Üzleti tippek

LMP: a McDonald’s-ot kár államilag támogatni

Az LMP szerint a kormány rosszul teszi, amikor egy olyan multicéget támogat, amely nem szorul segítségre - derül ki az ellenzéki párt közleményéből.

Az LMP szerint a kormány értelmetlenül és rosszul járt el, amikor tavaly októberben több mint százmillió forintos európai uniós támogatást ítélt oda a McDonald’s gyorsétteremláncnak.

A Magyar Hírlap szerdai számában számolt be arról, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2010 őszén 132 millió forintot ítélt meg a McDonald’s Magyarországi Étteremhálózat Kft.-nek munkahelyek megőrzésére és az alkalmazottak továbbképzésére.

A lap szerint 2007-ben és 2008-ban a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. is hasonló uniós forrásból biztosított támogatást kapott összesen egymilliárd forintos összegben.

Nincsenek rászorulva

Az LMP az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében hangsúlyozza: a McDonald’s évi 20 milliárd forint feletti árbevétellel rendelkezik, így egyáltalán nem szorul a magyar állam segítségére. Az amerikai vállalat ráadásul rengeteg hulladékot termel, tevékenysége pedig nem illeszkedik a “tágabb fejlesztési stratégiákba” – fűzi hozzá a tájékoztatásban Ertsey Katalin, a parlament fogyasztóvédelmi bizottságának LMP-s tagja, valamint Scheiring Gábor, az LMP országgyűlési képviselője, gazdasági kabinetjének vezetője, illetve Szabó Zsolt, a párt országos választmányának fejlesztéspolitikai szakszóvivője.

Az ellenzéki politikusok szerint a legjobb munkahelyteremtő befektetés a hazai kis és közepes vállalkozások versenyképességének javítása lenne, de ők úgy látják, a kormány “nem csak az ad hoc szabályok, hanem a támogatások szintjén is szembe megy” ezzel.

Az LMP szerint a McDonald’s támogatása azért is visszás, mert a kormányzat ezzel egy időben olyan “hamburgeradót vezet be, amelyből a hamburgert az utolsó pillanatban kivették”; holott szerintük a néhány éve alkalmazott termékjelölés ellenére továbbra is tény, hogy a gyorséttermek egy egészségtelen és túlfogyasztásra ösztönző étkezési kultúrát képviselnek.
Megjegyzik továbbá, hogy a nagyvállalatoknál történő munkahelyteremtésre és -megtartásra is elfogadhatónak tartják az európai uniós források felhasználását, de nem minden szektorban.

A hamburger nem húzóágazat

Az LMP szerint a “jövő pilléreit jelentő ágazatokra kell fókuszálni”, véleményük alapján ilyen szektor lehet például a megújuló energiatermelés, az energetikai célú épület-felújítás, vagy az egészséges helyi élelmiszertermelés és a fenntartható vízgazdálkodás.

A politikusok hozzáteszik: a kabinet tizennégy hónap kormányzás után nem “kenhet mindent az elmúlt nyolc évre”. Az LMP emellett arra is emlékeztet, hogy tavaly a feltételek felülvizsgálata miatt nyolc hónapig szüneteltették a legtöbb uniós pályázati kiírást, ami – a McDonald’s-szal ellentétben – sokaknak nagy nehézséget okozott számos területen.

A McDonald’s magyar leányvállalatának hétfői tájékoztatása szerint a cég európai hálózata az idén mintegy 15 milliárd forintért vásárol magyar alapanyagokat. A vállalat beszámolója szerint a magyar beszállítóktól származó termékek értéke és mennyisége évek óta növekszik: a 2009-ben 13,9 milliárd forint értékben 18.670 tonnányi magyar árut vásárolt a gyorsétteremlánc Magyarországról.

A McDonald’s Magyarország az elmúlt 15 évben összesen 88 milliárd forint értékben 209 ezer tonna hazai árut vásárolt. A magyar alapanyagok – csirkehús, szárított hagyma, szószok és szívószál – számos ország McDonald’s éttermeibe jutnak el, például csirkehúst 16 országba szállítanak a magyar beszállítók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik