Üzleti tippek

Csökkentek a direkt marketing kampánymegrendelések

A gazdasági nehézségek többféleképpen is hatottak az idén a direkt marketing (dm) piacra: miközben nőtt az adatbázis-frissítések iránti igény, csökkentek a kampánymegrendelések, illetve emelkedett az illegális adatfelhasználók, adatlopások száma.

Az idén nagyon sok ajánlatkérésből nem lett megrendelés, mondta Bartók János, a Magyar Telekom Csoporthoz tartozó TeleData Kft. ügyvezető igazgatója. Főként a kis- és közepes cégek aktivitása csökkent. A vállalatok által tervezett kampányoknak csak 30-40 százaléka valósult meg, miközben 30-50 százalékkal csökkentették egy-egy akció költségeit és méretét is. Ugyanakkor mintegy kétszeresére nőtt, részben a törvényi előírások miatt a legális adatbázisok aktualizálása, telefonszámmal való frissítése, feltöltése iránti igény. Hasonlóan nagy az érdeklődés a gépi úton is teljesíthető, úgynevezett tömeges tudakozódási megrendelések iránt is.

Bartók János szerint a legális adatbázisok frissítése iránti igény növekedése is a gazdasági válság hatása, mivel a nagy pénzügyi és közműszolgáltató cégek könnyebben be tudják hajtani kintlévőségeiket akkor, ha a tartozás befizetésére telefonon is felhívják ügyfeleik figyelmét. Szintén a válság hatásai közé sorolta azt, hogy a cégek nemcsak a költségeiket csökkentik, sok esetben illegálisan szerzik meg és használják az adatbázisokat is.

Az ügyvezető a gazdasági nehézségek ellenére úgy véli, válság idején sem érdemes lemondani a dm-ről. Korábbi nemzetközi mérésekre hivatkozva kifejtette: azok a cégek, amelyek a recesszió alatt is költenek kutatás-fejlesztésre, illetve dm-re, a válság után növelni tudják piacrészüket.

Hozzátette: ennek hátterében részben az áll, hogy a kutatások szerint az emberek a személyes üzeneteket, ezen belül a személyre szabott, címzett küldeményeket jobban elfogadják, mint a tömegmédián keresztüli hagyományos reklám kommunikációt.

Bartók János elmondta, hogy a direkt marketing eszközök közül a címzett és a címzetlen küldemények dominálják a piacot, amelyek együttesen a teljes forgalom több mint 60 százalékát adják, míg a fennmaradó részt egyebek mellett a tele- és mobil-, illetve az e-mail marketing teszi ki. Az elmúlt évben a teljes direkt marketing piac 12 százalékot növekedve, 39,5 milliárd forint forgalmat ért el. A dm a teljes éves marketing és kommunikációs piac 20 százalékát teszi ki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik