Üzleti tippek

Fizetésképtelen a román hírtévé

admin
admin

2010. 03. 10. 07:30

Egyre súlyosabb pénzügyi helyzetbe kerül Sorin Ovidiu Vantu médiabirodalma, miután a Reuters hírügynökség is fizetésképtelenségi (inszolvencia) eljárást kért a bukaresti bíróságon a román médiamágnás tulajdonában lévő Realitatea hírtelevízió és a Newsin hírügynökség ellen.

Mind a hírtelevízió, mind a hírügynökség a híres-hírhedt üzletember által birtokolt Realitatea-Catavencu Csoport részét alkotja.

Sajtójelentések szerint a Reuters ügyvédei négy nappal ezelőtt nyújtották be a fizetésképtelenségi eljárásra vonatkozó kérvényüket a bíróságnál, miután az említett televíziós csatorna nem fizette ki hatalmasra duzzadt tartozásait. A fizetésképtelenségi eljárás az első lépés a csődeljárás megindításához. A Realitatea televízió ellen korábban már a Mediafax hírügynökség és a System Design and Integration (SDI) cég is fizetésképtelenségi eljárást kért.

A Realitatea-Catavencu Csoportot, amely a korábbi esztendőkben meglehetősen jó pénzügyi eredményeket ért el, tavaly óta alaposan tépázza a gazdasági válság, hatalmas veszteséget szenvedett, elsősorban a reklámpiac szűkülése miatt.

A médiacsoport számára jelentős szakmai érvágás volt, hogy néhány nappal ezelőtt több mint húsz újságíró hagyta ott az Academia Catavencu (AC) című szatirikus hetilapot. A “szökevények” egy másik pénzes tulajdonost kerestek maguknak, új hetilapot akarnak létrehozni, amely folytatná az AC eddigi szellemiségét. A kilépett munkatársak hangsúlyozták: nem csupán a lap pénzügyi nehézségei késztették őket erre a lépésre, hanem az is, hogy az utóbbi időben a szatirikus hetilap vezetősége “öncenzúrát” vezetett be, így akarván a gazdasági érdekcsoportok kedvébe járni.

Vantu kiterjedt médiabirodalmat épített ki Romániában. A Realitatea-Catavencu kiadó tulajdonosaként ő birtokolta a Cotidianul című napilapot, valamint a Business Standard című gazdasági-pénzügyi újságot, mindkettőnek a nyomtatott változatát éppen a közelmúltban számolta fel, ugyancsak gazdasági nehézségek miatt. A mágnás nemrég úgy nyilatkozott: az írott sajtónak szerinte nincs jövője, ezért a továbbiakban kizárólag elektronikus médiabirodalmát fejleszti. Jelezte: Magyarországon és Szerbiában is terjeszkedni kíván, olyan televíziót akar működtetni, amely ötvözi a romániai Realitatea politikai és a The Money Channel gazdasági-pénzügyi hírtelevízió jellemzőit. Kifejezte reményét, hogy a két országban legkésőbb 2011-ig megnyithatja saját televízióját. Olyan hírek is napvilágot láttak, hogy Vantu a Moldovai Köztársaságban is televíziót készül alapítani. Egyes – nem hivatalos – források szerint erre Nyugatról, az Egyesült Államokból kapott megbízást.

A Románia egyik leggazdagabb üzletemberének tartott Vantunak szülőhazájában meglehetősen vegyes a megítélése, nem számít a legpozitívabb figurának. Őt tartották a legfőbb felelősnek az egykori Országos Befektetési Alap (FNI) tíz évvel ezelőtti csődbe juttatásáért, melynek nyomán mintegy 300 ezer román állampolgár megtakarításai vesztek oda. Az ügyészek azonban megszüntették az ellene folyó vizsgálatot.

Rossz híre azonban még ma is “politikai tényező”. Traian Basescu decemberben állítólag azért nyerte meg az elnökválasztást, mert a döntő televíziós vitában egyenes adásban vághatta ellenfelének, a szociáldemokrata Mircea Geoanának a fejéhez, hogy nem sokkal korábban személyesen találkozott Vantuval. Ez az elemzők szerint jelentős szavazatveszteséggel járt Geoana számára.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Reyhanli körzet, 2018. január 21.
Tankkal elhaladó török tüzéreknek integet egy férfi a szíriai határ közelében levő Hatay déli tartomány Reyhanli körzetében 2018. január 21-én, miután a török haderő az előző napon szárazföldi hadműveletet indított Olajág fedőnéven a Népvédelmi Egységek (YPG) nevű kurd milícia ellenőrizte északnyugat-szíriai Afrín térségében. A beavatkozás eddig 153 célpontra mért csapást, köztük fegyverraktárakra és óvóhelyekre. (MTI/EPA/SedatSuna)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.