Üzleti tippek

E-útdíj: nagy ára van a bizonytalanságnak

Sipos Anikó
Sipos Anikó

újságíró. 2013. 05. 14. 11:27

Az elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos, év eleje óta tartó bizonytalanság és az információhiány nemcsak a fuvarozói szektort, de a megbízókat is sújtja.

Korábban a témában:

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a NiT Hungary számításai szerint a belföldi szállítás költségei 30 százalékkal is megemelkedhetnek, aminek a részleges vagy teljes áthárítása elkerülhetetlen. Ez a többletkiadás – ha eltérő mértékben is, de – valamennyi szektort érinteni fogja, ám nem minden cég lesz képes ezt az áraiban azonnal érvényesíteni. Azon társaságok pedig fizetésképtelenné válhatnak, amelyeknek nincs likvid tőkéjük az átmeneti időszak áthidalására.

Az ipartestület már tavaly megkezdte tagsága felkészítését a változásokra. A néhány gépkocsival dolgozó mikrovállalkozások és a jelentős flottával rendelkező cégek is egyaránt nehezményezik, hogy csak a sajtóból tájékozódhatnak a szabályozás részleteit illetően, és sem ők, sem a megbízóik nem tudják előre tervezni a költségeiket. Ez egy olyan piaci szegmensben, ahol jellemzően hosszabb távú szerződések is születnek, komoly hátrányt és veszteséget jelent. A szervezet szerint az is aggasztó, hogy a rendszer indulása előtti hónapokban még nem ismertek a pontos díjtételek, és a sajtóban megjelenő kormányzati nyilatkozatok is csupán intervallumokat határoznak meg. Új elemként került a törvényjavaslatba a napszakonként, naptípusonként és évszakonként történő differenciálás is. A részletek ismerete nélkül viszont a fuvarok hosszú távú tervezése is bizonytalanná válik.

A NiT Hungary továbbra sem vitatja, hogy Magyarország közúti infrastruktúrája szempontjából nem tartható fenn az a helyzet, hogy a környező országok közül idehaza kell messze a legkevesebbet fizetni az úthasználatáért. A szervezet egyetért azzal is, hogy az infrastruktúra fejlesztéséért és a közutak fenntartásáért a használók fizessenek, ahogy az sem kérdéses számukra, hogy a tehergépjárművek környezeti terhelése jóval nagyobb, mint a személyautóké. Ugyanakkor szerintük nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy egy belföldi fuvarozó költségszerkezetében eddig 1-2 százalékot kitevő úthasználati díj a bevezetés után az üzemanyagot követően a második legnagyobb költségelem lesz. Úgy vélik, hogy a nem vagy csak részben áthárítható költségek (mint például a telephely és rakodás helyszíne közti távolság vagy az üresjáratok) sok vállalkozást taszíthatnak a csőd szélére.

Az ipartestület más érdekvédelmi szervezetekkel közösen egy olyan versenyképesség-javító csomagot dolgozott ki tavaly, amely segítheti a hazai vállalkozók talpon maradását. A NiT Hungary amellett, hogy továbbra is szorgalmazza ennek elfogadását, kéri a kormányzatot, hogy adjon haladéktalanul tájékoztatást a várható díjtételekről és a kedvezmények rendszeréről, valamint az ellenőrzés technikájáról, kikerülhetetlenségéről, továbbá az úthasználatarányos díj megfizetésének eszközeiről – olvasható a testület közleményében.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Apa lesz Tabáni István

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.