Üzleti tippek

Ringier-Axel Springer: összeolvadnak a médiapiac nagyágyúi

Új, zürichi székhelyű közös-vállalatban egyesíti Kelet-Európa öt országában folytatott tevékenységét a Ringier AG és az Axel Springer AG. Az újonnan alakuló társaságban mindkét vállalatnak 50 százalékos részesedése lesz. Az így kialakult médiacég a régió egyik legnagyobbja, míg hazánkban több mint 40 milliárdos vagyonával piacvezető lesz, megelőzve az RTL-t.

A zürichi székhelyű Ringier AG és a berlini Axel Springer AG összevonja kelet-európai tevékenységét és egy új társaságot alapít, amelyben mindkét vállalat 50 százalékos részesedést kap. Az Axel Springer lengyelországi, csehországi és magyarországi leányvállalatainak tevékenységét helyezi át az új társaság fennhatósága alá, miközben a Ringier a szerb, a szlovák, a cseh és a magyar érdekeltségeit. Ezzel a fenti intenzíven fejlődő piacokon mindkét vállalat tovább erősíti a pozícióját, amely több mint 100 nyomtatott médiumon és közel 70 online kiadványon alapul.

A zürichi székhelyű és közel 414 millió eurós (601 millió svájci frank) forgalmat bonyolító közös vállalat Kelet-Európa egyik legnagyobb médiavállalatának számít majd. Közel 4800 dolgozót foglalkoztat, és széles portfoliójával egyértelmű piacvezető lesz a bulvár napilapok és a magazinok területén. A részvényesek további szándéka, hogy a közös vállalatot három, de legfeljebb öt éven belül tőzsdére vigyék.

Ralph Büchi, az Axel Springer International elnökének irányítása alatt az új vállalat kéttagú igazgatótanácsába egy-egy tagot delegál a Ringier AG és az Axel Springer AG. A közös vállalat vezetését Florian Fels (42), a Ringier AG eddigi közép-európai vezetője látja el.

Hazai viszonyok

Az összeolvadással létrejött hazai médiacég irányítása még kérdéses, tudtuk meg Christian Garrels-től, az Axel Springer AG kommunikációs vezetőjétől. “A következő hónapokban vizsgáljuk meg, hogyan lehetne az operatív irányítást egy kézben tartani. Természetesen várnunk kell a versenyhivatali jóváhagyásra is, ami bizonyára eltart egy ideig. Mindaddig, amíg nem kapunk választ, mindkét vállalatnál megmarad a vezetőség” – fogalmazott Garrels. A hazai helyzet érdekessége, hogy az Axel Springer-Magyarország Kft. nem száz százalékban az Axel Springer AG tulajdona, abban Bayer Józsefnek mintegy 7 százalékos részesedése van, amelyet kérdéses, hogy megtart-e.

A Ringier Kiadó Magyarország egyik legnagyobb lapkiadójaként 1993 óta van jelen a hazai piacon. Megjelenteti Magyarország legnagyobb napilapját, a Blikket, valamint az egyetlen sport-napilapot a Nemzeti Sportot. A Ringier Csoport 67, 7 százalékban tulajdonosa a Népszabadságnak. A napilapok mellett számos magazin (Blikk Nők, Blikk Nők Konyha, Ínyenc, hot!, Képes Sport, Nemzeti Sport Magazin, Sport&Style, IM, IM Style, BRAVO, Bravo Girl!, Buci Maci), könyvek, valamint internetes portálok (blikk.hu, nemzetisport.hu, kepessport.hu, Pink.hu, neon.hu, fanzone.hu, cityweekend.hu, pixter.hu) képezik portfolióját, valamint hozzájuk tartozik az ország legnagyobb napilapnyomdája is.

Az Axel Springer-Magyarország Kft. fő profilja a megyei napilapok kiadása, amelyből nyolcat birtokol, valamint a Vasárnap Reggel c. lap mutációs megjelenésével 18 megyében van jelen a hét utolsó napján. Ők jelentetik meg a Zöld Újság Rt. révén a Világgazdaságot. A magazin szegmens az Axel Springer-Budapest Kiadói Kft.-hez tartozik. Termékeik többek között a Tvr-hét, a Színes Kéthetes Tévéműsor, TVr Újság, a Sárga RTV, nőknek szóló magazinjaik a Kiskegyed, a Kiskegyed Konyhája, a Csók és Könny, a jelenleg szünetelő Asztrolap, a Gyöngy, a Hölgyvilág, a Fanny, de jelen vannak az autós-, illetve az ifjúsági magazin piacon is.

Információink szerint nagy a valószínűsége annak, hogy a nemzeti versenyhatóságok bírálják majd el a Ringier és az Axel Springer kelet-európai érdekeltségeinek összeolvadását. Ebben az esetben Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatal mondhatja majd ki a döntő szót. Lapunk úgy értesült, hogy a szervezetnél eddig is figyelemmel követték a médiapiacon zajló fejleményeket, és különösen a lappiacon indokoltnak is tartanak bizonyos szintű konszolidációt. Úgy tudjuk, azonban, hogy a két médiabirodalom összeolvadása a napilappiacon aggályos lehet.

Mint arról már beszámoltunk, a Gazdasági Versenyhivatal eddig nem kapott hivatalos bejelentést a fúzióról a két érintett társaságtól. Ha a GVH nál jelzik a fúzió szándékát, akkor a magyar hatóságnak – lévén, hogy bonyolult fúzióról van szó – 120 munkanap áll rendelkezésére az engedély megadásához, ami egy alkalommal 60 munkanappal meghosszabbítható. Azt nem lehet tudni, hogy ha az EU Versenyfőigazgatósága elé kerül az ügy, mennyi időt vesz majd igénybe a döntés. Mihálovits András elmondása szerint az ilyen nagy horderejű ügyekben az a gyakorlat, hogy a hatóságok igyekeznek mielőbb döntést hozni, annak érdekében, hogy a lehető legrövidebb ideig tartson a bizonytalanság.

A hazai jogszabályok értelmében akkor engedélyköteles a GVH-nál egy fúzió, ha az összeolvadó cégek előző éves nettó árbevétele meghaladta a 15 milliárd forintot, illetve, ha több vállalat érintett az ügyben, akkor azok közül legalább kettőnek az előző évi nettó árbevétele nagyobb volt 500 millió forintnál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik