Getty Images
Üzleti tippek

Okostelefont venne? Vége lehet a trükkös reklámoknak

Szigorúbb szabályok védik jövő januártól azokat a fogyasztókat, akik okoseszközöket vagy digitális szolgáltatásokat, például szoftvereket, felhő- vagy streamingszolgáltatásokat vásárolnak – hívja fel a figyelmet az EY. Az értékesítőknek kötelező lesz frissítéseket nyújtani a termékekhez, és pontosan meg kell felelniük a reklámokban tett ajánlatoknak is. Az érintett hazai cégeknek alig pár hetük maradt, hogy módosítsák a szerződési feltételeket.

A 2022. január elsejétől életbe lépő törvénymódosítás szerint a digitális elemeket tartalmazó termékekhez, például az okostelefonokhoz, okosórákhoz vagy okostévékhez jövő évtől biztosítani kell a vevő által ésszerűen elvárható tartozékokat, például akár HDMI-kábelt, illetve útmutatókat. Különösen abban az esetben lesz ez elvárt, ha ezeket a hirdetésekben vagy a címkén nyilvánosan megjelenítették.

Az értékesítőknek a reklámokban feltüntetett feltételeknek tehát mindenképp meg kell felelniük, attól nem térhetnek el az adás-vétel során úgy, hogy az a vásárlóra nézve kedvezőtlenebb legyen.

„Jövő januártól a fogyasztó joggal várja majd el, hogy az általa vásárolt digitális szolgáltatás mindenben megfeleljen a reklámban látottaknak. Legyen szó egy jellemzőről, funkcionalitásról vagy akár egy tartozékról. Ez fokozott figyelmet, valamint a marketing és jogi osztályok szorosabb együttműködését is megköveteli” – nyilatkozta Losonci András, az EY Law ügyvédje.

Kötelező a frissítés

Az érintett vállalatoknak a jövő évtől frissítési kötelezettségük is lesz. Ennek megfelelően értesíteniük kell majd a vásárlóikat azokról az általános és biztonsági újdonságokról, amelyekkel fenntartható a szerződésben meghatározott megfelelő működés. Emellett muszáj elérhetővé tenniük a frissítéseket a szolgáltatás teljes vagy meghatározott időtartama alatt. Ez a változás különösen abban az esetben jelenthet nehézséget, amikor online áruházak vagy akár hagyományos boltok más szoftvereit értékesítik.

„Jövőre lehetőség nyílik akár arra, hogy egy játszhatatlan, ‘bugos’ számítógépes játékot visszavigyünk a boltba, ahol végső soron kötelesek lesznek visszatéríteni a vételárat” – hangsúlyozta a szakértő. Komoly feladattal néznek szembe a digitális termékeket és szolgáltatásokat forgalmazó hazai társaságok.

Amennyiben a folyamataikat nem alakítják át, vagy a jogos fogyasztói igényeknek nem tesznek eleget, nemcsak súlyos pénzbüntetésekkel, de a vásárlók kártérítési igényeivel is számolhatnak a jövő évtől – tette hozzá.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.