Üzleti tippek

Behálózott tévénézők

Megpezsdült a hazai IPTV-piac tavaly, a megoldás megjelent több közepes méretű webszolgáltató kínálatában is. A gazdasági válság ellenére világszerte gyorsan terjed a technológia.

Arról ugyan megoszlik a piackutató cégek véleménye, hogy mekkora mértékben bővül a világ internetes televíziószolgáltatási (IPTV) piaca a következő években, abban azonban egyetértenek, hogy a növekedés gyors lesz. Ráadásul nemcsak az előfizetők száma, de a megoldásból származó bevétel is meredeken nő. Nem is kell túl sokat várni erre, az ABI Research elemzése szerint a kábel- és telefoncégek által kínált fizetős tévészolgáltatások közül már az idén is az IPTV-ből származó bevétel emelkedik a legdinamikusabban, köszönhetően a széles sávú internet terjedésének és a webkapcsolatok gyorsulásának. Az ABI Research kutatói arra számítanak, hogy az idén 17 milliárd dolláros bevételre tesznek szert a telefontársaságok az internetalapú televíziós szolgáltatásokból.

A fejlődés ütemét jól érzékelteti a Deutsche Telekom példája, a német cég egy év alatt duplájára, egymillióra növelte IPTV-s előfizetői számát. Emellett tavaly a legnagyobb európai internetes televízió szolgáltató, a France Télécom is látványos fejlődést ért el ezen a területen, hiszen míg 2009 első negyedévének végén a cég alig 2,5 millió ügyfele használta ezt a megoldást, addig az év végére ez a szám 3,2 millióra nőtt. Ráadásul a telefoncégek által az elmúlt években megkezdett optikaihálózat-fejlesztések is kedveznek a megoldás terjedésének, hiszen így lehetőség nyílt arra, hogy a szolgáltatók egyre több nagy felbontású (HD-) csatornát illesszenek be kínálatukba, vonzóbbá téve ezzel a megoldást.

Az IPTV terjedésében egyértelműen Európa jár élen, az egyébként a televíziózás fellegvárának számító Észak-Amerikát ebben a szegmensben még Ázsia is lekörözi. Az MRG adatai szerint 2013-ra 35 millióan fizetnek elő a szolgáltatásra a kontinensen, míg a második legtöbb felhasználó Ázsiában lesz, ott az előrejelzés szerint 27 millióan élnek majd a lehetőséggel. Észak-Amerika ugyan csak a piac alig több mint ötödét adja majd, ennek ellenére a világ két legnagyobb IPTV-szolgáltatója három év múlva ebben a régióban lesz.
A világ többi régiójában (Afrika, Dél-Amerika, Közel-Kelet, Óceánia) rendkívül gyorsan terjed az új technológia – évente átlagosan 29,3 százalékkal nő az előfizetők száma –, azonban mivel igen alacsony szintről indul a növekedés, 2013-ra csak a netes televíziószolgáltatást használók három százalékát adják majd.

Felhajtó erő

Bár a műholdas vagy kábeles televízió-előfizetők számához képest viszonylag kevesen használják Magyarországon az IPTV-t, tavaly megpezsdült a piac. A technológia itthoni úttörőjének számító Magyar Telekom nagykereskedelmi ajánlatát kihasználva a tavalyi év második felében sorra indították el ilyen típusú szolgáltatásaikat a közepes méretű internetcégek. Az EnterNet május végétől, a GTS Datanet július közepétől, míg az Interware szeptembertől kínál internetalapú televíziós szolgáltatást ügyfeleinek, az Externet kínálatában pedig tavaly október közepén jelent meg ez a lehetőség.

