“Bizonyítékunk van rá, hogy a Toyota nem teljesítette jogi kötelességét (…) sőt, hónapokon keresztül szándékosan eltitkolt az amerikai hatóságok elől egy veszélyes hibát, és nem tett lépést az autósok milliói és családjuk védelme érdekében” – szögezte le Ray LaHood közlekedési miniszter, hozzátéve, ezért követel maximális összegű büntetést.
LaHood közölte: a japán autógyár nem értesítette azonnal az amerikai kormányt, amikor a világ más részein kiderült, hogy egyes modelljei meghibásodhatnak. A Toyota már tavaly szeptember 29-én tudomást szerzett bizonyos modelljeinek biztonsági gondjairól, amikor Európában és Kanadában a panaszok nyomán elindította javítási kampányát, az Egyesült Államokban ennek ellenére csak január végén hirdette meg visszahívási akcióját. A Toyota állítólag tavaly ősszel már amerikai vásárlóktól is kapott panaszokat a gázpedálokról.
A japán cégnek két hete van, hogy elfogadja vagy elutasítsa a büntetést. Utóbbi esetben az amerikai kormány bírósághoz fordulhat. Cindy Knight, a Toyota szóvivője azt mondta, még nem kaptak hivatalos értesítést az ügyben.
A Toyota ősz óta világszerte több mint 8 millió autóját rendelte vissza különféle meghibásodási lehetőségek miatt. A gázpedálokkal, padlószőnyegekkel, fékrendszerekkel és szervókormányokkal kapcsolatos gondok sebet ejtettek a megbízhatóságról híres Toyota arculatán.
Az amerikai közlekedési miniszter rámutatott: a Toyota vezetői a februári kongresszusi meghallgatásokon azt állították, hogy a beragadó gázpedálok problémájáról csak télen szereztek tudomást, holott ilyen természetű panaszokat Írországból és Nagy-Britanniából már 2008 végén kaptak, és az autók gyártását azok nyomán tavaly augusztusban módosították is.
Az Országos Autópálya Közlekedésbiztonsági Felügyelet (NHTSA) további két ügyben is vizsgálatot folytat a Toyota-visszahívások ügyében, azokban külön-külön szintén ugyanekkora büntetés szabható ki.