Üzleti tippek

Felszálló ágban

A hazai internetes utazásközvetítő cégeknél egyelőre kevésbé érződik a gazdasági válság hatása. Az érdeklődők száma és a forgalom is nőtt.

A válság hatására a hagyományos utazásszervező cégek is egyre nagyobb mértékben fordulnak a webes értékesítés felé – számolt be a tapasztalatokról Szűcs Attila, a Hurrányaralunk.hu portál marketingmenedzsere. Sok esetben az offline gyakorlatot próbálják áttenni az internetre, mivel a Hurrányaralunk becslése szerint a foglalások 88 százalékát még hagyományos módon intézik.

A piac sokszereplős, de a minőségi szolgáltatások területén akad még lehetőség – mondta el Bánki Róbert, a Triplanet Kft. ügyvezető igazgatója. A szolgáltatását kizárólag az interneten kínáló utazási iroda vezetője szerint a webes utazási piac hasonlít a magyar médiumokéra.

A jelenlegi legnagyobb szereplők nem a hagyományos, nehezen mozduló vállalkozások közül kerültek ki, hanem azok váltak a legolvasottabbakká (Origo, Index), amelyek készítői értettek az internethez. Hasonló jelenség megy végbe a magyar utazási piacon is, vagyis azok a cégek, amelyek jelentősebbet alkottak az interneten, szinte kivétel nélkül szinte a semmiből léptek be az online utazási piacra – tette hozzá Bánki Róbert.

Webre mentek

Magyarországon az első netes utazási portálok 2004-ben jelentek meg. Eleinte az irodák saját termékeiket értékesítették így, illetve néhány erre szakosodott cég összesítette a piacon fellelhető legjobb utazási ajánlatokat webes felületén.
A légitársaságok is öt-hat éve üzemeltetnek honlapot, de ezeken csak az adott társaság járataira lehet foglalni. A 2007-es év azonban komoly változást hozott, elindultak azok az ajánlatösszesítő portálok, amelyeken az utazó az összes légi cég (a megbízható fapadosokat is beleértve) legjobb ajánlatait megkeresheti. Így az utas ha tudja, hogy hová utazna, biztosan a legjobb árakat találja meg, és össze is tudja hasonlítani azokat.

Az internetes csatorna bevonása komoly változást hozott az utazásszervező cégeknél az információáramlás területén, hiszen a világhálón sokkal több terméket, adatot, ajánlatot tudnak megjeleníteni, mint a hagyományos eszközökön. A fogla-lásokban ugyan egyelőre kisebb az online utazási portálok szerepe, de ez a szegmens szintén folyamatosan növekszik. Jóval sikeresebbek a már említett ajánlatösszesítő portálok, hiszen az utas az adott úti cél legjobb ajánlatát keresi, és nem akar számos utazásszervező honlapot egyenként átnézni.

Az egyik legnagyobb forgalmú hazai ajánlatösszesítő honlap a dán tulajdonú Weco csoporthoz tartozó – már említett – Hurrányaralunk.hu. A társaságnál tavaly jelentős változás történt, átvették a szintén a cégcsoporthoz tartozó Chemol Traveltől a repülőjegyes oldalak üzemeltetését és marketingfeladatait. Ez a stratégia már az első évben nagyon kedvezően hatott a forgalomra, hiszen így a különböző termékek menedzsmentje során felhalmozott tapasztalatokat és a kapcso-lódó erőforrásokat nagyobb hatékonysággal tudták hasznosítani – mondta el Szűcs Attila.

Biztató számok

A hazai online repülőjegy-foglalási piacon a legnagyobb forgalmat bonyolító cégnél tavaly ebben a szegmensben nem nagyon érezték a válság hatását. Ezt jól mutatja, hogy míg a repülőjegypiac egészében mintegy 30 százalékot csökkent, addig a Hurrányaralunk oldalain 25 százalékos növekedést ért el.

Ez az eredmény főként a nagy utazási irodáktól eltérő marketingstratégiának köszönhető – tette hozzá Szűcs Attila. Hirdetéseiket ugyanis igyekeznek még pontosabban célozni, így csak olyan látogatók nyitják meg az oldalaikat, akiket tényleg érdekelhetnek az ajánlataik. Naponta szezon előtt és után 10-15 ezer ember keresi fel a cég oldalait, és ebben az időszakban egy nap átlagosan 60 vásárlás zajlik. Szezonban (tavasz végétől nyár végéig) a látogatottság ennek akár két-háromszorosa is lehet, míg a tranzakciók száma három-ötszörösére nőhet – mondta el Szűcs Attila.

Tavaly a Triplanet utasainak száma megduplázódott 2008-hoz képest, közel hétezren vették igénybe a webes utazási iroda szolgáltatásait – kezdte az elmúlt év tapasztalatainak ismertetését Bánki Róbert. A tendencia ráadásul a jelek szerint az idén is folytatódik, ugyanis januárban már ezer felett volt a cég utasainak száma.

Azt, hogy a Triplanet a válság ellenére is stabilan tartotta növekedési ütemét, a kereslet növekedésével magyarázza a cégvezető. A hazai utazóközönség részéről aránylag új igény, hogy olcsó és minőségi európai hétvégéket szervezhessenek maguknak az interneten. Erre épít és ettől növekszik a Triplanet – mondta el Bánki Róbert.

Az online utazási iroda tavaly Triplanet Club néven a személyes utazói élmények alapján szerveződő közösséget is létrehozott. A felhasználói tartalmakra épülő klubban az utazók egymást segítik, hogy mindenki megtalálhassa a legjobb élmé-nyeket európai utazása során. A társaság az európai hétvégék mellett 2010. februártól más típusú utakat, nyaralásokat és körutazásokat kínál utasainak, emellett tavasszal elkészül a többnyelvű Triplanet is – számolt be a fejlesztésekről Bánki Róbert.

Arra vonatkozóan egyelőre becslés sincs, hogy a hazai online utazási piac mekkora. Globális adatok már rendelkezésre állnak, igaz, az egyes piackutató cégek elemzései között olykor igen jelentős eltérések vannak.

Míg itthon a beszámolók szerint a gazdasági válság kevésbé érintette a webes utazásszervezőket, addig az Egyesült Államokban a recesszió elérte ezt a szegmenst is. A comScore piackutató cég adatai szerint az amerikaiak tavaly 79,8 milliárd dollárt költöttek el az interneten utazási szolgáltatásokra, ez ötszázalékos csökkenés az előző évhez képest. Azzal kapcsolatban megoszlanak a vélemények, hogy a jövőben mekkora lehet a globális online utazási piac. Az eMarketer piackutató cég egy korábbi előrejelzésében azzal számolt, hogy évente globálisan átlagosan 17 százalékkal bővül ez a szegmens 2006–2010 között, elérve a 146 milliárd dollárt, azonban ebben a becslésben nem szerepelt a gazdasági válság hatása. Talán pontosabb képet adhat a helyzetről a Forrester Research jóslata, a társaság előrejelzése szerint 2013-ban 158 milliárd dolláros lesz a webes utazási piac.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik