Üzleti tippek

Karácsonyi fogyókúra a cégeknél

Sipos Anikó
Sipos Anikó

gazdasági újságíró. 2013. 11. 05. 11:18

Erősen visszaesett az üzleti ajándékozás.

Korábban a témában:

Jelentősen csökkentek az ajándékozásban érdekelt vállalkozások karácsonyi megrendelései, és  kisebb összegűek is lettek. A megkeresett cégek alig ötöde ajándékozza meg az ünnepek közeledtével üzleti partnereit, míg 10 éve még kétszer ennyi társaság költött reklámajándékra – derül ki a Promo Data Kft. országos kutatásából.

A felmérés szerint a cégek nagy része egyáltalán nem költ ilyen célra, s még a nagy nemzetközi vállalatok is mind gyakrabban jótékonysági célra fordítják az ajándékozásra szánt, a korábbinál sokkal kisebb összeget.

A költések is jelentősen csökkentek, az ajándékozás már a válság előtti években is kezdett áttolódni a kisebb összegű költések felé, és 2008 óta ez a tendencia még jobban felerősödött.

100-500 ezer forint közötti értékben a vállalatok 44 százaléka vásárol, az előző két évben 41, illetve 42 százalék költött ennyit. Tíz évvel ezelőtt még a társaságok 16 százaléka költött 100 ezer forintnál kevesebbet, most pedig már 45 százalékuknál ez a jellemző.

Vezet a bor és a pálinka

Az ajándékok között továbbra is a hagyományos termékek dominálnak: a cégek 37 százaléka vásárol bort, pálinkát vagy italt, 27 százaléka iroda- és írószereket. 13 százalék költ nyomtatványokra, naptárakra vagy CD-re, 15 százalék édességet, csokoládét, bonbont vesz.

Továbbra is ritka (mindössze 1-2 százalék) az exkluzív vagy luxuscikkre vonatkozó ajánlatkérés.

A piackutatás szerint a karácsonyi cégajándékozás erős szűkülése mellett némileg nagyobb az egyéb időszakban, például év közben történő beszerzés, a megkérdezett nagyvállalatok 17 százaléka vásárol ilyenkor.

Menő vagy ciki? Tippek a céges karácsonyhoz

A reprezentatív felmérés során négy héten át csaknem 2300 nagyvállalat reklámajándék-beszerzési felelősével készítettek interjút. A megkérdezett, 300 millió forint éves árbevételnél nagyobb cégek közel fele volt budapesti (39 százalék) vagy Pest megyei (11 százalék).

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Beregszász, 2015. március 19.  
Vásárló fizet az egyik élelmiszer áruházban a kárpátaljai Beregszászon, a Bohdana Hmelnickoho utcában 2015. március 18-án. Ukrajnában a nemzeti valuta leértékelődése miatt leginkább az alapvető élelmiszerek drágultak, a hrivnya értékének ingadozása miatt egy napon belül is változnak az árak.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.