Üzleti tippek

Egy vevő is csődbe viheti a céget

FN24
FN24

2014. 12. 02. 12:58

Minél koncentráltabb a vevőkör, annál jobban ki van téve a vállalkozás annak, hogy egy-két vásárló elvesztésével ellehetetlenül.

Korábban a témában:

A vevői koncentráció megmutatja a társaságok kiszolgáltatottságát és az előrelépési lehetőségeit is. A GKI Gazdaságkutató Zrt. novemberi felmérésében 920 cég vett részt, a válaszadók több mint 61 százaléka jelezte, hogy vannak jelentős súlyú vevői.

Függő játszma

Az építőipari és az ipari cégek 77-78%-ának van jelentős súlyú vásárlója. Az ágazatban a kisebb létszámú vállalkozások vevőköre erősen koncentrált (például a 11-20 fős vállalkozások esetében a legjelentősebb partner 51%-os részesedést hasít ki magának). Ennek hátulütője, hogy ezek a cégek csődbe mehetnek, amint egy-egy ilyen vevőt elveszítenek. A társaságok létszámának növekedésével a vevőkör jobban diverzifikálódik, ami kedvezőbb helyzetet teremt.

Más oldalról mindez azt is jelenti, hogy az építőipari cégek tevékenysége erősen koncentrált, többségüknél már néhány nagyobb volumenű munka elnyerése is biztosítja a túlélést.

A legfontosabb három vevő

Az iparban hasonló arányok figyelhetőek meg, azonban a foglalkoztatottak számának növekedésével nő az első számú vevő részesedése, ami jelentős beszállítói kapcsolatra utal. Ez azt jelenti, hogy esetükben jelenleg a növekedés motorja a legfontosabb három vevő – ezek adják az összes árbevétel 65-75%-át – keresletének bővülése.

TESZTELJEN ÉS NYERJEN!

Citi Hitelteszt (citibank, )

A kereskedelemben működő cégek harmada számolt be jelentős súlyú vevőről. Mivel a bolti kiskereskedelemben jellemzően a lakossági vásárlók dominálnak, ezért a nagyvevőkre vonatkozó kérdésekre a válaszadók a nagykereskedők és a viszonteladók közül kerültek ki. Ebben a körben is látható a koncentráltság, ugyanakkor az első számú vevő súlya (az építőiparhoz hasonlóan) csökken a létszám növelésével. Az első három vevő a 10 fő alatti nagykereskedő cégeknél a 45%-ot is eléri, míg az 50 felettieknél 35% ez az arány.

A szolgáltató szektor cégeinek 68%-a esetében van jelentős súlyú vásárlója, az első három vevő súlya 60-70% között mozog. Ráadásul minél nagyobb a cég, annál nagyobb a három legnagyobb vevő részesedése az árbevételből.

A kis cégeken csattan az ostor

A magyar kkv-szektor tehát rendkívül koncentrált vevői körrel rendelkezik, ami gátja a növekedésnek. Gyors növekedésük csak akkor következne be, ha a kevésszámú megrendelő piaci helyzete oly mértékben javulna, hogy az a beszállítóikra is kihatna (több megrendelés, jobb árak stb.). Az egyedi kormánydöntésekkel megsarcolt ágazat szereplői azonban jól felfogott érdekükből igyekeznek e többletköltségeket a beszállítókon „leverni”, illetve mérséklik a beszállítási igényüket. Így végső soron a kkv-szektor egésze is megszenvedi a központi „sarcot” – olvasható a GKI összegzésében.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Fideszes vagyok, mert onnan kapok pénzt

Kommentek

Fotó: Fülöp Dániel Mátyás/24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.