Kritikus tömeg

A legjobb reklám az elégedett ügyfél – a megállapítás a jelek szerint az internetalapú televíziószolgáltatásra is igaz, legalábbis a legnagyobb hazai szolgáltató, a T-Home tapasztalatai szerint. Sztahura Ida, a T-Home lakossági marketingosztály vezetőjének elmondása szerint a felhasználók nem tartják meg maguknak az IPTV-élményt, hanem a rokonoknak, barátoknak is „eldicsekszenek” az új szolgáltatással, vagyis a megoldás szájhagyomány útján is terjed. Persze ehhez el kellett érni egy „kritikus” tömeget, ami úgy tűnik, napjainkra sikerült.
A kezdet ugyan kicsit döcögős volt, mivel a 2006. végi indulást követően közel két évig nagyon lassan gyarapodtak az előfizetők, azonban 2008 végétől dinamikusan nő a felhasználók száma: tavaly a korábbi évhez képest megduplázódott. A T-Home-nak jelenleg 80 ezer interaktív televíziós előfizetője van, és a következő években gyorsuló fejlődésre számítunk – mondta el Sztahura Ida. A T-Home kutatásai szerint a felhasználók a műsorok megállíthatóságát, visszatekerhetőségét tartják a legvonzóbb funkciónak, de a műsorújság és a programok rögzítésében rejlő lehetőségek is igen kedveltek.

A növekedés fenntartásának egyik kulcsa, hogy folyamatosan új elemekkel bővítsék a szolgáltatást. A közelmúltban indult a T-Home-nál az archív tévé tesztszolgáltatás, ami azt jelenti, hogy a felhasználók anélkül tudják visszanézni az adásokat, hogy bármilyen felvételt beállítottak volna. Az egyelőre ingyenes tesztben a szolgáltató 12 csatorna archív műsorát rögzíti és teszi elérhetővé.

Bár itthon és világszerte is egyelőre a telefonvonali internetkapcsolattal rendelkezők kiváltsága az IPTV, a jövőben változhat a helyzet, és a kábelhálózatokon is megjelenhet a szolgáltatás. Kísérletek már vannak, és ebben Magyarország élen jár. Ennek köszönhetően várhatóan a világon elsőként itthon jelenik meg az interaktív televíziószolgáltatás a Magyar Telekom kábelhálózatán a távközlési cég, a Microsoft és a Cisco együttműködésének köszönhetően. A kábeles IPTV kereskedelmi elindulásának pontos dátuma a cikk születésének pillanatában nem ismert, de az illetékesek szerint a közeljövőben elérhető lesz a szolgáltatás.

Arról nincsenek pontos adatok, hogy Magyarországon jelenleg mennyien fizetnek elő IPTV-re, a Nemzeti Hírközlési Hatóság adatai szerint annyit lehet tudni, hogy vezetékes digitális televíziószolgáltatást – kábel és IPTV – 2009 végén 389 ezer, míg az idén március végén 435 ezer háztartásban használtak.

Veszélyes riválisok

Az IPTV további hódításának leginkább fő riválisai szabhatnak gátat. Legnagyobb vetélytársa az a digitális kábeltévés szolgáltatás lehet, amelyet egyelőre egy kategóriában mérnek Magyarországon. Bár vannak, akik úgy érvelnek, hogy az internetalapú televíziózás nagyobb szabadságot és interaktivitást eredményez, az átlagos felhasználó még a kábeltévén elérhető szolgáltatásokat sem használja ki teljesen.
Persze egyéb riválisokkal is szembe kell néznie az IPTV-nek, az egyik legújabb kihívó a Google. A társaság május közepén mutatta be fejlesztését, amellyel gyakorlatilag sikerült „összeházasítania” a televíziót és az internetet. A Google-Tv az Android operációs rendszerre, illetve a szintén a cég által kifejlesztett Chrome netböngészőre épül.

A végeredmény egy a televízió képernyőjén működő böngészőszolgáltatás lett, amelynek használatához vagy egy speciális jelátalakítóra (set-top-box), vagy a legújabb Sony tévékészülékre van szükség, amely kompatibilis a szolgáltatással. A felhasználók a szintén különleges, a Logitech által készített távvezérlő segítségével úgy kereshetnek a netes tartalmak között, mintha csak a számítógép előtt ülve használnák a Google-t.

A keresőcég megoldása speciális tévés szolgáltásokat is kínál. Ezek közé tartozik az adások kereshetősége (hogy az adott műsor melyik csatornán, illetve hogy mikor kezdődik), link megjelenítése, ahonnan letölthető vagy megvásárolható az adott műsorszám, illetve egy kép a képben megoldásnak köszönhetően akár egyszerre lehet televíziózni és internetezni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik