Üzleti tippek

Intelligens fogkefétől az okosvécéig – Behálózza életünket a technológia

Ezekre a trendekre érdemes odafigyelniük a cégeknek és a felhasználóknak is.

#1: Az Internet of Things új perspektívái

A Dolgok Internete kapcsán két alapvetésből indulhatunk ki. Egyrészt olyan eszközök kapcsolhatóak a hálózatba, amelyekről korábban ezt nehezen tudtuk elképzelni. Gondoljunk csak a fogmosási szokásokat monitorozó Bluetooth-os fogkefére vagy a „mindent tudó” okosvécére.

Másrészt minél okosabb egy eszköz, a felhasználó számára annál hasznosabb információkkal szolgálhat. Bartha Péter, az Avnet Technology Solutions magyarországi ügyvezetője szerint a fejlesztések egy olyan világhoz vezetnek, ahol minden összeköttetésben áll mindennel, és ahol a felhasználók minden tevékenységüket optimális módon végezhetik.

A McKinsey Global Institute elemzése szerint az IoT-technológiához kapcsolódó üzleti tevékenység 2025-re éves szinten 11 milliárd dollárt mozgat majd meg.

2016-ban és a következő években a nagy áttörést például az IoT kiterjesztése jelentheti a gyártás, a közlekedés és a szállítmányozás területére.

Prediktív karbantartás

Gondoljuk csak bele, hogy mekkora üzleti hasznosságot jelenthet pusztán az, ha egy gyártósor eleme alkalmas az öndiagnosztikára és előre tudja jelezni a várható műszaki problémákat. A gyár azelőtt megelőzheti a bajt, mielőtt az megtörtént volna, megkímélve magát a gyártás leállásából fakadó veszteségektől és további eszközök esetleges meghibásodásától.

Az informatikai szolgáltatók feladata olyan könnyen skálázható, gyors és nagy számítási kapacitással rendelkező rendszerek létrehozása, amelyek biztonságot garantálnak minden szereplőnek, a vállalatoktól kezdve a munkavállalókon át a magánszemélyekig – összegezte a szakértő.

#2: Mindent átfog a Dolgok Internete

Tovább emelkedik a mobileszközökön végrehajtott interakciók száma, a többi között annak köszönhetően, hogy egyre több szervezet készíti el saját alkalmazásait, melyekkel fogékony felhasználókra is találnak.

2016 azoknak az alkalmazásalapú megoldásoknak az éve lesz, amelyek megkönnyítik a kommunikációt a cég és az ügyfelek között, egyúttal gördülékenyebbé teszik az adatok áramlását.

A siker kulcsa az alkalmazások tervezésekor is az ügyfél-elégedettségben rejlik, amelyet személyre szabott felhasználói élménnyel lehet elérni. A perszonalizált tartalmak létrehozásában a felhasználói viselkedés elemzése nyújt segítséget, valamint azok az adatok, amelyek a mobilalkalmazásokból, illetve a Dolgok internetében összekötött eszközből származnak.

Az IoT bővülése ezzel együtt oda vezet, hogy bár egyre több technológiai eszközt használnak a felhasználók, az összekötöttségnek köszönhetően ez nem feltétlenül tudatosul bennük, hiszen egységes élményt adnak számukra.

Sci-fi megoldások

Például az intelligens eszközökkel és funkciókkal felszerelt otthon kényelmesebbé válik, és ezt a kényelmet akár a kanapén ülve karunkon egy csatlakoztatott órával is átélhetjük. Csak egy mozdulat rajta mielőtt zuhanyozni megyünk, és beindíthatjuk a fűtést a fürdőszobában az okostermosztát segítségével, vagy lekapcsolhatjuk a világítást a szobában, ahogy elkezdünk nézni egy filmet a Netflixen. A konyhában pedig látva, hogy kifogyóban van a tej, a hűtőn keresztül rendelhetünk belőle egy kartonnal, otthonunktól távol pedig ellenőrizhetjük lakásunk biztonságát.

#3: Gépi tanulás

A Big Data és az adatanalitika segítségével olyan mennyiségű és minőségű adatot állhat rendelkezésre az üzleti döntések előkészítéséhez, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon mi történne akkor, ha a „Nagy Adat” és az analitika mögött álló rendszerek nem állnának meg a múlt adatainak vizsgálatánál, hanem – felismerve az emberek számára akár láthatatlan trendeket és folyamatokat – előre jeleznék a jövőt.

Ha Google, Facebook vagy Amazon felhasználók vagyunk, már lassanként saját magunk is megtapasztalhatjuk, hogy a rendszerek elemezve múltbeli tevékenységünket, olyan tartalmakat, reklámokat és ajánlatokat juttatnak el hozzánk, amelyek tapasztalataik szerint érdekesek lehetnek számunkra.

A gépi tanulásban rejlő üzleti lehetőség egyre több cég számára kerül elérhető közelségbe, ami idővel azzal járhat, hogy lépten-nyomon a számunkra érdekes dolgok találják meg a potenciális vásárlókat a világban.

#4: Biztonságra törekvés a harmadik platformon

Az úgynevezett „harmadik platform”, amely a mobileszközök, a közösségi média, a felhőalapú technológiák és az adatanalitika felemelkedésével jött létre, világszerte rohamtempójú fejlődést hozhat az üzleti folyamatokban és az IT-infrastruktúrákban.

A szakértő szerint nem kérdés, hogy a szinte naponta születő új felületek, technológiák, rendszerek mekkora lehetőséget hordoznak magukban, az viszont már igen, hogy az informatikai cégek teljes mértékben felkészülten tudják-e kezelni ezeket a folyamatokat, tudják-e garantálni a biztonságunkat.

Ezt a kérdést a harmadik platform minden szereplője – a Facebook vagy okostelefon felhasználóktól kezdve, a programozókig, az adatközpont-szolgáltatókig vagy a webshopban történő vásárlásokat elemzőkig – felteheti magának, természetesen más és más aspektusból megközelítve ezt a területet. Az IT-rendszerek kiépítőinek és üzemeltetőinek tehát a legfontosabb feladatuk a jövőben a hatalmas mennyiségű és villámgyorsan terjedő adatok biztonságos áramlásának és tárolásának garantálása – tette hozzá az ügyvezető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik