Üzleti tippek

Milliárdos ötéves

Bár az egyik legnépszerűbb webes szolgáltatás a világon, egyelőre nem sikerült nyereségessé tenni az idén ötéves YouTube-ot. A videomegosztó portál itthon is hódít, márciusban már a hazai netezők közel kétharmada kattintott rá.

Naponta kétmilliárd videoletöltés, percenként 24 órányi feltöltött anyag, hétezer órányi teljes mozifilm és tévéműsor – néhány mellbevágó adat napjaink egyik legnépszerűbb webes szolgáltatásáról, a YouTube-ról. A májusban ötödik születésnapját ünneplő videomegosztó portál sok netes vállalkozáshoz hasonlóan szerény körülmények között kezdte meg működését. A három alapító – Chad Hurley, Steve Chen és Jawed Karim – 2005 májusában egy pizzéria feletti kis szobában indította el az oldal első nyilvános bétaváltozatát, amelyre bárki feltölthetett videókat. Az első film, amely felkerült a YouTube-ra természetesen az alapítóktól származott: a mindössze 19 másodperces alkotás Jawed Karim állatkerti élményeiről szólt.
A 2005. decemberi hivatalos indulást követően villámgyorsan nőtt a szolgáltatás népszerűsége,¬ és 2006 júniusára a felhasználók már naponta 65 ezer videót töltöttek fel az oldalra, míg a napi letöltések száma elérte a százmilliót. A látványos rajt gyorsan felkeltette a webvilág legnagyobb cégeinek figyelmét, és a szolgáltatás 2006 októberében 1,65 milliárd dollárért a Google tulajdonába került.

Bár a YouTube az azóta eltelt időben is lélegzetelállító iramban fejlődött – ebben nagy szerepet játszott a netes videonézésre is alkalmas széles sávú webhozzáférések számának gyors növekedése –, még mindig nem sikerült megtalálni azt a módszert, amellyel nyereségessé lehetne tenni a szolgáltatást. A Google nem közöl részleteket arról, hogy mennyit költ a videomegosztó portálra és mekkora bevétele származik belőle. Patrick Pichette, a keresőcég pénzügyi vezetője mindössze annyit árult el a 2009. harmadik negyedévi adatok közzététele után, hogy az oldal már közel áll ahhoz, hogy nyereséges legyen.

Pedig a feltételek adottak, a YouTube látogatottsága az egekben van. Ezt jól mutatják a számok is. 2009 legnépszerűbb videóját, a brit zenei tehetségkutató műsorban feltűnt Susan Boyle szerepléséről 120 milliószor töltötték le, Lady Gaga Bad Romance című klipjét pedig közel 218 milliószor nézték meg. A Google videomegosztó portálján a comScore piackutató cég adatai szerint áprilisban az amerikaiak 13,1 milliárd videót néztek meg, ezzel a szolgáltatás 43 százalékos részesedést szerzett ebben a szegmensben. De igen népszerű a portál a világ többi részén is, Nagy-Britanniában máricusban 17 millióan kattintottak a YouTube-ra, kétszer annyian, mint ahányan a BBC, a Channel 4 és az ITV weboldalán néztek videókat. Itthon a Gemius/Ipsos Audience adatai szerint márciusban a netezők 64,61 százaléka látogatott el a portálra, ezzel a Google mögött a második legnépszerűbb weboldal volt, ha kevéssel is, de megelőzve az Iwiwet.

A YouTube tehát kitűnő lehetőség arra, hogy a Google meghódítsa a képalapú és a multimédiás hirdetési piacot, már csak azt kell kitalálni, hogyan tegyenek szert nagyobb reklámbevételre az oldalból, mint amennyibe az üzemeltetése kerül.

Áttörést hozhat a hagyományos televíziózást és az internetet összeházasító GoogleTV, hiszen így a videomegosztó meghódíthatja a nappalit, és a YouTube családi szórakozássá válhat, ez pedig még vonzóbbá teheti a hirdetők szemében. Az előkészületek már megkezdődtek, a portálon 2008 decemberétől nagy felbontású videók is megoszthatók, tavaly áprilistól pedig a teljes mozifilmek és tévéműsorok megjelenítését is támogatják. Az éppen egy éve bevezetett YouTube XL pedig már lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy tévéképernyőkre optimalizált videókat töltsenek le.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik