Üzleti tippek

Márkák big Bangje

Ami autóban a Rolls-Royce vagy órában a Rolex, az a szórakoztatóelektronikában a Bang & Olufsen. A dán márkánál a dizájn áll mindenek felett, de a minőségre sem szoktak panaszkodni a gazdag tulajdonosok.

Hogy a Bang & Olufsen (B&O) mennyire ad a külsőségekre, abból is látszik, hogy az október 1-jén Budapesten megnyitott bemutatótermének lézerágyúkkal színesített fogadására meghívták a dán nagykövetet is. A skandináv diplomata nagy szeretettel beszélt hazájának remek cégéről, s elárulta: a B&O olyan drága, hogy ő is sokáig hiába vágyott rá.

A különleges formatervezésű elektronikai cikkeket gyártó vállalatot 1925-ben alapította két mérnök, Peter Bang és Svend Olufsen. Termékeik egyedisége a cég szerint abban rejlik, hogy technológiailag mindig kicsit a jövőben jártak, és ezt az előrelátást ötvözték olyan formatervezők elképzeléseivel és megoldásaival, mint Ib Fabiansen vagy Jacob Jensen, sőt, a mai napig együttműködnek a Pininfarinával, a Ferrari formatervező cégével. Az egyik legfontosabb törekvésük, hogy termékeik műszaki szempontból minél hosszabb ideig korszerűek maradjanak.

Ezért az utóbbi húsz évben modulá­risan cserélhető elemekkel és szoftverfrissí­tésekkel teszik lehetővé, hogy a berendezések tulajdonosainak ne kelljen évente cserélniük készülékeiket.
Érzékeny pontjuk az anyagválasztás: csak nemes, tartós és robusztus anyagokat használnak, a fém- és műanyag részek felületkezelését pedig saját szabadalmukon nyugvó technológiával végzik. Ezeknek köszönhetően a termékek gyakran műalkotások látszatát keltik, olyannyira, hogy a cégnek a New York-i Modern Művészetek Múzeumában 1978 óta állandó tárlata van.

A termékpalettájukon megtalálhatók a különféle audioberendezések, televíziók, telefonok, hordozható zenelejátszók és más elektronikai felszerelések, de Peter Bangnek és Svend Olufsennek köszönheti a világ a walkie-talkie-t, a tranzisztoros erősítőt, a hordozható rádiót és a rádió-távirányítót is. A márka ideológiája, hogy az otthon és az elektronika szolgálja az embert, nem pedig fordítva. A kényelem és a luxus alapkövetelmény, ezért is alkalmaznak gyakran nem mindennapi megoldásokat: a televíziók képernyőjét például folyamatosan digitális képmotor felügyeli, a szoba megvilágítottságának függvényében korrigálva a színt, az élességet és a kontrasztot. Hangfalaikat beépített mikrofonnal látják el, amely leméri a szoba akusztikai adottságait, s ehhez mérten bocsátja ki a magas és közepes frekvenciájú hangokat.

A cég összetett rendszerekben gondolkodik, így távirányítóikkal nemcsak a televíziókat és a hifikészülékeket vezérelhetjük, hanem a világítást, a redőnyöket vagy a függönyöket is. De a luxust nem szorítják a házimozi szoba falai közé.
Külön részleg alakult a vállalatnál, amely a luxusautókhoz (például Audi, Aston Martin) vagy a világ legexkluzívabb jachtjaihoz gyárt audiovizuális rendszereket. A B&O filozófiája szerint a forma, a dizájn határozza meg a tartalmat. Ezt többen túlzásnak tartják, mondván, nem egészen helyénvaló, hogy a B&O formatervezői megálmodják a külsőt, és a mérnököknek ebbe kell bepasszírozniuk a belsőt. A vájt fülűek állítják, hogy ez érződik is a minőségen, azaz a hangzást tekintve nagyságrendekkel jobb berendezések is kaphatók, alacsonyabb áron.

A világ legsikeresebb és leggazdagabb emberei viszont nem panaszkodnak az otthonukban lévő B&O készülékekre, Denzel Washington és Danny DeVito is előszeretettel vásárol a márka üzleteiben. Az is sokatmondó, hogy Ray Charles, a világhírű vak zongorista is B&O televíziót vásárolt, annak tiszta hangzása miatt.

A több mint 80 éves múltra visszatekintő, jelenleg is a skandináv országban gyártott márka jó példa arra, hogy nem csak a fiatal brandeket tarthatjuk vagánynak: a Coolbrands legfrissebb kutatása szerint ugyanis a B&O a negyedik helyen végzett, megelőzve a YouTube-ot vagy a Google-t.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik