Gazdaság

Parkolópályára küldi az autósokat a benzinár

Negyven-ötvenezer autó kerülhet ki idén a forgalomból, elsősorban a drága üzemanyag miatt. Amelyik az úton marad, az is feleannyit fut.

Idén tovább csökkent a pénz, amit a magyar autósok üzemanyag-vásárlásra szánnak: a piac 85 százalékát lefedő Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint márciusig 5,7 százalékkal kevesebb benzint vettek, mint tavaly ilyenkor. (A gázolajosok kitartóbbak: az ő fogyasztásuk 0,1 százalékkal mérséklődött csak.) Így az elmúlt évben összesen 2,88 milliárd liter üzemanyag fogyott, míg egy évvel korábban 2,96 milliárd liter.

A benzin újabb drágulása feltehetően tovább fogja csökkenteni a benzinfogyasztást. Ám nyáron lehet majd sok családban igazán szigorú benzinvásárlási stop, ugyanis ekkorra elemzők szerint akár 500 forintba is kerülhet majd egy liter benzin az olajkapacitások szűkössége miatt.

Részben a fogyó forgalom miatt sok kisebb forgalmú kútnál korlátozták a nyitva tartási időt is. Általánosságban télen rövidebb ideig szolgálják ki a vevőket, mivel kevesebben tankolnak. Ám a turistaforgalom megindulásakor a legtöbb hálózat hosszabb ideig tartja nyitva kútjait. Emellett állandóan nyitnak új kutakat, zárnak be régieket, s igazítjaik kútjaik nyitva tartását a forgalom változásának megfelelően. Ám, mint az egyik közepes méretű lánc hálózati igazgatója informálisan megerősítette lapunknak: a visszaeső forgalommal is összefügg, hogy több kútjuk feladata a 0-24 órás kiszolgálást.


Fotó: Kummer János

Luxuscikk már az öreg Suzuki

Az autózás költsége ma már akkora, hogy egyre több ember számára luxussá válik az ezzel való közlekedés, s egyszerűen feladják. „Az elmúlt 3-4 évben 3-400 ezer autó tűnt el a forgalomból” – mondta lapunknak Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkár-helyettese, aki szerint idén újabb 40-50 ezer kocsival lesz kevesebb. Az ok? Lovas Károly szerint az emberek eleve kevesebbet tudnak az autózásra fordítani, s ebből a keretből is egyre kevesebb utat tudnak kifizetni az üzemanyag drágulása miatt. S ezen már az sem segít, hogy pár éve nem változott a műszaki vizsga ára, s a biztosítás – hiába került rá adó – gyakorlatilag olcsóbb lett.

Az „eltűnők” vagy szimplán nem használják az autójukat, vagy nem hosszabbítják meg öreg járgányuk lejárt műszakiját, s azért nem merészkednek az utakra. Jó példa erre Gergő esete, aki édesanyja halála után örökölt egy idősödő Suzukit, amelynek éppen most jár le a forgalmija. „Még ha egy rendes autóról lenne szó!” – magyarázza Gergő. „De a kocsi átírásának és a forgalmi meghosszabbításának 70-80 ezer forintos költségénél kis túlzással olcsóbban veszek egy ugyanilyet használtan.”

Kevés kilométer

A spórolási igyekezet azon is látszik, hogy aki fenntartja autóját, az is kevesebbet használja. Az autóklubnak a szervizesek arról számoltak be, hogy pár éve még évi 20 ezer kilométert tettek meg átlagosan tulajdonosaik az autójukkal, ma viszont már alig fut egy átlagos autó 10 ezer kilométert egy évben.

Aki pedig nem a megtett kilométereket igyekszik visszafogni, az a legolcsóbb tankolási lehetőséget hajszolja. Erre több módszer is van: vannak kutak, amelyek földrajzi okokból olcsóbbak, vannak kevésbé ismert márkájúak, és persze lehet a benzintípus kategóriájából is az olcsóbbat választani.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik