Üzleti tippek

A H1N1 miatt se bénuljon meg a cég

admin
admin

2009. 11. 12. 17:25

A járvány komoly kockázatot jelenthet a cégek folyamatos működésének fenntartásában. De ezen kívül is számos nem várt esemény okozhat fennakadásokat. A problémákra az üzletfolytonosság-menedzsment lehet a gyógyszer a Deloitte szerint.

Az üzletfolytonosság-menedzsment, vagyis a vállalatok kritikus feladatainak fenntartását szolgáló felkészülés a régiót is érintő járvány-fenyegetettség kapcsán ismét előtérbe került, bár az effajta tervezésnek alapvetően nem kellene új feladatot jelentenie.

A cégek nagy része számára mégis új lehet – hiszen becslések szerint a hazai vállalatoknak csupán mintegy harmada alkalmazza konzekvensen ezt a komplex módszert, amely nem old meg minden gondot, de számos területen hozzájárulhat a különleges üzleti helyzetek hatékony kezeléséhez.

Mi gyengítheti az üzletmenetet?

Ralph van Uden, a Deloitte Vállalati kockázatkezelési üzletágának igazgatója elmondta: Nem a válság nyomán kialakult kedvezőtlen gazdasági környezet jelenti az egyetlen kockázati tényezőt a vállalatok folyamatos működésében. A cégeknek az állandó üzletmenet fenntartása érdekében több időszaki kihívással, külső veszéllyel is szembe kell nézniük.

A természeti katasztrófák, a telephelyet, irodát érintő árvíz-, vagy viharkárok, a szolgáltatásokat ideiglenesen ellehetetlenítő sztrájkhelyzetek mellett járványok, tömeges megbetegedések is befolyásolhatják a cégek humánerőforrás-tartalékait.

Hogyan lehet rá felkészülni?

Felmerülhet, hogy a rendelkezésre álló munkaerővel a vállalatok minden alapvető feladatukat folyamatosan el tudják-e látni.
Ilyen különleges helyzetekben jelenthet komoly segítséget az üzletfolytonosság-menedzsment (BCM – Business Continuity Management), amelyet becslések szerint a hazai közepes és nagyvállalatoknak egyelőre mindössze 20-30 százaléka alkalmaz konzekvensen.

A BCM a vészhelyzetek kezelését, az informatikai védettséget, valamint biztonsági, egészségi és humán tényezőket összefoglaló módon vizsgáló és kezelő, komplex eljárásrendszer. Alkalmazásával a vállalatok csökkenteni tudják a szervezetet fenyegető külső és belső veszélyeket, kockázatokat, megelőző intézkedéseket tudnak hozni különleges helyzetekre, illetve esélyük van arra, hogy ellenőrzés alatt tartsák a váratlan eseményeket, azok kialakulását követően – tette hozzá a Deloitte Zrt. szakértője.

Milyen a hatékony üzletfolytonosság-menedzsment?

Ralph van Uden kiemelte: Egy jól működő BCM program természetesen nem képes megakadályozni a villámcsapást, a természeti katasztrófákat, vagy megállítani egy mindenkori járvány terjedését, de hatékony megoldásokat kínál az üzleti folyamatok közel zavartalan fenntartására, nagyszámú, átmenetileg kieső munkaerő esetén is.

A programban fontos szerep jut a felkészülésnek, vagyis mielőtt a tervezett intézkedéseket az éles üzleti környezetben alkalmaznák, a cégeknek célszerű akár többször is ellenőrizniük, a gyakorlatban tesztelniük az üzletfolytonossági programot és megvizsgálniuk, hogy minden tényezőt figyelembe vettek-e a tervezésénél.

Miben nem lehet szünet?

A felkészülés részeként meg kell jelölni a vállalat azon kritikus szolgáltatásait és folyamatait, amelyek nem szünetelhetnek egyetlen napot sem. A pénzintézetek, nemzetközi szolgáltató központok, mobilszolgáltatók működése során számos olyan alapvető folyamat azonosítható például, amelyeket a cégek a nehéz körülmények, még egy országos járvány ellenére sem függeszthetnek fel, ilyen többek között az ügyfélkiszolgálás, vagy az elektronikus pénzügyi tranzakciók megbízható működése.

A gyártással foglalkozó vállalatoknak folyamatosan, és mindenek felett garantálnia kell az emberi élet védelmét, illetve a biztonsági előírások betartását különleges helyzetek ellenére is. Felmerülhetnek alapvető ellátási kérdések is, mint például az, hogy az áramszolgáltatás kimaradása esetén legyen elérhető alternatív kapacitás – mindezt a megfelelő szerződésekkel biztosítani lehet.

Rugalmas foglalkoztatás

Miután az alapvető folyamatokat azonosították, a társaságoknak meg kell vizsgálnia azt is, hogy azok fenntartásához milyen eszközökre, továbbá milyen képzettségű munkaerőre van szükség.

Forgács Tamás, Deloitte Vállalati kockázatkezelési üzletágának szenior menedzsere elmondta: Az üzletfolytonosság-menedzsment fontos eleme a rugalmas foglalkoztatás, például a munkakörmegosztás. Ez azt jelenti, hogy az adott szervezetnél a speciális szaktudást igénylő alapvető feladatokat ne csupán egy munkatárs legyen képes elvégezni, hanem a felkészülés részeként 2-3 kollégája is képzést kapjon arra az esetre, ha helyettesítésre lenne szükség.

Dokumentáció

Mindez persze csak akkor működhet hatékonyan, ha megfelelő az üzleti folyamatok dokumentálása, tisztázott a hatáskörök és felelősségek megosztása, egyértelműek és különleges helyzetben is fenntarthatók a biztonsági szabályok. Mindezek hiányában ugyanis az intézkedések akár ellenkező hatást is kiválthatnak.

A távmunka, mint alternatíva

Szintén a rugalmas foglalkoztatás egyik módja a távmunka. Amely vállalkozásnak az üzletfolytonosság-menedzsment programjában már szerepel a távmunka, ott ajánlott a program rendszeres, gyakorlati tesztelése. Ha a programban nem szerepel távmunka, akkor célszerű beemelni oda, és megvizsgálni, hogy az üzletfolytonossági tervnek mennyire szerves része a távoli munkavégzés lehetősége.

Fontos szempont például, hogy biztosítható-e a folyamatokban résztvevő rendszerek távoli elérése, ennek technológiai és adatbiztonsági feltételei vállalati szinten adottak-e – tette hozzá a Deloitte Zrt. szakértője.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Speaker giving a talk on corporate Business Conference. Audience at the conference hall. Business and Entrepreneurship event.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.