Üzleti tippek

A kirúgás nehezebb, mint az adófizetés

Nem önmagában a válság, hanem inkább annak áttételes hatása fékezi a cégeket. Sokan a karcsúsítással és az átszervezéssel küzdenek, az adózás vagy a költségnövekedés kisebb falat számukra.

A gazdasági válság hatásainak ellensúlyozása, a külső piaci nehézségek megoldása, valamint az adó- és jogi környezethez való alkalmazkodás is jelentős erőfeszítéseket igényel a hazai vállalkozásoktól, ám ezek még mindig könnyebben orvosolható problémák, mint a belső vállalati tényezők megfelelő összehangolása – derül ki a RSM DTM Hungary tanácsadó cég kutatásából.

A nehézségek között a belső „kihívásokat” a társaságok nagyjából háromnegyede említette meg, miközben mind a külső piaci problémáknál, mind az adó- és jogi környezetnél ez az arány jócskán 50 százalék alatt marad. Természetesen a belső problémák sem függetlenek a külső környezettől, hiszen a többség a létszámcsökkentési kényszert, a tőkehelyzetet, valamint az új struktúrák bevezetésének nehézségét sorolta a kategóriába.

Mivel küzdenek a vállalkozások?

Belső vállalati kihívások: 74,5 százalék

Adó- és jogi környezet: 47,1 százalék

Piaci nehézségek: 47,1 százalék

Gazdasági válság: 31,4 százalék

Költségnövekedés, beruházások kezelése: 19,6 százalék

Bevételnövelési nyomás: 17,6 százalék

„Az eredmények világosan megmutatják, hogy nem önmagában a külső körülmények determinálják a vállalkozások sorsát. A siker vagy kudarc azon múlik, hogy miként alkalmazkodnak az új feltételekhez, hogyan szervezik újjá a saját működésüket, hogyan találják meg és aknázzák ki a lehetséges tartalékokat és a szunnyadó erőforrásokat. Továbbá a folyamatos fejlesztésekről sem szabad megfeledkezni” – vélekedett Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary elnök-vezérigazgatója.

Elsősorban az óvatosabbá váló finanszírozók, befektetők miatt került előtérbe az előre tervezés, és nőtt meg a precíz üzleti terv jelentősége. A sikeres cégvezetők beszámoltak arról is, hogy a növekedéshez erős és hosszú távú elkötelezettségre van szükség nemcsak a menedzsment, hanem a munkavállalók részéről is. Emellett pedig nagyon fontos a csapatszellem, a tapasztalatcsere és együttműködés a cégen belül és – lehetőség szerint – a cégen kívüli szélesebb ágazati, illetve üzleti szereplőkkel is.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik