Üzleti tippek

A fizetős híroldalaké a jövő?

Az online sajtó elveszítheti ingyenes, mindenki által hozzáférhető jellegét. Legalábbis erre utalnak a közelmúltban megjelenő tendenciák. Rupert Murdoch médiamogul fizetőssé tenné a hozzáférést a tulajdonában lévő The Times, a Fox News és a bulvártartalom császára, a The Sun internetes változatánál is.

Az ausztrál sajtómágnás kijelentette, hogy a gazdasági válságnak ugyan vége, de az igazi verseny csak most fog megindulni az olvasókért. A döntés hátterében áll többek között a szintén jelentős veszteségekkel számoló hirdetőpiac megrendülése. Murdoch azt is fontosnak tartotta hozzátenni, hogy a minőségi újságírás bizony nem olcsó szolgáltatás, és ennek díjmentes piaci megjelentetése magát a releváns és megbízható híradást fogja elpusztítani.

Cikket centért

A fizetős tartalom megvásárlásának módja még kérdéses, de a Financial Times a napokban tárgyal egy az iTunes rendszeréhez hasonló fizetési struktúra bevezetéséről – írja az Independent. Ennek lényege a ’cikket centért’ elv lenne, azaz heti vagy havi előfizetés helyett az olvasó csak a számára fontos információt tartalmazó cikkekért fizetne, ahogyan az iTuneson sem kényszerülnek egy egész album megvásárlására a zenerajongók.
Murdoch kifejezte abbéli reményét, hogy az általa vázolt modellt hamarosan a többi sajtókonszern is követni fogja, és ezzel számottevő minőségi javulás áll majd be az internetes újságírásban. A News Corporation igazgatója természetesen tisztában van lépéseinek kockázatos mivoltával, de azt állítja, megéri a rizikót.

Híradás az elitnek

Vannak azonban, akik kritizálják a Murdoch nevével fémjelzett változtatásokat. Roy Greenslade, a Guardian vezető publicistája szerint a fizetős tartalom kiterjesztése minden sajtótermékre valójában zsákutca és technikai visszalépés. A London’s City University egyetemen is oktató professzor úgy véli, hogy Murdoch nem ismeri fel, hogy az internetes információáramoltatás nem egy újabb médiaszíntér, hanem az egész újságírás forradalmi átalakítását szolgáló eszköz. Ennek értelmében nincs szükség arra, hogy az információ újra egy fizetőképes elit kiváltságává váljon, akik majd eldöntik, mi az amit közölni akarnak a tudatlan többséggel.

A BBC információi szerint Murdochnak sürgősen szüksége van pénzügyi helyzetének rendezésére, a gazdasági válság miatt ugyanis cége körülbelül 3,4 millió font veszteséget termelt, melyet maga Murdoch is a közelmúlt legnagyobb csapásának nevezett.

Murdoch ötletével már több neves internetes újság is szimpatizál, köztük olyan hírportálok, mint a Wall Street Journal vagy a Financial Times. Könnyen elképzelhető, hogy Murdoch ragadós példája egy ideig jelentős népszerűségnek örvend majd a médiakonszernek vezetőinek szemében, ám a végső ítéletet mindig az olvasó mondja ki.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik