Üzleti tippek

Csúcsfizetések a médiában

Bár a médiaipar nehéz éveket él át és a válság réme továbbra is itt ólálkodik a kertek alatt, az amerikai piac irányítóinak nincs oka a borúlátásra.

Miközben az amerikai médiavállalatok tulajdonosainak vagyona jelentősen csökkent 2009-ben, a vezérigazgatók jövedelme több cégnél is jócskán megemelkedett. Pedig a vállalatbirodalmak nagy többségénél komoly létszámleépítésekre, nemritkán a dolgozók fizetésének drasztikus csökkentésére került sor. A The New York Times egy felmérés alapján (Equilar) utánajárt a vezetői díjazásoknak, és meglepő eredményekre jutott.

Az üzletág legjobban fizetett csúcsvezetője Leslie Moonves, a CBS vezérigazgatója, aki 2009-ben a bó­nuszokkal együtt 43 millió dollárt, előző évi fizetése dupláját kereste, miközben cége száz alkalmazottat tett az utcára költségmegtakarítás címén. A második helyen Phillipe P. Dauman, a Viacom első embere végzett, aki 34 milliót (22 százalékkal többet, mint tavaly) kasszírozott, igaz, vezetése alatt a cégnél hétszázalékos létszámleépítést hajtottak végre. A harmadik helyen Sumner M. Redstone a CBS/Viacom fúziójának irányítója szerepel, aki 33 milliót kapott a két cég egyesítése érdekében végzett munkájáért. Ugyancsak a top 5-ben szerepel a dinamikusan fejlődő Comcast két csúcsmenedzsere, Brian Robert (25 millió) és Stephen Burke (31 millió), akik az ezerszeresét keresték egy átlag vállalati dolgozónak (27 ezer dollár). Érdekesség: a Comcast vezetése a válságra hivatkozva a szakszervezetekkel és az üzemi tanácsokkal vívott harcokban elérte, hogy 2009-ben ne kelljen bért emelnie.

Az Equilar értékelése szerint elsősorban nem a vállalategyesítések dobták meg a csúcsvezetői fizetéseket, hanem a céges eredmények. A Viacomnál például tavaly 1,6 milliárddal – 29 százalékkal – sikerült növelni a profitot, s csaknem ennek arányában nőtt Dauman díjazása. Hasonló volt a helyzet a CBS-nél, ahol a 2008-as nagy veszteségek után, 2009-ben már 227 milliós profitot könyvelhettek el, és ez az eredményesség a tőzsdén is jelentősen megemelte a vállalatok értékét.

Érdekes módon nőttek a csúcsfizetések a nyomtatott médiában is. A válságos időket élő The New York Timesnál Janet L. Robinson vezérigazgató 4,9 millió dollárt keresett 2009-ben, 26 százalékkal többet, mint az előző évben. A Gannettnél Craig A. Dubow ügyvezető 4,4 millió dollárral – 17 százalékkal – kapott többet az előző évinél. A társaság amúgy ötezer munkatársától, a The New York Times pedig az újságírók nyolc százalékától vált meg.

Ugyanakkor volt, ahol önmérsékletet tanúsítottak. A News Corp.-nál Rupert Murdoch díjazása 40 százalékkal, 18 millióra, Roger Ailes, a Fox News elnökének fizetése pedig 21 százalékkal, 14,6 millió dollárra csökkent.
Mindez az elemzők véleménye szerint arra utal, hogy az üzletág bizonytalan helyzete egyéni üzleti modellek kidolgozását teszi szükségessé az egyes cégek esetén, amelynek része lesz a vezetők új típusú, nyereségorientált díjazása. Napjainkban a csúcsjövedelmek számos esetben messze nem állnak arányban a teljesítményekkel, ezek pedig olyan feszültségeket eredményeznek, amelyek a jövőben nehezen lesznek kezelhetők.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik