Üzleti tippek

A kvízgyáros

admin
admin

2009. 11. 04. 12:00

A nagy kereskedelmi csatornák kis túlzással ellenségként tekintenek egymásra, ezért mostantól az RTL Klubnak nem tudunk dolgozni – mondja Gonda Péter, a Vágó-vetélkedőket gyártó Q-Art Kft. ügyvezetője.

– Mielőtt elindult a TV2-n Vágó István új vetélkedője, a Párbaj, milyen elvárások voltak a műsor közönségarányával kapcsolatban?

– Nyilván arra célzol, hogy ennél többet vártunk-e, viszont az, hogy egy műsornak milyen a nézettsége, az egy nagyon sok összetevős egyenlet. Nem arról van szó, hogy ha egy műsor jó, akkor jó a nézettség, ha pedig rossz, akkor keveseket érdekel. Természetesen az elértnél valamivel magasabbra számítottunk, de az gondolom, hogy az átlagban elért 20 százalék körüli közönségaránnyal és magával a műsorral szakmai szempontból nem kell szégyenkeznünk.

– Mi miatt nem működött igazán a vetélkedő?

– Több szabályrendszer létezett a világon, amit ennél a produkciónál használtak. Igyekeztünk azt átvenni, ami a legjobban követhető, de lehetséges, hogy ez mégsem tetszett annyira a nézőnek, mint mondjuk az egyszerűbb felépítésű Legyen Ön is Milliomos. Bár azt gondolom, hogy ma már a Párbaj korszerűbb formátum, mint a Milliomos… Az is biztos, hogy az RTL Klubon adott Vacsoracsata nagyon kemény ellenfél volt. Ráadásul az RTL a negatív kommunikáció terén amit lehetett, azt megtett a Párbaj ellen. Ebben benne van az is, hogy az egyik korábbi sztárműsorvezetőjük – akit minden áron meg akartak tartani – átment a konkurenciához. Persze erre a reakcióra számítani lehetett a részükről, végső soron ők csak a dolgukat tették.

– Az RTL Klub többször is eljátszotta, hogy ilyen jellegű műsorokban hírességeket szerepeltetett, nem is sikertelenül. Ezt nem lett volna érdemes meglépni?

– Régebben a Milliomosból gyártottunk olyan celebes műsorokat, amelyek elképesztően nézettek voltak. Ennek ellenére ezzel vigyázni kell, mert amellett, hogy jópofák, kiégetik a formátumot. A nézők ingerküszöbét ugyanis fölfelé toljuk, és onnantól kezdve kevésbé lesznek érdekesek az átlagemberes adások. A Párbajt ezért semmiképp sem akartuk így kezdeni, később viszont még lehetnek ilyen adások.

– Nem lehet, hogy magukat a vetélkedőket kezdik megunni a magyar emberek? Az elmúlt egy év kudarclistája elég hosszú: megbukott a Cápák, a Fogd a pénzt, és fuss. Az RTL-hez képest nem teljesít jól a Fábry Sándor-féle Milliomos és tavaly decemberben a Pókerarc sem tudta megismételni a korábbi sikereit…

– Szerintem nem, mert a kvízshow egy örökérvényű televíziós műfaj. Az említett produkcióknál egyenként el lehet mondani, hogy mi volt a baj. A Cápák jó alapötletből indult, de műsorvezető nélkül nagyon konzervjellege volt, és ezt nem sze-rették a nézők. A Fogd a pénzt, és fuss nem licenc, hanem saját ötlet alapján valósult meg, de a csatorna is elismerte, hogy melléfogás volt. Az általunk gyártott Pókerarc második szériájával az volt a baj, hogy a 2007-es változathoz képest nem hat, hanem csak egy hétig tartott, mert tavaly a Celeb vagyok miatt nem jutott erre elég műsoridő. Ez egy építkező nézettségű adás, és kevés volt egy hét, hogy igazán jó eredményt érjen el.

– Mi a helyzet a Fábry Sándorral készülő Milliomossal?

– A Milliomosnak ez a változata csakis azért van képernyőn, mert az RTL Klub nem akarja elveszteni a licencet, ehhez pedig évente legalább néhány részt le kell adniuk. Tény, hogy RTL-szinten ez egy gyenge műsor, aminek részben az az oka, hogy a Fábry ebben a szerepben nem igazán jó. Nem sikerült azt az ellentmondást feloldani, hogy ő most akkor vicces, ami nem illik ide, vagy komoly, ami viszont idegen a személyiségétől.

– Miért az IKO és nem a Q-Art gyártja ezt a műsort?

– Az a szomorú helyzet ma Magyarországon, hogy a két nagy csatorna kis túlzással nem ellenfélként, hanem ellenségként tekint egymásra.

– Tehát vagy az RTL-nek, vagy a TV2-nek dolgoztok?

– Igen, sem a TV2, sem az RTL nem örülne, ha mindkettőjüknek gyártanánk vetélkedőt. Megbeszéltük, ebből nincs harag. Jó kollegiális és baráti kapcsolatom maradt az RTL Klub munkatársaival, de 12 év után úgy döntöttünk, hogy mostantól inkább a TV2-nek dolgozunk.

– Vágó Istvánnak csak ti gyárthattok műsort?

– Igen.

– Akkor a TV2 tulajdonképpen most őt szerződtette le, vagy titeket?

– Vágónak tavaly év végén lejárt a szerződése az RTL Klubbal. Ezután döntött úgy, hogy velünk szerződik. Mi pedig megállapodtunk a TV2-vel. Nyilván ennek személyes, bizalmi alapja van, közel tíz éve együtt dolgozunk Vágóval, barátok vagyunk, ha nem így lenne, akkor ez nem működne. Kovács Kristóf és Fábry Sándor is hasonlóan dolgozik együtt évek óta.

– Lesz még Vágó Istvánnak vetélkedője a TV2-n?

– Természetesen, de egy szóval sem mondtam, hogy a Párbajnak vége lesz.

– De most jön helyette az Áll az alku.

– Úgy szerződtünk, hogy legyártunk 36 adást, majd jön az Áll az alku. Ez független volt a nézettségtől. Majd később eldöntjük, hogy mi legyen a Párbajjal. Egyáltalán nem kizárt, hogy még visszatér.

– Az jelent valamilyen változást a TV2-vel való együttműködésben, hogy programigazgató-váltás volt a csatornánál?

– Nem hiszem, mert nem személyekhez, hanem csatornához kötött a megállapodásunk. Egyébként Kiss Pétert közel 15 éve, még az MTV-s időkből ismerem.

– Az a pletyka járja, hogy neki az is a feladata, hogy a kiadások terén szorosabbra fogja a gyeplőt. Ez nem érintheti a leendő műsoraitokat?

– Természetesen minden összefügg mindennel, de mi nem egy műsorra szerződtünk, hanem hosszú távú megállapodást kötöttünk a TV2-vel.

– Látszik egy olyan trend, hogy a hazai televíziók bizonyos műsoroknak megveszik a licencét, más esetekben pedig némi változtatással, sajátnak mondva átveszik. Mitől függ, hogy mikor vesznek licencet, és mikor – finoman szólva – adaptálnak?

– A formátumtulajdonosok arra törekszenek, hogy legyen a műsornak olyan hozzáadott értéke, ami miatt nehéz ellopni az ötletet, és igyekeznek ezt jogilag is körülbástyázni. Aztán vannak olyanok, amelyek úgy jók, ahogy vannak, és ha egy kicsit is belenyúlna valaki, akkor már nem működne, ezért nem érdemes ellopni.

– Tehát ha egy műsort el lehet lopni, az a licenc hibája is?

– Ez így van, de mondok konkrét példákat. A Vacsoracsata eredetijének a jogait mindkét nagy csatorna meg akarta venni. Végül az RTL Klub vásárolta meg, a TV2 pedig elkészítette saját ötletből a Hal a tortánt. A Big Brothernél is hasonló volt a helyzet, azt is mindketten meg akarták venni – az RTL-nek mi gyártottuk volna –, végül a TV2-höz került, az RTL pedig elindította az ehhez hasonló Való Világot. 2001-ben tárgyaltunk arról, hogy elkészítjük az RTL-nek a Pop Idol magyar változatát, de akkor nagyon drága volt a jog, és nem merték felvállalni. A TV2 sem vette meg, de elindították a hasonló jellegű Megasztárt, ami óriási sikert lett. Nyilván azt érezték, hogy a Pop Idol licencében nincs annyi hozzáadott érték, hogy megérje megvenni. A Milliomosnál, a Pókerarcnál vagy a Párbajnál ez szóba sem jöhetett volna, mert olyan jól kitalált produkciók.

– Van külföldön olyan műsortípus, ami még nem jelent meg nálunk, de sikeres lehetne?

– Ott vannak például az esküvő köré épített reality-k, amelyek más országokban most nagyon futnak. Az is biztos, hogy a főzős műsorokról még le lehet húzni pár bőrt, de személy szerint a zenés műsorokban is nagyon hiszek. Az a nagy kérdés, hogy ez a celebőrület meddig fog tartani.

– Ez külföldön is jelen van, vagy hungarikum?

– Jelen van, de nem ilyen mértékben. Egészen más, mert például Amerikában valóban vannak celebek. Ott egy kicsit más a súlya annak, ha megjelenik valahol Brad Pitt, mint amikor itthon Kiszel Tünde főz egy műsorban. Kellenek persze celebek, de az, hogy lassan már semmi másról ne szóljanak a műsorok, és csak velük lehessen eladni egy produkciót, az elég szomorú.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.