Az egészségügyi hozzájárulás eltörlése és a munkáltatói járulék mértékének csökkentése a vállalatok kétharmada szerint segíti ugyan a hazai munkahelyek megtartását, de csak kismértékben. Ugyancsak a válaszadók kétharmada állította, hogy a társasági adó terén történt változások nincsenek érdemi hatással cégük tevékenységére.
A vállalatok döntéshozói szerint 13-14 százalékos társasági adókulcs volna kívánatos Magyarországon.
Az élőmunka terheinek enyhítése a többség szerint nincs érdemi hatással a feketegazdaság visszaszorítására (65 százalék állította) vagy a vállalatának versenyképességére (68 százalék).
Megosztottak a cégvezetők annak megítélésében, miként hat az intézkedés a magyar vállalatok versenyképességének javítására vagy a magyar gazdaság növekedésére. A válaszadók egyik fele szerint kismértékű hatása van, a másik fele szerint semmilyen hatása sincs.
Az egészségügyi hozzájárulás eltörlése és a munkáltatói járulék csökkentése csak a vállalatok kisebbik részének működésére van közvetlen hatással. A cégek 41,5 százaléka szerint így várhatóan csökkenhet a veszteségük, 24,2 százalék állította, hogy emiatt növekedhet a nyereség, és 21,7 százalék válasza volt, hogy ennek köszönhetően a korábban tervezettnél több pénzt tudnak majd fejlesztésre, beruházásra fordítani.
A kutatás eredménye szerint a kormány lépésének munkahelymegőrző hatása is lehet. A vállalatok egyhatoda kevesebb munkavállalót fog elbocsátani, és ugyancsak ennyi fordítja majd az így felszabaduló forrásokat nagyobb bérfejlesztésre.
A társasági adókulcs megemelésének és a különadó eltörlésének fogadtatása viszont inkább közömbösnek mondható. A többség szerint (65,8 százalék) gyakorlatilag nincs hatása a változásnak, míg 23,6 százalék gondolta úgy, hogy ez inkább rosszul vagy nagyon rosszul és 10,6 százalék szerint jól vagy nagyon jól érinti a cégét.
A kutatás arra is kitért, hogy a vállalatok vezetői szerint, vajon mekkora társasági adókulcs biztosítana a költségvetés számára elegendő bevételt és tenné egyidejűleg versenyképessé a magyar vállalatokat is a régióban. A válaszadók ezt a szintet 13-14 százalékra tették – a közép-magyarországi, illetve a több bevétellel rendelkező cégek jellemzően picit magasabb, míg a nem közép-magyarországi és kisebb cégek alacsonyabb szintet tartanának kívánatosnak.
A legalább egy főt foglalkoztató hazai vállalkozásokra reprezentatívnak tekinthető online felmérés 1083 cég részvételével folyt idén júniusban, a kutatásban elsősorban vállalati döntéshozók vettek részt.