Üzleti tippek

Egyre többször fizetünk egyérintéses kártyákkal

„PayPass-szal mehet?" Egyre gyakrabban hallhatjuk ezt a pénztárosoktól. Bár az érintőkártya, egyérintéses kártya elnevezést még alig használjuk, de maguk az érintés nélküli bankkártyák egyre népszerűbbek.

Az európaiak szeretnek egy érintéssel fizetni, gyakorlatilag bármilyen helyszínen: legyen szó bevásárlóközpontról, élelmiszerboltról, parkolóházról, italautomatáról, de a tömegközlekedés során és a taxikban is népszerű ez a fizetési mód. A tavalyi utolsó negyedévben a tranzakciók száma éves szinten 174%-kal nőtt Európában, míg a kártyabirtokosok 20 százalékkal többet használták az új típusú bankkártyájukat. 

Elfelejthetjük az aprópénzt?

Néhány évvel ezelőtt a tipikus európai polgár pénzérmével fizette volna ki a reggeli kávéját, ma már viszont a kis összegű vásárlások az érintés nélküli fizetéssel sokkal egyszerűbbé váltak.

Jelenleg több mint 3 millió kiskereskedelmi helyszínen fogadják el az ilyen típusú kártyát világszerte, ami azt jelenti, hogy évről évre 56%-kal nő az elfogadóhelyek száma. Az egyérintéses fizetés különösen az európaiak körében népszerű: a Cseh Köztársaságban a MasterCard- és Maestro-kártyákkal végrehajtott bolton belüli tranzakciók több mint fele egyérintéses, és hasonló növekedési tendencia látható Lengyelországban (33%), Magyarországon (18%) és Szlovákiában (17%) is.

A brit bankkártyaszövetség (UK Cards Association) adatai szerint az elmúlt évben az Egyesült Királyságban több mint háromszorosára nőtt az érintőkártyával végrehajtott tranzakciók összértéke. Így 2014-ben ez a szám elérte a 2,32 milliárd fontot, ami rekordot jelent.

2014 az áttörés éve

A MasterCard tapasztalatai alapján a 2014-es év Magyarországon is az egyérintéses fizetés áttörésének éve volt. Ezt támasztják alá a jegybank adatai is, amelyekből kiderül, hogy megduplázódott az egyérintéses bankkártyák száma tavaly januártól szeptember végéig, meghaladva a 3,3 millió darabot.

A tavalyi harmadik negyedévében a hazai, csaknem 86 millió bankkártyás fizetési tranzakcióból már minden hatodik (15%) volt egyérintéses, ami az előző negyedévhez képest 30%-os növekedést jelent mind a fizetések darabszámát, mind összértékét tekintve. Ebben az időszakban a hazai vásárlók minden korábbinál nagyobb összeget, megközelítően 47 milliárd forintot fizettek ilyen módon, ami összesen csaknem 13 millió tranzakciónak felel meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik