Üzleti tippek

Méregdrága Manchester

A sportéletben a Nike büszkélkedhet a legerősebb márkanévvel 2010-ben. A sportolók közül Tiger Woods, a csapatoknál pedig a Manchester United a legtöbbet érő név.

A több milliárd dolláros sportbizniszben a legnagyobb csatákat nem a pályán, hanem a tárgyalókban vívják: a küzdőtéren eldől ugyan, hogy ki hányadik helyet érdemli a mezőnyben, de ha pénzről van szó, akkor elsősorban nem a teljesítményen, hanem a menedzsereken, a megállapodásokon és a marketingen múlik a sportolók sikere. Legfrissebb összeállításában a Forbes magazin négy kategóriába csoportosította a sportélet legértékesebb neveit. A sportolók listájának összeállításakor a tavalyi szponzori bevételek összegét vették figyelembe, míg az üzlet kategória rangsorát az alapján állították fel, hogy az adott márka, vállalkozás nevét milyen arányban ismerik világszerte. Elkészítették a csapatok toplistáját is, csakúgy, mint a sporteseményekét, utóbbiaknál az egyes rendezvények médiaköltésekből, jegyeladásokból, szponzoroktól származó bevételei szolgáltak a sorrend kialakításának alapjául.

Milliárdos mezőny

Közel 11 milliárd dolláros márkaértékével a Nike nemcsak kategóriájának listaelsője, hanem a teljes mezőnyt veri rekordösszegével. A tavalyi 18,4 milliárd dolláros árbevételt realizáló cég az egyetlen sportszergyártó a világon, amelynek a válság éveiben is sikerült növekednie. A sportvállalkozás kategória második helyezettje 10,5 milliárddal a Disney-hez tartozó ESPN médiavállalat. Az óriás cég 2009-ben 8,5 milliárd dolláros bevételt könyvelhetett el, ehhez nagyban hozzájárultak a kábelszolgáltatóktól beszedett, a korábbiaknál jóval magasabb műsordíjak. A Nike nagy riválisa, az Adidas 7,3 milliárdos márkaértékével a harmadik pozíciót szerezte meg magának. Neve és logója világszerte 350 profi és nemzeti csapat mezét díszíti, a focistáékét éppen úgy, mint a kosárlabda- vagy rögbijátékosokét. A top 10-be rajtuk kívül két sportszergyártó került be: a Nike márkanevének hozzávetőleg ötödét érő Reebok az ötödik, az Under Armour kicsit több mint félmilliárddal a nyolcadik helyet szerezte meg magának. A gyártók és médiavállalatok által fémjelzett listán az amerikaiak kedvenc energiaitala, a Gatorade a negyedik helyen végzett, ami nem csoda, figyelembe véve, hogy a PepsiCo. márkája az USA sportitalpiacának 75 százalékát birtokolja, jócskán maga mögé utasítva a Coca-Cola Powerade-jét.

Szponzorkedvencek

Tiger Woods nemcsak Gatorade-et iszik, hanem reklámozza is azt. A 82 millió dollárt érő név a Gatorade Tiger nevű energiaital mellett a Nike, az Electronic Arts, a Procter & Gamble és a Gillette márkához is adja az arcát, amiért cserébe a cégek busásan fizetnek. A világhírű golfozó tavaly nem kevesebb mint 105 millió dollárt zsebelt be a szponzoroktól, többet, mint a listán utána következő három sportoló összesen. Szakértők szerint ezt az összeget már soha nem fogja újra bezsebelni – különösen tavalyi magánéleti malőrje után. A 2010-ben is érvényes szerződései azonban valószínűleg így is annyit hoznak a konyhára, hogy az idén újból kiérdemli a világ legjobban kereső sportolója címet, még akkor is, ha golf-ütőt sem vesz a kezébe. Ha tavalyi botránya miatt a szponzorok mégsem bánnának kesztyűs kézzel vele, egyesek szerint Kobe Bryanthez kellene „beiratkoznia” tanácsadásra. A Los Angeles Lakers sztárja támogatói nagy részét elveszítette, amikor 2003-ban szexuális erőszak elkövetésével gyanúsították, 2009-ben mégis több pénz kapott tőlük, mint eddigi karrierje során bármikor.

A második helyezett David Beckham jókora lemaradással követi a golfozót. A focista neve Tiger Woodsénak mindössze egynegyedét éri, még úgy is, hogy az Ask.com internetes kereső statisztikái szerint Nagy-Britanniában a sportolók közül az ő nevére kerestek legtöbben az elmúlt évtizedben. Az egyetlen nő a tízes toplistán Maria Sarapova teniszező. A Nike, a Prince és a Tag Heuer márka arca – nevének tízmillió dollárra becsült értékével – a hetedik helyen osztozik Phil Mickelson golfozóval.

Domináns foci

Míg a többi kategóriánál markáns különbségek vannak a listán szereplő nevek értékében, a csapatok esetén kisebbek az eltérések. Noha a Manchester United bevételei tavaly körülbelül 60 millióval elmaradtak a Real Madridétól, az angolok márkaértékben mégis 25 millióval verik a spanyolokat. A 270 milliós csapat titka többek közt a fondorlatos marketingben rejlik: erőteljesen nyomul a Távol-Keleten, így rajongótáborának körülbelül fele ázsiai. Ráadásul a szurkolók megnyerésén kívül a szponzorokhoz is igen jól értenek; az idén 22 millió dollárt kasszíroznak a csődközelbe került AIG biztosítótársaságtól, még mielőtt a következő szezontól az AON átvenné attól a támogatói stafétabotot. De nem kell félteni a Real Madridot sem, amely 2006-ban hétéves, 1,4 milliárd dollár értékű szerződést ütött nyélbe a Mediapro nevű spanyol médiavállalattal. Szintén a rekorderek táborába tartozik a Bayern München, mivel az Allianz biztosítóval kötött 30 éves megállapodásával minden idők leghosszabb távú szerződését tudhatja magáénak a fociban.

Méregdrága Manchester 1

Az európai focicsapatokon kívül amerikai sportklubok is szép számban képviseltetik magukat a legértékesebbek listáján. A baseballban jeleskedő New York Yankees 266 millió dollárra becsült értékével a rangsor előkelő második helyére ékelődött be a Manchester és a Real Madrid közé, míg a Dallas Cowboys amerikaifutball-csapat 208 milliójával megelőzi a Bayern Münchent. Mellettük további két tengerentúli csapat is bekerült az első tízbe: a New York Mets baseballcsapat a kilencedik, a Boston Red Sox pedig a tizedik helyen végzett.

Tévében erősek

Szintén az amerikaiak győzedelmeskednek, ha sporteseményekről van szó. A 420 milliót érő Super Bowl az idén tovább erősítette pozícióját, miután az amerikaifutball-bajnokság február 1-jei döntőjének tévéközvetítése lett minden idők legnézettebb műsora. A mérkőzést a helyszínen 74 ezren láthatták, a képernyők előtt pedig 106,5 millióan követték. A nézettségi rekord egy régi nagy „csúcsot” döntött meg, mivel eddig a MASH című tévésorozat 1983-as záró epizódját látták a legtöbben, 105,97 millióan.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik