Üzleti tippek

Az MSZP miatt kell eladni a repteret

A reptér felelőtlen privatizációja miatt kell megválni a Budapest Airport kisebbségi részvénycsomagjától – indokolja az eladásról hozott határozatát a kormány. Az üzlettől mintegy 36 milliárdot vár a kabinet, a többségi pakett visszaszerzése esélytelennek tűnt.

A kormány határozatában jóváhagyta, hogy az állami vagyon felügyeletéért felelős nemzeti fejlesztési miniszter lehívja a Budapest Airport Zrt.-ben meglévő kisebbségi részesedés értékesítésére vonatkozó eladási opciót a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül. A korábban profitot termelő, 100 százalékban állami tulajdonban lévő vállalat többségi tulajdonának szocialista kormányzat által 2005-ben végrehajtott felelőtlen privatizálása miatt az állami tulajdonban maradt kisebbségi részesedés jelentősen veszített eredeti értékéből. Az eladására azért kerül sor, mivel a jelenlegi állami részesedés már nem biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport Zrt. stratégiai működésében – olvasható a fejlesztési tárca közleményében.

A többségi tulajdon visszavásárlására nem nyílt lehetőség, mivel a Hochtief Csoport döntése alapján hat nemzetközi repülőterét egy vállalatban üzemeltető cégét az anyacégtől elkülönített eljárásban kívánja értékesíteni – derül ki a közleményből.

Az eladási opció jogát az állam 2011. június 18-ig gyakorolhatja, amely feljogosítja arra, hogy jelezze eladási szándékát a többségi tulajdonos felé, a többségi tulajdonos Airport Hungary Tanácsadó Kft. (AHUK), a Hochtief magyarországi vállalata a részvényesi megállapodás alapján köteles megvásárolni azt. A kisebbségi részvények eladási értéke nagyságrendileg 36,6 milliárd forint, az eladási opció jogának lejártával a privatizációs szerződésben megszabott, kötött eladási érték már nem garantált. A vitatott és tisztázatlan körülmények között privatizált, majd többször továbbértékesített Budapest Airport Zrt. veszteséges gazdálkodása miatt az elmúlt években nem fizetett osztalékot az MNV Zrt.-nek a társtulajdonostól (AHUK), csak a profit utáni osztaléknál lényegesen kisebb értékű osztalékkompenzációt kapott, amely a 2010. év után már nem járt a nemzeti vagyonkezelőnek.

A vagyontörvény szerint a Budapest Airport Zrt.-ben meglévő részesedés nem tartozik a tartósan állami tulajdonban tartandó vagyoni körbe – zárul a dokumentum.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik