Üzleti tippek

Mostohagyerekek a középvállalatok

A legtöbb támogatás a kisvállalkozásokat helyezi előtérbe, miközben a nagyvállalatok gazdasági helyzetüknek köszönhetően általában képesek gondoskodni magukról.

Az európai közepes vállalatok éves árbevételükből akár 4,8 millió fontot (5,7 millió eurót) is elveszíthetnek a növekedésüket gátló akadályok miatt. Az érintett körülbelül 75 ezer vállalkozásban a teljes potenciális elveszített árbevétel elérheti akár a 364 milliárd font (433 milliárd euró) összeget, ami megközelíti Lengyelország éves GDP-jét – derül ki a Ricoh Europe megbízásából készült kutatásból.

Mindezek ellenére Európa középpiaca jelentős növekedést tűzött ki céljául. A vállalkozások közel 40%-a tervezi, hogy a közeljövőben részvényeket fog kínálni a tőzsdén. További 21%-uk versenyelőnyük növelése céljából felvásárlásokban vagy vállalategyesítésekben gondolkodik. A komoly ambícióik ellenére a társaságok 93 százaléka szerint olyan akadályokkal kell szembenézniük, melyek meggátolják lehetőségeik kiaknázását.

A növekedés három legfőbb buktatója a komplex és költséges előírásoknak való megfelelés, a tehetséges munkaerő bevonzása, illetve a megfelelő technológiai megoldások felkutatása, megvásárlása és bevezetése.

„Az európai középméretű vállalkozások országuktól és szektoruktól függetlenül igen hasonló kihívásokkal szembesülnek. Ezek között olyan, főbb strukturális és üzleti-magatartási feladatok is vannak, amelyeket az egyes vállalatok és az országok üzletpolitikájának szintjén egyaránt kezelni kell” – mondta Jyoti Banerjee, a középvállalkozásokat képviselő kutatóközpont, az M-Institute társalapítója.

„Ünnepelnünk kellene az európai középvállalkozások elért eredményeit. Folyamatosan növekednek és munkahelyeket teremtenek. De azt is fel kell ismernünk, hogy ha több támogatás érkezne a kormánytól és az egyes iparágakon belülről, az fontos változásokat idézne elő e számottevő, ám gyakran figyelmen kívül hagyott vállalatok teljesítményében” – tette hozzá a szakember.

Adaptálható üzleti modellekkel nyerhetnek a cégek

A kutatás szerint a középvállalatok 30 százalékának még be kell vezetnie olyan digitális megoldásokat, amelyek hatékonyan támogatják a vállalatnövekedést és elősegítik a márkanév erősítését. Mindez döntő fontosságú az éves szinten elveszített lehetséges árbevételek megtartása szempontjából.

„A legtöbb kormányzati támogatás a kisvállalkozásokat helyezi előtérbe, miközben a nagyvállalatok, gazdasági helyzetüknek köszönhetően általában képesek gondoskodni magukról. A középméretű vállalkozások gyakran úgy érzik, ők az európai üzleti világ elhanyagolt gyermekei” – mondta David Mills, a Ricoh Europe ügyvezetője.

„A hiányzó 364 milliárd font megdöbbentő szám a cégek és az egész európai gazdaság számára. Az olyan digitális megoldások, mint az e-számlázás és az irodai automatizálás támogatják a növekedést azáltal, hogy olcsóbbá és hatékonyabbá teszik a cash flow kezelését, illetve a számlázási és az ügyfelekkel történő kommunikációs folyamatokat. Úgy véljük, elérkezett az idő, hogy a középpiac az innovációt helyezze előtérbe, valamint biztosítsa, hogy üzleti modellje valóban adaptálható legyen. A legkönnyebb módszer erre a folyamatok ésszerűsítése, így válik lehetségessé számos kihívás leküzdése” – fejtette ki az ügyvezető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik