Üzleti tippek

Netes pornóban világelsők vagyunk

A Livejasmin a világ legnagyobb élő „műsort” sugárzó erotikus oldala. A szálak Budapestre vezetnek, egy rejtőzködő céghez – írja legfrissebb számában a Figyelő.

Éppen úton egy titkos bulira Budapesten! Többet nem mondhatok! ;o) – írta Andre Tannenberg (ATB) világhírű DJ, azaz lemezlovas az idén július 10-én a Twitteren, ahol sms hosszúságú szövegeket lehet gyorsan közölni egy saját internetes oldalon. A Figyelő információi szerint a sztár, aki egy esti fellépésért 1,0–1,5 millió forintot is elkér, a budapesti Expo tér 5–7. szám alatti irodaház megnyitójára készült.

A meghívó cég tényleg szeret titkolódzni. A vadonatúj épületen egyetlen tábla sem hirdeti a bent lakó nevét, de még a kapucsengőre sincs kiírva semmi, csak egy jellegzetesen piros színű tábla üzen annak, aki amúgy is tudja, hogy hol jár. A Figyelő munkatársának kérdésére a pult mögött ülő biztonsági őr kicsit meglepődve, rövid hezitálás után csak annyit mondott, webfejlesztő cégek vannak a házban. Az egyik iroda ajtaján egy ideiglenes felirat látható: Jasmin. A cégnyilvántartásból később kiderült, hogy a volt Jasmin Média Group – amely 2008 eleje óta Docler Holdingnak nevezi magát – van bejegyezve ezen a címen. A Figyelő információi szerint valószínűsíthető, hogy ehhez a céghez vezetnek a szálak a 2001-ben indult Livejasmin.com nevű szexoldaltól, ahol lányok (ma már fiúk és párok is) teljesítik ügyfeleik kívánságát. Utóbbiak webkamerás kapcsolaton keresztül nézik őket, és annak fejében, hogy a hitelkártyájukról percenként 2 és 4 euró közötti díjat fizetnek, online chaten, rövid szöveges üzenetekben irányíthatják a webes „pornószínészeket”.

A budapesti internetcímet használó Livejasmin mára az erotikus tartalmakat szolgáltató oldalak egyik legnagyobbika lett a világon. Olyannyira, hogy az Egyesült Államokban az összes internetes oldalt tartalmazó listában is a 25. legnépszerűbb. Minderről az internetforgalmat figyelő független site, az Alexa ad tanúbizonyságot. A Livejasminon megtalálható információk szerint az oldal tulajdonosa a portugál Lalib LLD, amely a festői Madeira szigetére van bejegyezve. A volt munkatársakkal folytatott háttérbeszélgetéseken kívül más szál is utal arra, hogy valójában kik állhatnak a Lalib mögött. A cég honlapjának internetes „történetéből” látszik, hogy az e vállalkozást kiszolgáló egyik szerver 2007 végén rövid ideig az ns1.jasminmediagroup.com volt.

A magyarországi Jasmin Media Groupról a rendelkezésre álló nyilvános adatokból kiderül, hogy 2007-ben 896 millió forint nyereséget ért el. Vezetője Gattyán György Zoltán, tulajdonostársa Bernáth Zoltán Norbert. (A Docler Holdingnál többszöri megkeresésünk ellenére sem kívántak nyilatkozni.) A céget azonban négyen alapították, akkoriban még velük volt Gattyán unokatestvére, Papp Károly és Fazekas Péter is. Gattyánnak információink szerint korábban autószerelő-műhelye volt, a csapatba Papp Károly hozta a „felnőtt tartalom” iránti érzékenységet – ő pornózott korábban. Bernáth a programozói tudást szállította, a pénzt pedig korábbi vállalkozásaiból Gattyán rakta be. A cég a kezdetekben alig pár fővel dolgozott – ahogyan a korábbi munkatársaktól megtudtuk –, az első három évben nem foglalkoztatott húsznál több embert.

A Jasmin kezdetben maga szervezte be a webkamerák előtt feltűnő lányok többségét. Erre azért volt szükség, hogy a cég fel tudja építeni az üzleti modellt, amely a nyilvánosan hozzáférhető üzleti eredmények szerint 2006-ban robbant. Lényege, hogy a Livejasmin csak platformként szolgál az oda bejelentkező cégeknek vagy magánszemélyeknek. A lányok és fiúk egy része otthonról dolgozik, a többség azonban feltételezhetően stúdiókban várja a kukkolókat. A stúdiót fenntartó cégek kifizetik a „performereket” (így hívják hivatalosan a vetkőző és a kamerák előtti alkalmasint extra szexuális „játékokra” vállalkozó nőket, férfiakat), s részesednek a Livejasminnak átutalt pénzből. Így érhették el, hogy lapzártánkkor több mint 50 ezer regisztrált „performert” jeleztek saját oldalukon. Igaz, közülük „mindössze” ezer volt elérhető múlt hét kedd este, és ebből 96 nem is vetkőzött, hanem csak beszélgetésre vagy éppen „piszkos társalgásra” volt kapható.

A Livejasmin felfutásában kulcsszerepe volt az úgynevezett affiliate marketingnek. Ez azt jelenti, hogy az oldalra regisztráló látogatókat hozó külső honlapok tulajdonosai százalékos részesedést vagy fix díjat kapnak. A webmestereknek nevezett ügyfélszerzők így maguk is tetemes pénzt kereshetnek. A Livejasmin külön oldalt alakított ki www.awempire.com (Adult Webmaster Empire – Felnőtt Webmester Birodalom) címen, ahol az új webmestereket toborozzák.

Az idők során a Livejasmin igyekezett minden szexuális ízlésre választ adni. A cég főoldalán választani lehet nemcsak nők és férfiak, hanem párok, „érett hölgyek”, melegek és valamilyen fétist kielégítők közül. A látogató akkor is nézheti a webkamera másik oldalán lévőket, ha nem fizet, de a „performerek” célja természetesen az, hogy a nézők befizessenek, és így már csak nekik váljanak láthatóvá. Az Alexa adatai szerint az oldal látogatóinak 28,4 százaléka az Egyesült Államokból érkezik, szűk 20 százaléka Nyugat-Európából, 5,8 százaléka pedig Japánból.

(A csütörtökön utcára kerülő Figyelőből megtudhatja, mekkora éves bevétele lehet a cégnek, mekkora lehet a Livejasmin piaci értéke. Kiderül a sztori három szépséghibája; ezek egyike a cégnél uralkodó szektás hangulat. A Figyelő összeállításából azt is megtudhatja, hogy a „hagyományos” netes piacokon hogy állnak a magyar nagyok, és bírják-e majd a Google diktálta versenyt.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik