Üzleti tippek

Fejcserék a médiában

Ritkán látott vezetőváltási hullám futott végig nemrégiben a médiapiacon. A Marketing&Media utánajárt annak, miért hagyta el Málnay az MTV Networksöt, Kocsis a Viasatot, Fischer az Origót, Turi pedig a Slágert.

Amióta tart a válság, mintha a médiás munkaerőpiacon is kevesebb lenne a mozgolódás. Ehhez képest az elmúlt egy hónapban szokatlan pezsgés volt, több meghatározó médiás vezető is felmondott a munkahelyén. A távozások hátterében egy kivétellel a cégen belüli személyi konfliktusok álltak.
A kivételt a legfrissebb váltás jelenti, amiről az elmúlt héten elsőként számoltunk be honlapunkon: Málnay B. Levente elhagyja az MTV Networksöt. Amennyiben a jogelődöket is beleszámítjuk, akkor Málnay 12 évet töltött egyhuzamban ugyanannál a cégnél. Új munkahelye a Chello Central Europe Zrt. lesz, ahol vezérigazgatóként az év végén áll munkába. Feladata a cég csatornaportfóliójának vezetése és fejlesztése lesz, ez tételesen a Dekót, a Filmmúzeumot, az MGM-et, a Minimaxot, a Spektrumot, a Sport 1-et, a Sport 2-t és a Tv Paprikát jelenti.

Málnay B. Leventével éppen egy éve készítettünk interjút, és kérdeztük arról, hogy nem gondolkodott-e még el komolyabban a váltáson. Akkor erre azt válaszolta, hogy futnak be hozzá megkeresések, ám a cégen belül mindig kapott olyan feladatokat, amelyek kihívást jelentettek számára. Ezek között említette azt, amikor a Viva megvásárolta a Z+-t és szabad kezet kapott a társaság irányításában, a Viacom tulajdonszerzése után pedig elindíthatta a magyar MTV-t, majd a Comedy Centralt. „Most eljött az az időszak, amikor a főnökeim kapacitálnak arra, hogy elkezdjek foglalkozni a cégcsoport egyes Magyarországon kívüli érdekeltségeivel is” – nyilatkozta lapunknak tavaly ősszel Málnay.
Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy még a nemzetközi karrier kedvéért sem költözne el Magyarországról. A Chello Central Europe ilyen szempontból ideális választás lehet számára, ugyanis hazai központból irányítják a társaság regionális érdekeltségeit is.

Megkerülhetetlenül

Szintén a televíziós piacot érintő változás, hogy hat év után távozott Kocsis Attila, a Viasat Hungária Zrt. vezérigazgatója. A szakember irányítása alatt a drasztikus veszteséggel átvett cégből – komoly piaci versenyben – mára nyereséges, hatmilliárd forintos árbevételű médiavállalat lett. A nézettség tekintetében az M1-et mára leköröző Viasat 3 mellett még három csatorna, a Viasat Explorer, a Viasat History és a tavaly év elején indult TV6 tartozik a céghez.

A műsorterjesztői piacon meglehetősen kemény tárgyalópartnernek tartották Kocsis Attilát, akiről azt mondják, megkérte az árát a csatornáiknak. Az egyik kábeles cég vezetője pár hónapja egy beszélgetés során arról mesélt, hogy emiatt próbálták megkerülni Kocsis Attilát, és a Viasat központjával szerettek volna egyeztetni, ott viszont nem foglalkoztak a megkereséssel. A központban azt mondták, hogy ugyan nem céges policy a kemény tárgyalási technika, de amíg ez sikeres, addig szabad kezet adnak Kocsisnak. Ezért is volt meglepő a távozás bejelentése.

Kocsis Attila megkeresésünkre elmondta, hogy 2008 elején új főnöke lett, Laurence Miall-d’Aout személyében, akivel a cég hosszú távú stratégiájában nem értettek egyet, ezért a sokasodó kon¬fliktusok miatt inkább elhagyta a Viasatot.
A leköszönt vezető szerint a nyereséges működés elérése után jó lett volna új stratégiai irányt kijelölni a társaságnak, ám ennek anyagi támogatását nem sikerült elérnie az anyacégnél. Ez nem új csatornák indítását jelentette volna, hanem a jelenlegiek továbbfejlesztését – utal Kocsis Attila egy lehetséges jövőbeli irányra. A következő lehetséges munkahelyéről nem tudott beszámolni, még tárgyal arról, hogy hol folytathatja pályafutását.

Büszke a tévékre

Ugyancsak az elmúlt hetek fejleménye, hogy távozott Fischer András, az Origo Zrt. vezérigazgatója. A szakember korábban a Magyar Televízió üzlet- és termékfejlesztési igazgatója volt, ahonnan 2006-ban távozott, és a T-Online tartalomszolgáltatási igazgatója lett. Az Origót és az Iwiwet is működtető üzletág két évvel ezelőtt önállósult Origo Zrt. néven, azóta Fischer András irányította a társaságot.

„Megesik, hogy az ember nem érzi jól magát egy adott környezetben. Különösen egy olyan figura tud ebben őrlődni, aki innovatív, hiszen ez önmagában is rengeteg cégen belüli konfliktussal jár. Sok vitám volt a közelmúltban, amit lehetett volna folytatni, de talán a távozásommal mindenkinek könnyebb lesz az élete” – vázolja fel eljövetelének okát Fischer András. Viták forrása volt az is, hogy a cégnek a válság miatt az előző évekhez képest elmaradásai voltak a bevételeik tekintetében. Ugyanakkor a nézeteltérés nem az elmaradás megléte miatt, hanem annak kezelési módjában volt.

A szakember elmondása szerint sok kisebb változtatás fűződik a nevéhez az Origónál, amelyek azonban összességében jelentősen befolyásolták a cég életét. „Még ha nagyképűen is hangzik, de az Origo Zrt. nem tartana ott szakmailag ahol most, ha én nem dolgozom náluk” – állítja Fischer, aki leginkább a cég napokban elindított televízióira a büszke. „A két televízió nem cél, hanem eszköz, ugyanis egyre fontosabb lesz az, hogy a fogyasztók ugyanazt a tartalmat többféle platformon – számítógépen, mobilon, tévén – is el tudják érni” – magyarázza Fischer András a televíziós terjeszkedés szükségességét.

A szívügyének tekintett Danubius Rádió igazgatóságában ugyanakkor továbbra is szerepet vállal. Elmondása szerint, amennyiben sikerül meghosszabbítani a koncessziójukat, akkor újfajta megközelítéssel kell hozzáállniuk a rádiózáshoz. Miközben ugyanis a rádiók által elért hallgatószám nem csökkent, a hirdetők egy jelentős része elfordult tőlük, így főleg az ő szemükben kell vonzóbb imázsúvá tenni ezt a médiatípust.

„Kicsit most pihenek, de nagyon meglepődnék, ha ez pár hónapnál tovább tartana, hiszen többekkel is tárgyalok a folytatásról” – teszi hozzá Fischer András. Az emlegetett rádiós piacon szintén változást hozott a nyár vége. Turi Árpád, a Sláger Rádió korábbi kereskedelmi igazgatója átigazolt a Danubiushoz. A történtek ott váltak érdekessé, amikor a Sláger közleményt adott ki arról, hogy Turi nem tartotta be a szerződésének versenysemlegességi kitételét.

Ez alapján ugyanis az augusztus eleji távozásától számított hat hónapig nem helyezkedhetett volna el a rádió versenytársainál. Egészen pontosan nem létesíthetett volna a „betöltött munkakörével megegyező vagy ahhoz hasonló munkavégzésre irányuló jogviszonyt”. Utóbbi momentumnak azért van jelentősége, mert Turi a Danubiusnál nem egyszerűen kereskedelmi igazgató, hanem kereskedelmi vezérigazgató-helyettes lett. Nyilván ez a különbség akkor lehet fontos, ha a Sláger beváltja a fenyegetőzését, és valóban jogi lépéseket tesz Turival szemben.

A történteket a Danubiusnál nem kívánják kommentálni, mondván ez a Sláger és Turi ügye. Az érintett pedig azzal zárta rövidre a dolgot, hogy a szakma szabályait betartva járt el, részleteket azonban nem mondhat, mert a slágeres szerződése alapján titoktartási kötelezettsége van.

Forrásaink szerint egyébként – csakúgy, mint a fenti két esetben – itt is személyi ellentét vezetett a távozáshoz, legalábbis részben. Állítólag Turi nem jött ki a Sláger vezérigazgatójával, Heal Edinával. Másrészt kifejezetten jóban volt korábbi slágeres kollégájával, a Danubius vezérigazgatójává az év elején kinevezett Földes Ádámmal. A Danubius korábbi kereskedelmi vezetője, Láng Zoltán a nyáron távozott a cégtől, így Földesnek mindenképpen találnia kellett valakit, Turi személyében pedig bizalmi embert nevezhetett ki ebbe a kulcspozícióba. Azt viszont a forrásaink sem értették, hogy miért állt egyből munkába a Danubiusnál és miért nem várta ki a szerződési moratóriuma lejártát.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik