Üzleti tippek

A webshop ősével taroltak a 90-es években

A méregdrága műholdas megoldást nyomták le a telefonos hálózatukkal. Magyar sikertörténet.

Piaci előnyre kell szert tenni – ezt a célt sok vállalkozó mantrázza nap mint nap. A gépjárműalkatrészekkel kereskedő Láng Kft.-nél viszont nemcsak mondogatták, hanem meg is csinálták mindezt, és így nemcsak a reklámszövegekben lett belőlük piacvezető cég. A sikersztori a 90-es évekre nyúlik vissza. Ekkor még sokan nem is tudták, hogy mi fán terem a világháló, ők viszont már a saját internethálózatukkal pörgették fel az üzletet.

Azóta természetesen sok minden változott, és az információtechnológia szerepe és ezzel együtt a verseny is sokkal erősebb lett. „1989-ben még méregdrága 286-os PC-ket használtunk szervereknek, ekkoriban egy 386-os még 30 ezer nyugat-német márka volt. Ez akkor nagyjából egy új Mercedes árával vetekedett. Mi már abban az időben is részben az informatikában láttuk a cég sikerét, és ez azóta sem változott” – adott betekintést a kezdetekbe Kiss Kornél IT-vezető, aki már 1993 óta dolgozik a társaságnak.

Kiütötték a műholdas megoldást

Hogyan akadályozza meg, hogy elszálljon a telefonszámla?

Az országos kereskedelmi hálózat üzemeltetésében a folyamatos kapcsolattartás és az adatáramlás már akkor is kulcsfontosságú volt a cégnél, de az internetkorszak előtt ez még nem volt annyira egyértelműen és gyorsan megoldható, mint manapság. „Már a 90-es évek legelején is létezett egy sztenderd és piacvezető megoldás az adatkommunikációra, a versenytársaink műholdas kapcsolattal kötötték össze a kereskedőket. Ez azonban rendkívül drága volt, és sok esetben nem is volt a leghatékonyabb. Akkoriban viszonyításként havonta 40-60 ezer forint körül mozgott az átlagfizetés, ezt a rendszert viszont félmillió forintért lehetett bevezetni, és legalább havi 100 ezer forintba került a fenntartása” – sorolta a költségeket a főinformatikus.

A ma sem éppen filléres összegek arra ösztönözték a társaságot, hogy kidolgozzák saját rendszerüket, amely lényegében belső internetként és informatikai hálózatként funkcionált. Az akkori Matáv telefonvonalak segítségével kötötték össze az alkatrész-kereskedők és autószervizek számítógépeit a központi elektronikus kereskedelmi rendszerükkel. A közös, digitális rendelés és készletezés pedig felért egy kezdetleges webshoppal, amivel nagyon gyorsan élre tört a vállalkozás.

Ma a cég webshopja már piacvezető az országban. A Láng Kft. Bori Balázs vezetésével saját szoftverfejlesztő csapatára támaszkodik, és most ismét azon dolgozik, hogy az informatikai rendszer radikális fejlesztésével forgalom tekintetében is újra az első legyen.

Bár Kiss Kornél főinformatikus úgy fogalmazott, hogy „szeret ráülni az adatokra”, vagyis az üzleti szempontból létfontosságú (Business Critical) adatok felügyeletét és őrzését nem bízza külső cégre (így saját szervereik vannak), de a biztonság és a költséghatékonyság kulcsát a szerverparkokban látja. Ezekben ugyanis a gépek megbízható üzemeltetését (hűtés, áramellátás) és az adatbiztonságot (24 órás őrzés, informatikai védelem) is garantálják. Jelenleg az Invitel Infoparkban lévő szervertermében működik 15-20 gépük, de már zajlik a munka, hogy a teljes rendszer átköltözzön egy még professzionálisabb szerverparkba, az Invitel Kozma utcai DataCenterébe. Az általuk választott megoldás előnye, hogy a szolgáltató cég internetes gerinchálózatára is rácsatlakozhatnak, így nagy sávszélességű interneten dolgozhatnak. Ez saját beruházásban jóval több pénzbe és energiába került volna.

Üzleti tippek Kiss Kornéltól, a Láng Kft. IT-vezetőjétől

Sokszor a legolcsóbb megoldás a legdrágább
Az informatikai rendszer kiépítésénél, fejlesztésénél ne csak a beszerzési árat nézze, hanem az üzemeltetési, karbantartási költségeket is! Érdemes előzetesen kiszámolni a rendszer élettartamára vetített összköltséget (total cost of ownership, TCO), hiszen egy vállalati szintű (enterprise level) informatikai rendszer üzemeltetési szempontból kisebb műszaki csapatot kíván, és jóval megbízhatóbb, mint az otthonra szánt olcsó informatikai megoldások.

Nincs megállás
Ne felejtse, már az is versenyelőny, ha el tudják kerülni az előre nem tervezett informatikai leállásokat!

Fejleszteni mindig kell
Ha pörög a vállalkozása, akkor is fél szemmel érdemes követnie, hogy milyen informatikai újítások vannak, hogyan lehet hatékonyabb a belső rendszerük, és hogy milyen fejlesztéseket kell meglépniük. Ha viszont a megrendelők részéről most visszafogottabb a kereslet, akkor sem szabad hátradőlni, hiszen ez kiváló lehetőség arra, hogy most korszerűsítsék az IT-rendszerüket. Ilyenkor ugyanis kevésbé leterheltek a gépek és a munkatársak, és jobban van idő és energia a fejlesztésre. Ez a befektetés többszörösen megtérül az eladások felfutásánál, amikor jóval nagyobb teher hárul a dolgozókra és az informatikára egyaránt.

És ami kötelező, az a webshop
Kereskedelmi cégeknél vétek kihagyni ezt a ma már olcsón és villámgyorsan kiépíthető értékesítési csatornát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik