Üzleti tippek

Adatbázisok háborúja

Amiképp a pártok megígérték, rövid és visszafogott kampányra készülhetünk. A „hivatalos” kezdet előtt csupán ezernyi óriásplakáttal, karaktergyilkos nyugdíjvitával, aláírásgyűjtéssel és szórólapakcióval találkozhatunk – a java még hátravan, gondolhatjuk.

Ezzel szemben a helyzet az, hogy majd mindent láttunk már. Ez a kampány minden korábbinál kevésbé zajlik majd a szemünk előtt. Az ATL- és BTL-eszközöket használó roham csupán bemelegítés, a választók finom emlékeztetése, hogy választás közeleg. A kampány nagy része a szemünk elől rejtve, ajtótól ajtóig, telefonkagylótól telefonkagylóig zajlik majd. Az idei a feszült figyelem és a mozgósítás kampánya lesz, minden más csupán porhintés.

Az MSZP-nek nem maradt választói tartaléka, akiket erős és jól szegmentált mediatizált kommunikációval megszólíthatna. Esélye a szavazók számának növelésére kettős. Egyik lehetősége az ellenfél esetleges súlyos hibájának kihasználása, és ezzel jelentős ellenfélszavazók elbizonytalanítása, esetleg néhány proteszt szavazó időleges visszahódítása. Diktafonnal járó aktivisták szivárognak be választói fórumokra, minden megnyilatkozás elemzés alá vétetik, van-e benne olyan, amivel karaktert lehet(ne) gyilkolni.

Nehéz stratégia, és lehet ellene védekezni. Orbán Viktor az egyetlen hiteles megszólaló a Fidesz valódi szándékait illetően, de ő nem szólal meg, így nem tud hibázni. Az MSZP ráadásul mindenre ugrik – ebből lett a nyugdíjügy –, ezáltal gyak-ran kiált farkast, ám ez egy idő után már senkit nem érdekel. A Fidesznek e hibák kapcsán a politikai vita is jó, hiszen az elsekélyesít, visszaterel a megszokott ellentétekbe, ott már nem lehet nagy kárt okozni. A másik esély a mozgósítás: a törzsszavazók felrázása, személyes megszólítása, bevonása. Itt a probléma a valódi vezető hiánya: a közvetlen elérés drága és időben elnyújtott, a személyes kontaktus utáni kapcsolatot a vezetőnek kellene fenntartani (például rendszeres automatizált telefonos kapcsolattal), erre Mesterházy Attila nemigen alkalmas.

A Fidesznek szintén két kampányfeladata van. A nyilvánosságban fenn kell tartania a „Gyurcsánynak mennie kell” üzenetet – ezt mindenki érti és a választók négyötöde egyet is ért vele. Ez Gyurcsány nélkül is megy, csupán az kell hozzá, hogy a Fidesznek mindenről Gyurcsány jusson az eszébe. Ők is karaktergyilkolnak, csak más eszközökkel – „guilt by association”, ahogy az angol mondja – minden és mindenki Gyurcsány. Ám, ami ennél jóval fontosabb, el kell vinnie az összes héjszavazót (ingadozót, bizonytalant, sodródót, Jobbik felé is nyitott vacillálót, baloldali protesztet, kiábrándult, antiorbánista fideszest) az urnához. Ehhez a Fidesznek is mozgósítania kell, évek óta épített adatbázisokkal, szegmentációval, pontos, közvetlen üzenetekkel, DM-mel, telefonkampánnyal, ha kell, push-pollal – minden eszközzel meg kell mozgatnia ezt a nagyon heterogén és közepesen motivált választói csoportot.

A legnagyobb baj, ami a Fidesszel történhet, az, hogy túl sokan gondolják, a választásoknak nincs tétje. A kampány előtt a Fidesz még megpróbálta a várakozásokat menedzselni – nem lesz kétharmad, a győzelem is kétséges –, hogy az esetleges kudarcot (a kétharmad el nem érését) kezelni tudja, ám mára a gát átszakadt, a kétharmad a minimum, az MSZP Jobbik általi legyőzése a maximum. Mindkettőre van esély, ám sok munka lesz, izzanak majd az adatbázisok, talpalnak a talpasok, telik a postaládánk. Tanácsom: otthoni telefonunkat – ha van még – húzzuk ki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik