történt a gyártásnál – tudtuk meg a cég vállalati kapcsolatok menedzserétől, Janky Gyöngyitől. De egyáltalán nem cél, hogy a nagyobb kiszerelés drágább legyen, mint a kisebb – tette hozzá. Egyébként pedig a fogyasztói árra nincs befolyása a gyártónak – hangsúlyozta.

Az egységárat érdemes figyelni

Janky Gyöngyi nagyon jó dolognak tartja, hogy a termékek egységárát is feltüntetik, nem csak az árát (ami 2009 februárja óta kötelező). Ez sokat segít a kifejezetten árérzékeny magyar vásárlóknak eldönteni, mit érdemes inkább venniük. Érdekességként megemlítette, hogy a pelenkát vásárlók mennyire tudatosak: ők már 2009 előtt is számon tartották, mennyi az egységár.

A Johnson & Johnson mint gyártó, illetve forgalmazó javasolt fogyasztói árat ad meg kereskedelmi partnereknek. Ez a javasolt polci ár tükrözi azt a stratégiájukat, hogy a nagyobb méretű  kiszerelések egy darabra vetített ára alacsonyabb legyen, mint a kisebb kiszereléseké.

A kiskereskedelmi ár (polci ár) beállítása azonban a kiskereskedők felelőssége és jogköre. Az árképzési döntéseket a gyártó nem befolyásolhatja – tették hozzá.

A beszállítón is múlik

A Tesco viszont azt írta megkeresésünkre, hogy az áruházak által kínált termékek árát számos tényező határozza meg, köztük például a beszállítók által megadott árak vagy az aktuális promóciók. Emiatt fordulhat elő esetenként, hogy a nagyobb kiszerelésű termékek drágábbak, mint ugyanazon termékek kisebb kiszerelésben – tették hozzá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik