Üzleti tippek

MÁV-Volán frigy: a vasút lenne felül

Holdingba szervezné a kormány a MÁV-ot és a Volánt, ami a miniszterelnök szerint azonnali megtakarításokat eredményezhet. A vasút jelentős állami forrásokhoz jutna és előnyt élvezne az új frigyben. A holding jövő év végére jönne létre, és elméletileg az utasok is jól járhatnak vele.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár kedden több fórumon is beszélt a MÁV és a Volán holdingba szervezési tervéről, így lassan kirajzolódott pár részlet, például hogy lesz szakmai, társadalmi egyeztetés, s a holding várhatóan jövő év végére jönne létre.

A vasút a korábbinál hangsúlyosabb szerepet kaphat, szolgáltatása színvonalát javítani, fejleszteni kívánja az állam. Ehhez jelentős forrásokat is rendel: 2015-ig 650 milliárd forintot vasútipálya-fejlesztésre. 2011 végéig 95 kilométer felújított vasúti pálya átadása várható. Még az idén további 22 milliárd forintot kap a vasúttársaság pályafelújításra, és állami garancia mellett 10 milliárd forint értékben kötvényt kibocsáthat ki. Decemberben, az új vasúti menetrend életbelépésekor újabb szárnyvonalakon indul újra a vasúti közlekedés – ismertette a terveket Völner Pál a keddi Magyar Vasút 2010 című konferencián. Berényi János, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés vezérigazgatója ezt úgy értékelte, hogy a vasutat a politika már nem tekinti bűnbaknak, mint korábban.

Azt is elmondta Völner Pál, hogy a holdingon belül a vasút élvezne előnyt. Hogy ez pontosan mit jelent majd a Volánnak, arról még nem sokat tudni, de azt például igen, hogy a busztársaságok “ráhordó” járatokkal biztosíthatnák, hogy a vasút kihasználtsága meglegyen.

Mit mond a MÁV és a Volán?

Ha egy helyre tartoznak azok, akik ugyanazt a szolgáltatást végzik a helyközi közlekedésben, az mindenképpen helyes – mondta el személyes véleményét a FigyelőNetnek a Volán Egyesülés (VE) gazdasági társaság elnöke Saslics Elemér. Ennél többre azért nem vállalkozott, mert a VE vagyonkezeléssel sosem foglalkozott, az a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) állami holding feladata, így ők az illetékesek. Szeptember közepén az MNV megszüntette a Volán-igazgatóságokat és egy közös vezérigazgatóságot hozott létre. Érdeklődtünk, vajon ez már a holdingosítás előszele volt-e, de még nem kaptunk válaszokat.

MÁV-Volán frigy: a vasút lenne felül 1

Augusztusban a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) még nem ellenezte a Volán-cégek holdinggá alakítását. A szakszervezet elnökét most nem sikerült elérnünk.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezet elnöke, Gaskó István nemigen látja értelmét a holdingba szervezésnek. Mint utalt rá, nem tudja mire vélni, hogy miután szétbontották az állami mamutcégeket, most miért építenék újra fel azokat. Mivel a részletek nem ismertek, nem tudja, mivel jár majd a holdingosítás, és hogy emiatt lesznek-e majd leépítések.

A MÁV vezérigazgatóságon a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz (NFM) irányították a FigyelőNetet azzal, hogy csak ott kommunikálnak a holdingról. Az NFM-től még várjuk a válaszokat.

Aki nem bízik a holdingban

Az idén alakult, a közösségi közlekedés jobbá tételét célul kitűző Alternatív BKV-MÁV-Volán Egyesület (AlterBMV) a közlekedési cégek összeolvasztásával egyetértene, de a holding létrehozásával nem. Szerintük ezzel csak egy harmadik céget helyeznének a meglévő kettő fölé, egyéb változás nemigen lenne.

Elnökük, Mezei Gyula szerint a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) sem hozott áttörést az agglomeráció közlekedésében, ezért sem bíznak egy újabb holdingban. Pedig a feladatra a BKSZ is alkalmas lehetne, valószínűsítették, különösen mert a felesleges párhuzamosságok 90 százaléka a budapesti elővárosi közlekedésben lelhető fel. Kérik a kormányt, hogy valós megoldásokat keressen, és ne újabb pénzeltűnésre alkalmas pluszcégeket hozzon létre.

mi a holding

A holding jogilag önálló (társaságok) összekapcsolódása oly módon, hogy a vállalatokat érintő alapvető döntéseket egyetlen társaság hozza meg.

Lehetséges utak

A BKSZ által bevezetett Budapest-bérletet emellett jónak tartja az AlterBMV, s egy hasonló zónás rendszer országos bevezetését is támogatnák, mert az szerintük elejét venné az igazságtalanságoknak, és a közösségi közlekedés népszerűségén is javítana. A tarifaközösség bevezetéséhez azonban szerintük nem holdingra lenne szükség, hanem arra, hogy digitalizálják a viteldíjrendszert. Így regisztrálhatnák azt is, hogy a zónás bérletet adott hónapban milyen arányban használta az utas a különböző útvonalakon. Ennek alapján pedig hónap végén a bérlet árát igazságosan lehetne elosztani a szolgáltatók között – vázolták az új modellt.

MÁV-Volán frigy: a vasút lenne felül 2

Támogatnák a Völner Pál által említett „ráhordó” Volán járattervét is, amely biztosítaná, hogy az utasok kényelmesen, busszal jussanak ki a vasútállomásokra, s egyben növelné a vonatok kihasználtságát. Mezei Gyula azonban megjegyezte, a helyi buszjáratokat jelenleg nem az állam, hanem az önkormányzatok rendelik meg.

Tanácsadói szemmel

A Ben & Loch Lomond Nemzetközi Tanácsadó Kft. ügyvezetője, Kelemen Attila szerint van ráció a Volán és a MÁV holdingba szervezésében. Így a vállalatirányítási feladatok, például a HR, marketing, pénzügy, beszerzés, logisztika, IT, kommunikáció, stb., központosíthatók, összevonhatóak egy közös menedzsmentbe. Ezzel egységesebb, átláthatóbb lehet a működés, ami nem mellesleg megtakarításokat is eredményezhet.

A funkcionális területek (ebben az esetben pl. maga a fuvarozás) pedig továbbra is működhetnek a két külön cég irányítása alatt. De ezeknél is elsődleges szempont a jól átgondolt szervezeti felépítés, a folyamatok, felelősségek és feladatok racionális és transzparens elosztása. Ez pedig kizárja a nem értékteremtő párhuzamos folyamatokat, munkaköröket, vagyis elősegítheti a felesleges kapacitások kiiktatását, a fuvarozás racionalizálását.

Mi kell a sikerhez?

Kelemen Attila szerint fontos ilyen lépés előtt a holding küldetésének és jövőképének meghatározása, egységesítése, amelyet aztán le lehet bontani hosszú és középtávú stratégiára, célokra. A lényeg, hogy minden egy irányba, az értékteremtés irányába mutasson.

Mivel nem tekinthetünk el attól, hogy két állami cégről van szó, elsősorban ott kell megjelennie a szemléletváltásnak, hogy profi vezetőket, menedzsmentet és középvezetőket igényel egy ilyen átalakítás. Nem az a fontos, hogy az üzleti szférából vagy közszférából jönnek-e a vezetők, hanem hogy legyen tapasztalatuk ezen a területen. Empatikus és határozott vezetőkre van szükség – tette hozzá.

—-Szükségszerű-e, hogy legyen elbocsátás?—-

A Figyelőnet megkérdezte, hogy a holdingba szervezés mindenképpen együtt kell-e járjon létszámleépítéssel. Ez a tulajdonos, ez esetben az állam eldöntendő kérdése – tudtuk meg Kelemen Attilától. Az első lépés az átvilágítás kell, hogy legyen. Szinte biztosra lehet mondani, hogy létszámában felduzzasztott két cégről van szó, amelyek nem rendelkeznek jó termelésirányítással, folyamatmenedzsmenttel. Az audit során kiderülhet, hol vannak átfedések a munkakörökben, a felelősségekben.

A céges partnereknél ilyen esetben kétfajta elvárás fogalmazódik meg. Vagy azt mondják, hogy ha eddig 10 fő látta el az adott feladatot, ezután lássa el hasonlóan hatékonyan 8, vagy azt, hogy a tíz embert meg akarják tartani, de dolgozzanak hatékonyabban és termeljenek nagyobb értéket. A tehetséges és elkötelezett munkatársakat, akár idősebbek, akar fiatalabbak, természetesen érdemes megtartani.

Reális-e a jövő év végi megalakulás?

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár azt mondta, a jövő év végére várható a holding megalakulása. Kelemen Attila szerint feszített tempóban ez nem kivitelezhetetlen. Az átvilágításra azonban időt kell szánni, legalább 3-4 hónapot. A siker titka, hogy eltökélt szándék legyen egy olyan vállalat létrehozására, amely jó Magyarországnak, és jó az ott dolgozóknak is, és hogy profin vezényeljék le az átalakulást, a dolgozók megnyerésével úgy, hogy az új cégben is megtalálják a helyüket.

Völner Pál a Magyar Rádióban kedden azt is hangsúlyozta, hogy a két alulfinanszírozott közlekedési ágazatot az előkészületben levő új közlekedési törvényhez igazodva vonják össze holdingba. Így reményeik szerint könnyebb lenne a beérkezett pénzek kezelése, a fenntartás, járműjavítás és beszerzés kivitelezése és az integrált, egymással összehangolt menetrendek elkészítése.

Később a holdingba valamilyen szinten Budapest közösségi közlekedését is integrálni kell majd. A távlati cél mindenképp az, hogy ha valaki például Nyíregyházáról Budapestre utazik úgy, hogy tudja, pontosan hova megy, és mikor jön vissza, a két városi és a távolsági közlekedésre egy helyen tudja menetjegyeit megváltani – mondta az államtitkár.

MÁV-Volán frigy: a vasút lenne felül 2

A minisztérium terveiről

A MÁV feladatát a MÁV, és ne magáncégek végezzék. Egyebek mellett ezt akarja elérni a kormány azzal, hogy közös holdingba vonná össze a vasúttársaságot és a Volánt – nyilatkozta kedd este az RTL Klub Híradójának a nemzeti fejlesztési miniszter. A stratégiai cél az, hogy visszaszervezzék azokat a tevékenységeket, amelyek kiszervezésre kerültek, hiszen tipikusan a jövedelmező tevékenységek kerültek kiszervezésre, és a veszteséges tevékenységek bent maradtak a vállalatokban – magyarázta.

Az átalakítás leépítésekkel jár, de Fellegi Tamás szerint ez a két cég vezetését érinti leginkább. Az igazgatóságokon lesz a legnagyobb spórolás, egy központ vezeti majd ezután a társaságokat. Új menetrend is készül, ami felszámolja a párhuzamosságokat, azaz ugyanoda, ugyanakkor nem jár majd vonat és busz is.

A tervek szerint a MÁV adósságát is rendezik majd, de csak azután, hogy az új rendszer felállt – hangzott el a műsorban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik